Hur stor är en paddel??

Ursäkta den kryptiska frågan; men jag har hittat lite rekommendationer i kvadratcentimeter osv, men har man en paddel som man saknar spec för vor det lättare med lite längd- breddmått.

Jag har nämligen köpt en wingpaddel på vinst och förlust. Den är omonterad så längd och vinkel ska väl gå att få rätt om man bara vet vad man vill.

Paddeln är enl uppgift en tävlingspaddel för damer...

Min tanke är att det kunde vara en lagom motionspaddel för mig, och jag paddlar nog typiska turer på 1-3 mil (i havskajak hittills). Jag är nu på god väg att få hem en "snabbare" skuta, men...

Är paddeln för liten har jag kvinnliga paddelkamrater, samt att jag köpte en sportig joniorkajak åt sonen samtidigt med paddeln, så jag räknar med att paddeln går att använda, bara jag får klart för mig vad den passar bäst till.
 
En tävlingspaddel för damer passar perfekt till långfärdspaddling för herrar, det gör att du orkar hålla frekvensen under en längre tid. Jag har en Bracsa IV med liten bladyta (750 cm2) som enligt tillverkarens hemsida passar utmärkt för bl a "female athletes". Jag har provat vingar med större bladytor men min finlemmade kropp tröttnar snabbt på dessa :)

Är skaftet ställbart i vinkel och längd? Jag fick korta ner längden i omgångar tills jag hittade rätt teknik, vingpaddeln bör sättas i vattnet med ganska hög vinkel mot vattenytan och en lång paddel gör att armarna får lyftas högt.

/Stefan
 
Nej, den är omonterad vilket väl får ses som en fördel. Skaftet är garantera tillräckligt långt. Jag antar att jag kommer att välja en typisk medelvinkel. Jag har en paddel sen tidigare som är en plattpaddel. Den har dock nästan samma konturer på bladet som vingen. Möjligen blir det samma vinkel på nästa.

Bladet är f ö ca 52x15,5 cm vilket väl är lite mindre än 750cm2, fast det svåra är ju att mäta. Möjligen kan man ta en bild av paddeln, importera i ett CAD-program och få en ganska precis uppgift. Fast jag antar att ett längdxbredd-mått säger rätt mycket. Paddeln finns i mitt fotoalbum här på utsidan.

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=9538
 
Bladet har troligtvis storlek 745-765 cm2 vilket passar dig utmärkt.
Paddelns längd är svår att bestämma, men i huvudsak avgör axlarnas höjd över vattenytan. I en havskajak sitter man nästan på botten medans i en racer/motionskajak sitter man 8-10 cm ovan botten. En paddel som fungerar bra i racern kan kännas för lång i en havskajak. Därför är det nästan omöjligt att ge dig en rekommendation på längd. Du hamnar med största säkerhet i spannet 215-220 cm, men vad som passar dig och din kanot får du testa dig fram till.

Titta på
http://www.worldclass-canoeing.org.uk/features/racing/paddles.htm
som har rekommendationer för <b>sprintkanotister</b>.
 
OK, jag har ju faktiskt tyckt att min lilla paddel (P65 Greenlander) varit helt OK, och den är ju lika liten fast platt. Jag misstänker att den kanske går ännu lättare än vingen.

När det gäller längden har den varit 230 drygt, till havskajaken. Om jag greppar paddeln över huvudet med vertikala underarmar så hamnar jag utanför indexgreppet till stor del, och relativt nära bladen med den paddeln, så jag kommer nog att kapa skaftet till en ganska lång längd. Om man sätter i skarvhylsa är det ju ganska enkelt att både kapa ytterligare, och även att justera vinkeln. Får väl se vad det blir.

Till junioren får jag väl söka en ännu mindre paddel...
 
Saken är att fler och fler elitkanotister paddla med så kallade damblad. Av helgens finalister på höstregattan på 500 och 1000 var det minst 7 st finalister i seniorer herrar som paddlade med damblad Henrik Lemel som vann 1000m är en av dem

Jag tror att den paddel du har köpt är i paritet med vad de flesta motionspaddlare har men den är i min mening aningen stor.
 
Rätt kul, jag köpte den av en som sålde ut prylar från sin nedlagda kanotverksamhet. Tanken var att jag behövde en paddel till min junior!!

Jag hade dock i bakhuvudet att den nog var i största laget trots "rekommendationen". Att den var på gränsen till för stor för mig också är ju lite "kul", men jag tror dig.
 
winga-fyr

grattis till nya paddelen, vi får ta och snabba oss ut till Winga-fyr. (valfritt ljusblink som vi orkar hålla bra tempo till med våra paddlar =)
 
Mezzner; sa:
OK, jag har ju faktiskt tyckt att min lilla paddel (P65 Greenlander) varit helt OK, och den är ju lika liten fast platt. Jag misstänker att den kanske går ännu lättare än vingen.

Man kan inte jämföra bladstorlekar mellan ving- och "vanliga" paddlar eftersom vingen har ett bra mycket bättre grepp i vattnet. Tänk på att montera ihop bladen och skaftet med smältlim så du kan justera längd och vinkel i efterhand (om du inte monterar med en justerbar hylsa i paddeln).
 
Liten vinge kontra stor vanlig

Hrm... Jag vet inte rikigt hur jag skall formulera mig, för jag är ju nämligen nyfiken, inte skeptisk. Men jag fattar inte riktigt...

En vingpaddel har ju ett himla bra grepp. Kanske även en mindre vingpaddel. Men samtidigt väljer man en mindre för att det inte skall bli för jobbigt, man vill alltså inte ha ett jätte jättegrepp med den. Mer retoriskt; hur mycket skiljer det i "greppet" mellan, låt säga, en stor seniorpaddel och en lagom stor tjej/juniorpaddel? (Kan man mäta i procent?)

Skälet till att jag funderar är ju att det känns lite konstigt att man vill ha vingpaddel för bästa greppet samtidigt som man ser till man för långfärd får "mindre grepp" genom att välja en liten vingpaddel. För det är väl det minskade greppet och därmed den minskade ansträngningen med tjej/juniorpaddeln som gör att man minskar storleken?

Och då kan man väl, typ, lika gärna ha en relativt stor vanlig platt "europapaddel" (dvs icke-vinge, eller icke-eskimopaddel, även så kallad mongopaddel i en annan tråd). För den relativt stora platta paddeln har kanske lika bra eller dåligt grepp som den lilla vingpaddeln.

Alltså; varför välja en liten vinge om man ändå har velat vill "minska greppet" för "klenare" motionärer/långfärdspaddlare genom att välja just en liten?

Är det månne så att man "bara" vill åt vingpaddelns självstyrande rörelse igenom vattnet?

Det finns säkert en bra förklaring. Eller flera fel i mina antaganden/funderingar... Om någon fattar vad jag menar så är jag glad för ett svar.
Jag "lyssnar" glatt och ödmjukt.
Patric
 
En mindre paddel ger mindre grepp än en stor paddel framförallt när man drar igång båten i det läget dras paddeln genom vattnet nästan som en plattpaddel. När man får upp farten börjar vingen arbeta mer och ger ett bättre grepp än en plattpaddel. Det som gör paddeln mer effektiv är att den söker sig utåt vilket gör att den letar orört vatten och inte får en stor virvel bakom bladet detta gör oxå att paddeln inte vobblar när man tar i vilket gör att man kan paddla mer avslappnat samt att man använder större muskler än man gör med en plattpaddel. Hade det bara handlat om grepp hade man ju bara kunnat göra bautastora plattblad.

Så ligger det till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
Lackan Kajaktips stor person Paddling allmänt 3
thocar Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm? Paddling allmänt 19
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
mielo Stor vs liten sittbrunnsöppning.. Paddling allmänt 2
cronhjort liten kajak med stor packvolym??? Paddling allmänt 1
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.