Hygien/Apotek/Lagning

Det börjar bli dags att gå igenom förra årets kit för hygien/apotek/lagning och byta ut sådant som blivit gammalt och ersätta sådant som man använt. Givetvis passar man på att försöka förbättra lite också.

Jag har ännu inte börjat med mitt kit som brukar landa runt 80g och innehåller allt möjligt som jag kan tänkas behöva från spegel, pincett, värktabletter, nål och tråd, tear aid, spinnackertejp, packning till vattenfilter, skruv till glasögon, ståltråd osv osv.

Men som en del i mitt projekt om lätt och billig packlista så tog jag några inspirationsbilder för att visa hur man kan hålla nere vikten på hygien/apotek-grejerna. Den tråden är fasligt lång nu och detta är ju ett ämne som borde intressera fler så jag tänkte det passar bättre i en egen tråd.

TUNGA KITET

1712139751210.jpeg


*Necessär 97g
*Hel rulle toapapper i påse 180g
*Pappernäsdukar 20g
*Våtservett 5g
*Tvål i liten flaska 75g
*Sporttejp/skavsårstejp 65g
*Ipren, hel karta 7,5g
*MyggA 157g
*"Solkräm" 85g
*Tandborste i fodral 34g
*Tandkräm 122g
*Tandtråd 16g
*Hårborste 55g

Vikt är förpackningarna med den mängd som fanns kvar i de jag hade hemma. Nya förpackningar blir tyngre!

LÄTTA KITET
1712139779312.jpeg


Många av dessa saker i det "lätta" kittet skulle jag själv inte bry mig om på en kort skogstur. Och det finns lättare lösningar! Men det här är ett exempel på hur man utan några större kompromisser och med minimal arbetsinsats kan minska vikten på ovan kit med 90%

*Topits safeloc + sporttejpsremsor på insidan. 7g
*Tandborste 17g
*En bit chifonet + gummiband runt tandborsten. 1g
*Plastburk med lite tandkräm. 10g
*Tandtråd kan man rulla runt en burk men jag råkar ha dessa små söta. 5g
*Injektionstork istället för handsprit 4g
*En liten tvålbit i ett tandborstfodral 5g
*En halv chifonetduk som tvättlapp 2g
*Hårborste 13g
*Vit stifthylsa: Försvarets solstift 12g
*Två värkabletter 1,5g
*Grön stifthylsa: Från försvarets hudsalva, innehållandes en bit MyggA-stift med lite folie att hålla i 8g
*Toapapper med papprullen borttagen så att man kan dra ut pappret från mitten 7g

Dela gärna med dig av dina egna lösningar för att packa lagom mängd av det som behövs i hygien/apotek-avdelningen!
 
Kul och tankeväckande! Det finns väl en del att fundera o diskutera kring, men några snabba helt spontana kommentarer:

I tunga kittet:
- jag skulle minskat på pappersnäsdukar o våtservetter till förmån för lite rejält hushållspapper
- tandbortsfodral går ofta bort; små plastskydd för själva huvudet räcker
- aldrig Mygga i glasbehållare! Jag fattar inte att det ens finns!

I lätta kittet:
- injektionstork var okänt för mig
- allt för väl strippad hårborste tycker jag
- chifonetduk/tvättlapp tycks inte ha sin motsvarighet i tunga kittet?
 
Viktigast är väl lite plåster, steril kompress, en liten tub med antibakteriell salva, och lite kirurgtejp.

Tandborste, tandkräm, tvål, dasspapper.

Är det risk för mygg tillkommer myggstift, kanske nät & Thermacell..

Reparationsgrejjor beror på vad man behöver reparera --- rygga / tält / cykel / packraft ?!
Lite Buntband & silvertejp & snöre är alltid bra.
 
Kul och tankeväckande! Det finns väl en del att fundera o diskutera kring, men några snabba helt spontana kommentarer:

I tunga kittet:
- jag skulle minskat på pappersnäsdukar o våtservetter till förmån för lite rejält hushållspapper
- tandbortsfodral går ofta bort; små plastskydd för själva huvudet räcker
- aldrig Mygga i glasbehållare! Jag fattar inte att det ens finns!

I lätta kittet:
- injektionstork var okänt för mig
- allt för väl strippad hårborste tycker jag
- chifonetduk/tvättlapp tycks inte ha sin motsvarighet i tunga kittet?

Kul med spontana kommentarer!

Asså jag tänkte att lätta litet är samma som tunga litet fast lättare. Men kommentaren om hushållspapper var bra!

Men tunga kitet borde haft handsprit egentligen , det har ju många med sig. Och då hade alcoservetter ersatt det. I mitt fall injektionstork då de ingick i en livsmedelstermometer jag köpte för 10 år sedan..

Tvättlappen är istället för pappersnäsdukarna och våtservetten. Jag hade bara en våtservett hemma, många tar med sig en hel bunt även på kort tur. Tvättlappen ersätter också pappersnäsdukarna då det är ganska lite toapapper med.

Förresten är det inte ovanligt att folk tar med 200g babyvipes heller.. men det kändes taskigt att ta med det då det är brutalt tungt.
 
Kropps- och sjukvård
Kul, då hakar jag på - det finns många trådar som diskuterat detta, men ingen med konkreta bilder :). Det här är mer tänkt för ledlösa långturer, över veckohelgen nära civilisationen skulle fr a sjukvårdsavdelningen minska betydligt.

Sjukvård överst, kroppsvård (eller vad man ska kalla det) underst. Mängderna av förbandsmateriel kan såklart variera med turens längd, på en långtur blir det t ex fler injektionstorkar och sterilkompresser. Den skrynkliga foliesaken längst upp till höger är alvedon-suppar för det sällsynta men plågsamma fall att man inte kan behålla något man intar oralt :p. Jag har plåtmage och har aldrig råkat ut för det själv, men de har ett par gånger räddat turen för andra.

De två stiften med pilar på locken är Försvarets Salva med solskyddsfaktor (instucken i en rulle idrottstejp), resp. myggstift. De intar ju någon sorts mellanställning mellan sjukvård och kroppsvård. Den gula tejpen med pilarna fäster locken vid resp. tub så de inte ska kunna tappas bort, vilket vore ytterst opraktiskt på en långtur. Av samma anledning har jag fastsittande lock OCH - på långtur - ett reservlock till tandkrämstuben, för de går inte sällan sönder. Av samma anledning har jag fastsittande kork med drickventil på vattenflaskan, och på långtur en reserv-dito i kökskittet.

Spegeln är inte lyx, utan till stor hjälp om jag är ensam och behöver t ex plocka ut något skräp ur ett öga eller kolla något... mindre åtkomligt ställe på kroppen.

Gränserna är som sagt flytande; tvålen används även till tvätt och disk, tejpen till lagningar, och min Victorinox-kniv med sax och pincett (22 g) är inte med, men används ju ibland till sjukvård. Och mängderna kan variera. Det som är fotat väger totalt 186 g, men ökar nog till ca 200 g för en två veckors tälttur i fjällen.

Plus då toapapper, som inte är fotat :). Det ligger i separat påse, med papprullen borttagen så man kan dra ut pappret inifrån "kärnan" utan att ta ut rullen ur plastpåsen. Praktiskt när det ösregnar.

Påsen med reparationsgrejer kommer ev. sen.

DSC_0483.JPG


Så ser det ut hoppackat. Påsarna ligger i topplocket, men tejp, mygg- och solstift ligger (vid behov) mer lättåtkomliga i ryggsäckens höftbältesficka.
DSC_0484.JPG
 
Senast ändrad:
Reparation/reservdelar
Detta är det maximala kittet för långvandring med tält. Tillkommer reservstånghylsa till tältstången, som ligger i tältpåsen.
I tuben med tear aid-tejpen ligger också en liten tub med superlim och en "limspatel" av tillklippt gammalt kreditkort. Utanpå tuben några gummiband av olika tjocklek.
Det gröna i plastpåse är laglappar till tältväven. Reservspännet passar till ryggsäckens bärremmar och höftbälte.
Längst ner en extra spännrem, en rule tält/torklina, gummicord och lite extrastark tejp till ev. skohaverier (gissa varför).
"Sylådan" innehåller nål, tråd, gummiband-iträdare (heter det så?) säkerhetsnålar (med ändpluppar som inte sabbar tyget), skalpellblad (syns dåligt). Tillkommer ett par extra plastpåsar och gummiband, samt en bit tunn gummicord.

Den ljusa gummicorden och snörstoppet har speciella syften och brukar bara följa med under särskilda omständigheter, jag glömde bara ta bort dem.
Alltihop väger som mest strax över 100 g.

1712160658760.png

DSC_0486.JPG
 
Hmm, inser plötsligt att jag garderar mig betydligt mer med reparations- och reservdelar, än med sjukvårdsprylar. Säger kanske något om vilka rädslor man mest bär på.
 
Det börjar bli dags att gå igenom förra årets kit för hygien/apotek/lagning och byta ut sådant som blivit gammalt och ersätta sådant som man använt. Givetvis passar man på att försöka förbättra lite också.

Jag har ännu inte börjat med mitt kit som brukar landa runt 80g och innehåller allt möjligt som jag kan tänkas behöva från spegel, pincett, värktabletter, nål och tråd, tear aid, spinnackertejp, packning till vattenfilter, skruv till glasögon, ståltråd osv osv.

Men som en del i mitt projekt om lätt och billig packlista så tog jag några inspirationsbilder för att visa hur man kan hålla nere vikten på hygien/apotek-grejerna. Den tråden är fasligt lång nu och detta är ju ett ämne som borde intressera fler så jag tänkte det passar bättre i en egen tråd.

TUNGA KITET

Visa bilaga 43915

*Necessär 97g
*Hel rulle toapapper i påse 180g
*Pappernäsdukar 20g
*Våtservett 5g
*Tvål i liten flaska 75g
*Sporttejp/skavsårstejp 65g
*Ipren, hel karta 7,5g
*MyggA 157g
*"Solkräm" 85g
*Tandborste i fodral 34g
*Tandkräm 122g
*Tandtråd 16g
*Hårborste 55g

Vikt är förpackningarna med den mängd som fanns kvar i de jag hade hemma. Nya förpackningar blir tyngre!

LÄTTA KITET
Visa bilaga 43916

Många av dessa saker i det "lätta" kittet skulle jag själv inte bry mig om på en kort skogstur. Och det finns lättare lösningar! Men det här är ett exempel på hur man utan några större kompromisser och med minimal arbetsinsats kan minska vikten på ovan kit med 90%

*Topits safeloc + sporttejpsremsor på insidan. 7g
*Tandborste 17g
*En bit chifonet + gummiband runt tandborsten. 1g
*Plastburk med lite tandkräm. 10g
*Tandtråd kan man rulla runt en burk men jag råkar ha dessa små söta. 5g
*Injektionstork istället för handsprit 4g
*En liten tvålbit i ett tandborstfodral 5g
*En halv chifonetduk som tvättlapp 2g
*Hårborste 13g
*Vit stifthylsa: Försvarets solstift 12g
*Två värkabletter 1,5g
*Grön stifthylsa: Från försvarets hudsalva, innehållandes en bit MyggA-stift med lite folie att hålla i 8g
*Toapapper med papprullen borttagen så att man kan dra ut pappret från mitten 7g

Dela gärna med dig av dina egna lösningar för att packa lagom mängd av det som behövs i hygien/apotek-avdelningen!
Det första jag reagerar på är MyggA. Den burken väger en del tom - än mer när den är full. Mitt tips är att antingen köpa något myggmedel som förvaras i plastflaska eller hälla över MyggA-medlet i en lågviktig plastflaska.
 
Det första jag reagerar på är MyggA. Den burken väger en del tom - än mer när den är full. Mitt tips är att antingen köpa något myggmedel som förvaras i plastflaska eller hälla över MyggA-medlet i en lågviktig plastflaska.
Stift är väl oftast den lättaste lösningen. I det "lätta kitet" i exemplet väger den bara 8g inkl behållare.
 
Jag skulle lägga till alkohol i ovanstående kit.
Var långt från civilsationen och fick en pinne genom vaden.
Det krävde mycket alkohol för att rengöra, en helvetes massa smärta och
nål och tråd.
Nu 4 år efteråt har jag inte ens ett ärr.
Utan grundlig rengöring med alkohol är jag säker på att det hade gått åt helvete.
 
Jag skulle lägga till alkohol i ovanstående kit.
Var långt från civilsationen och fick en pinne genom vaden.
Det krävde mycket alkohol för att rengöra, en helvetes massa smärta och
nål och tråd.
Nu 4 år efteråt har jag inte ens ett ärr.
Utan grundlig rengöring med alkohol är jag säker på att det hade gått åt helvete.
Alkoholen kan man ju även ha nytta av vid lägerelden, att smutta på....
Famous grose är då att rekommendera.
 
Jag skulle lägga till alkohol i ovanstående kit.
Var långt från civilsationen och fick en pinne genom vaden.
Det krävde mycket alkohol för att rengöra, en helvetes massa smärta och
nål och tråd.
Nu 4 år efteråt har jag inte ens ett ärr.
Utan grundlig rengöring med alkohol är jag säker på att det hade gått åt helvete.
En pinne genom vaden? Aaaj!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat medlemskap sjukvård och hygien Lättpackning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.