Cykla med ispik

Den som har skridskoisen inom cykelavstånd avskräcks måhända från cykelåkning till och från därför att ispik och eventuell hjälpstav är svårhanterliga tingestar i trafiken. Man riskerar att spetsa fotgängare vid övergångsställen, illa blessera medtrafikanter samt svårt skada lacken på passerande bilar.
Hav emellertid hopp _ transportproblemet är löst!
Man sticker ned ispiken med skaftremmen/snöret nedåt längst bak innanför pakethållarens ram men naturligtvis utanför bakgaffeln. Pikremmen/snöret knyts till en ögla, som träs på det uppfällda cykelstödet (funkar bara på enkelstöd, som är skruvade på bakgaffelns vänstra sida, inte på dubbelstöd som sitter under vevpartiet).
Ispiken, väl ihopremmad med eventuell hjälpstav, sitter nu säkert fast i lodrätt ställning bakom ryggsäcken på pakethållaren och sticker upp högt över hela ekipaget. Fungerar perfekt!
Skridskoledare, som dessutom önskar göra reklam för sin sport och/eller stila lite inför allmänheten, fäster lämpligen ledarflaggan högst upp i spetsen på ispiken under cykelfärden. Mycket stilfullt!
mvh
Sigvard
 
Gummicord

Jag har en dubbel ögla av gummicord (diameter 3-4 mm) där man sätter fast framlyset. Sedan använder jag pakethållaren. Hade jag ingen pakethållare så skulle jag sätta en gummicord på sadelstolpen. Drar lite i gummicorden och trär in ispiken. När jag släpper gummicorden sitter ispiken fast. Jag har en dubbelpik som sitter ihop med varandra.

Per
 
sigvard; sa:
fäster lämpligen ledarflaggan högst upp i spetsen på ispiken under cykelfärden. Mycket stilfullt!
mvh
Sigvard


Jag brukar fästa pikarna upp och ner på ryggsäcken, väldig enkelt, faran med lodrätt uppstickande pikar är när man plösligt kommer till en låg tunnel och har tankarna på helt annat håll.

Mikael
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.