flyga med Paddel

Går en delbar paddel som handbagage eller specialbagage när man flyger. för handen på hjärtat Uthyrningspaddlarna brukar sällan vara så mycket att hurra för.
 
Paddel går inte att ta som handbagage, även om den är delbar. Den ska checkas in som specialbagage. Jag flög till Grönland 2008 och lindade in paddeln i ett gammalt liggunderlag och tejpade runt. Glöm inte att ta med tejp för hemfärden också.

Mvh
 
Det brukar gå att få med den som handbagare på Arlanda, men ifall du skall vidare med transit i Paris eller Amsterdam brukar det vara tvärstopp och du får checka in den. Samma sak när du skall hem, du måste checka in den. Har ingen erfarenhet av annan transit.

Argumentet brukar vara att paddeln klassas som vapen. De vingpaddlar jag har rest med har hållit, men väskan ser lite sliten ut.
 
Papprör

Ett bra skydd för paddeln är ett papprör som man gjuter plintar i, finns på järnhandeln.
Kapa till röret i lagom längd, såga till botten och lock av plywood och tejpa fast.
Sätt gärna dit en bärrem så blir paketet smidigt att bära som ett pilkoger på ryggen.
Du får plats med en massa kläder i röret också om du vill.
Jag hade ett sånt rör till min odelbara paddel när jag flög mycket på 90-talet.
Det såg ut som om man gick omkring med ett granatgevär på axeln på flygplatserna.
På den tiden var det inga problem att ta med en delad paddel som handbagage men det är nog
inte så nu för tiden.

/Pär
 
Att ta den som handbagage är nog bara att glömma, har inte gått för mig något av de senaste åren iaf.

Jag checkar alltid in paddeln som specialbagage i endast ett vadderat paddelfodral, med aktas-lappar påklistrade, och det har aldrig varit något problem (flyger med paddel ca 2 ggr/år).

Att skicka den i papprör är också ett bra tips men det blir ganska stort och klumpigt och dessutom har jag varit med när de förstört hela röret samt paddeln i en gång. Shit happens!
 
Köpte en Wernerpaddel under en USA tripp, man tjänar ju rätt många sköna slantar på det. Hanbage? Försökte det men ack nej... Många varv bubbelplast blev det och efter en lång tripp från en håla i Montana via 3 stopp landade jag på Arlanda och var minst sagt nervös. Men, den kom åkande på bandet och till min stora glädje var den hel!

Sensmoral, var inte naiv och tanklös som jag, följ råden i tråden och kör med ett riktigt fodral/papprör etc. så slipper du få alla möjliga tvångstankar om hur din fina dyra paddel kommer åkande som en hög med kolfibersplitter på bandet...
 
Flög med odelbar GP till Storbritannien förra året, checkade in den som specialbagage utan något skydd. Inga problem. Inte kostade det nåt heller.
Det var lite svårt att få bort klistret efter fygtaggen bara.
 
då gäller det bara att packa ordentligt då.

Tack för alla svar, då får jag se till att packa in min Wernerpaddel ordentligt. Bubbelplast och paddelväska eller papprör återstå att se.
 
Vapenkoffert

Jag ska snart ut och flyga med två eller tre delbara paddlar. Jag lånade idag kompisens hårda vapenkoffert och två paddlar passade perfekt. Någon som har erfarenhet av detta transportsätt? Det känns som om det borde vara helt perfekt med en hårdväska till paddlarna, eller? Med en koffert som är lika bred i båda ändarna bord man kunna spara plats genom att lägga paddlarna åt olika håll.

Stor gangster look-varning på flygplatsen dock...
79a2b8cca41961a64128893ffafff102.jpg

//Ala
 
Senast ändrad:
Så här blev det för oss...

Detta blev våra lösningar när vi flög till UK nu i maj.

Jag tog mina två paddlar i vapenkofferten. De gick precis ner, men det är såklart beroende av vilka paddlar och vilken koffert man har. Vapenfodralet köpte jag av en kompis för 100:-. Det finns helt fyrkantiga fodral som nog rymmer mer då paddlarna kan ligga omlott. Incheckning osv var inga problem. En gång på resan dit och en gång på vägen hem frågade de vad det var i fodralet men jag behövde aldrig öppna och visa innehållet eller så.

Tjejen köpte ett papprör för gjutning enligt tipset ovan. Då det var lite buckligt fick hon det för halva priset dvs lite mer än 20:-. Röret var lättare än vapenfodralet och hade troligen rymt flera paddlar.

b31fead7249bd4600228111d796ff240.jpg


Båda paddlarna kom fram välbehållna efter båda flygresorna. De checkades in som specialbagage utan extra kostnad.

Så vinnaren får nog sägas vara pappröret om man inte har en vapenkoffert sedan innan eller kan låna en av någon.

//Ala
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coolmarcus Flyga med Kajak? ;) Paddling allmänt 4
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Mäta vinkel på paddel Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.