sjukvård och hygien

Gick igenom den detaljen idag och blev lite förvånad över
vad saker väger. Tandkräm- nu när ingen människa
använder film längre har jag inga filmburkar
att ta till.
Nån som vet bra substitut?

Misstänker att handduken (1 ynka hekto!) blir kvar hemma.
Kan inte minnas att jag använde den ens på stugor förra sommaren, i Italien. I Norge tror jag att jag använde
den efter en regnig etapp, för att gnugga mig torr
så gott det gick.

Sjukvården (plus reparatur, t ex textiltejp,
kiltnålar, snöre, kanske lite ståltråd)
väger till min förvåning 280 gram, men då ingår
en rulle sporttejp som jag aldrig använt (den får nog stanna hemma). Annars är min erfarenhet att ett enda sår kan kräva åtskilligt med vård, alltså åtskilliga
plåster och sårtvättare. Häftplåster verkar också nödvändigt (har alltid använts).

Men ändå, hur kan det
bli så mycket?
 
marmotta; sa:
Nån som vet bra substitut?
Jag har experimenterat med s.k. sugrörstuber, det är en extremt lätt lösning men den är ju lite pillig både vid fyllning och användande och för tandkräm som används varje dag så är risken att det blir hål på grund av utmattning.

Man tar alltså ett styck större sugrör (undrar varför Mc Donalds börjat ha sugrören i kassan...:), klipper av två stycken cirka 10 mm långa bitar (är det böjbart sugrör tar man dem lämpligen från korta biten). De bitarna är "låsningshylsan".

För att försluta röret så börjar man med att klämma ihop änden så den blir platt i ungefär 2 cm. Den tillplattade delen viker man på mitten så röret stängs. Den nu vikta änden viker man sen PÅ LÄNGDEN så den får en V-form som man kan sticka in i låsningshylsan.

Ett annat alternativ är att ta nån tom så kallad blisterpack (sån där med plastbubblor med tabletter i som man trycker ut genom folie på baksidan). Fyller bubblorna med tandkräm och förseglar sen det hela med tejp. En tandborstning per bubbla borde funka rätt bra om man kör med den storlek som Alvedon brukar levereras i.

Annars är min erfarenhet att ett enda sår kan kräva åtskilligt med vård, alltså åtskilliga
plåster och sårtvättare.

En liten tvålbit som används tillsammans med vatten fungerar alldeles utmärkt som sårtvätt. Sårtvättare är överskattade:)

När de gäller plåster och olika sorters tejp kan man försöka fundera ut lösningar som är multivalenta. Silvertejp fungerar bra för reparationer, tillsammans med en liten kompress får man ett rejält plåster.
 
Nu hittade jag en liten burk - för salt och peppar egentligen (vad de hittar på!)- som passar till ändamålet.

Den mest vägande detaljen i utrustningen är en rulle sporttejp, 60 gram (i procent är det rätt mycket).
Det är en sån där grej som får mig att fundera lite på sannolikheter. Jag har stukat ena foten så många gånger
att den är påtagligt ostadig (jag märker det när jag gör
mina övningar); man jag har aldrig vrickat eller stukat nåt under 475 vandringsdagar sen 1989. En sådan skada
innebär avbrott eller längre uppehåll, så egentligen det enda är att ta sig till civilisationen. Den blir nog
hemma.
 
Apoteket

Ett tips är att kolla på Apoteket för där köpte jag tandkräm på ca 25 gram. Det kan ha med flygsäkerhetsreglerna på flygplatsen att man inte får ta med mer än 1 dl vätska eller liknade i handbaggage. Så folk blir tvugna att köpa/minska på flytande och kräm-grejorna.
 
Ta försvaretshudsalva och släng salvan. Fyll sedan röret med tandkräm, gräv med tandborsten och tryck sedan fram mer med botten. Funkar fint och är på fyllningsbar.
 
Nedar; sa:
Ta försvaretshudsalva och släng salvan. Fyll sedan röret med tandkräm, gräv med tandborsten och tryck sedan fram mer med botten. Funkar fint och är på fyllningsbar.


På Utelivs mässa i går
fick jag av Norrøna en sådant rör för läppsalva
så lösningen är redan känd! Burken verkar dock lite
mer praktisk och knappast tyngre (det handlar om 10 gram)-
 
i en gammal tråd

hittade jag den här uppgiften:

"Min toilettplastpåse, nagelborste, tandborste, tandkräm, tvål, rakhyvel, tandtråd. 47 g. Räcker enligt erfarenhet 14 dagar med marginal. Leta små tandborstar, nagelborstar & rakhyvlar i parfymaffärer, trevliga expiditer där med!"

Undras vilka som har liknande erfarenheter. Jag har
självklart inte med rakhyvel på en tur, vad ska man med det till. Men tvål? Jag har inte full koll på¨vad jag gör av med, men jag minns från min längsta vandring att jag köpte ny tvål efter 23 dagar, med 8 dar kvar. Jag tror att jag någon gång
uppskattat åtgången till 3-4 gram per dag, för
hygien och tvätt av ett flertal plagg (strumpor nästintill dagligen). Vad har andra för erfarenhet?
(jag kommer sannolikt att kunna köpa nytt oftare).

Handduk använder jag nästan aldrig, men jag har med
en torkduk som väger mindre än ett hekto;
dels om jag skulle bli tvungen att utnyttja en stuga,
dels för att torka fukt från tältet.

Min stora lyx är en tvätthandske som jag köpt
i Frankrike, tror jag. Förefaller mig ett skönt sätt att tvåla in kroppen med kallt vatten från en bäck,
det blir varmare så. Och att gnugga kläder med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Hygien/Apotek/Lagning Lättpackning 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.