Montering kamera på ispik

Sätt fast en stativskruv i änden av piken. En lite kulled kan underlätta att rikta kameran, men är inte nödvändigt.
 
Är det nån som kan beskriva hur man kan montera en kamera på ispiken?

Hej!

Jag slaktade exakt en sån här: http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-mini/Knig-TRIPOD10/125513.3319/

Den har ett justerbart "kul-huvud" vilket många gånger är väldigt användbart! Ministativet har nån typ av "centrumhål" under själva kulleden, och där kunde jag sätta i en träskruv, neråt.

I piken med handtaget borttaget tryckte jag i och limmade fast en passande rundstav i trä. Borrade sedan ett lämpligt stort hål för träskruven, och tror att jag sedan drog fast hela ekipaget bara med handkraft med den då låsta kulleden (den låste även träskruven på något sätt när man låste kulleden, vad jag minns nu..) Själva träskruvens "skalle" har jag för mig att det inte gick att komma åt med en mejsel, när väl kulleden var monterad igen.

Pikens handtag var också monterad innan kulleden monterades! Och kanske man behöver göra ett större hål upptill på handtaget, eller så räcker det med bara ett mindre hål enbart för träskruvens diameter? Detta antagligen beroende på handtagstyp? Kanske lite lim också på träskruven innan den dras fast i träet inuti piken är att rekommendera, men jag minns inte om jag hade det? Ett icke snabbtorkande lim kan ju smörja lite för själva monteringens/iskruvningens skull, innan det sedan torkar och gör det hela extra stabilt!

Hur som helst så har det fungerat i 5 - 10 år nu! (Minns inte när jag gjorde detta?)

Mvh!
 
Tack för matnyttig information.
Kör ni med kamera med fjärrkontroll?

Näe, för mig så blir det självutlösaren, oftast på 10 sek. men också 2 sek. ibland. Med en bättre kamera, som har den möjligheten så vore det att föredra! Har sett att det finns en del som använder en sån, bland de fina bilder som numera tas!

Mvh!
 
Köp en 1/4 tums maskinskruv såga av den till ca 18mm längd. Borra ett 1/4" 6,35 mm ca 12 mm djupt hål uppifrån i piken/staven, smörj in skruven med långsam Araldit eller superlim sätt den i hålet så att ca 6mm sticker upp. Låt det torka och härda. Det är lättare att ta bort överflöd innan det härdar.
 
Kör ni med kamera med fjärrkontroll?

Få kompakter stödjer fjärrutlösare. Ofta använder jag självutlösare med 2 sekunders fördröjning. Men med systemkameran har jag ibland använt fjärrutlösare (tråd funkar bättre än ir) för bättre precision. Men då bör man gärna också ha liveview och vinklingsbar skärm för att lättare fånga rätt ögonblick och bildvinkel.
 
Få kompakter stödjer fjärrutlösare. Ofta använder jag självutlösare med 2 sekunders fördröjning. Men med systemkameran har jag ibland använt fjärrutlösare (tråd funkar bättre än ir) för bättre precision. Men då bör man gärna också ha liveview och vinklingsbar skärm för att lättare fånga rätt ögonblick och bildvinkel.

Iphone har fjärrutlösare med blåtands headset Volym upp...

Kanske inte den bästa kameran att ha på isen men den är ju oftast med..... och har fjärrkontrol ;-)

http://feber.se/foto/art/229897/bltandsheadset_som_fjrrutlsare/

http://www.digisecrets.com/apple/io...emote-control-to-snap-pics-from-your-idevice/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Viberg Kamera på isen Långfärdskridsko 7
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.