Hur mycket vatten behöver man per dag?

Sen ungefär 10 år tillbaka brukar jag försöka köra på att sluta dricka vid midnatt och sen dricka minst en halvliter vatten innan jag lägger mig (ofta blir det ju kanske nån cola eller två mellan midnatt och läggdags också).

Jag är rätt övertygad om att 95% av huvudvärken i en baksmälla beror på uttorkning, för det känns precis likadant på sommaren om jag slarvat med att dricka och blivit uttorkad. Och sån huvudvärk sitter ju i i flera timmar även om man hinkar i sig vatten. Mycket vettigare att förebygga alltså. Hellre springa och pissa två tre gånger i timmen än ha huvudvärk i 10 timmar.
 
Jag tar alltid med mer än 4 l vatten per dygn, men har tyvärr ingen siffra på min förbrukning. Riskerar ytterst ogärna att ha brist på vätska.


Jag ställer alltid en stor kanna vatten vid sängen när jag har varit på kalas. Dricker vatten både vid sänggåendet och på natten då jag vaknar av törst.

Är förvånad över hur mycket vatten som går åt då man druckit alkohol. En delförklaring som inte har med ämnesomsättningen att göra är att man pissar mycket, särskilt om man dricker öl.


Vid industriell avsaltning pressar man ju havsvatten genom membran som inte släpper igenom salt. Alla smittoämnen och gissningsvis de flesta gifter blir man av med på kuppen. Krävs tydligen ett tyck på ca 40-80 kg/cm3 enligt Wikipedia. Det skulle motsvara arbetet av att gå upp för en 25-50 m hög kulle per dag om man väger 80 kg och vill ha 5 l vatten per dygn.

Finns det någon handdriven avsaltningsutrustning som skulle kunna användas för friluftsliv? Skulle det vara användbart i praktiken? Framtidsutveckling?
 
Angående

kaffe har jag skrivit lite i artikeln jag länkade till.

Nån tumregel för sprit har jag inte lärt mig.

Thure
 
En anan infallsvinkel. Jag cyklar också, lite längre dagsturer, oftast mellan 7 till 12 mil . Jag inbillar mig att jag gör av med mer vatten när det är kallt än när det är riktigt varmt. Någon som håller med?
 
Finns det någon handdriven avsaltningsutrustning som skulle kunna användas för friluftsliv? Skulle det vara användbart i praktiken? Framtidsutveckling?

http://www.katadyn.com/usen/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-desalinators-manual-survivors/

Katadyns används av många expeditioner och militärer men förutom priset så är de rätt jobbiga att använda. Ex. om man är i en livflotte i tropikerna så avråds man från att använda modellen 06 under dagtid eftersom man då svettas mer än apparaten producerar. Dock har uppfinnarjocke Timo Noko http://koti.welho.com/tnoko/ gjort sin vinddriven!
 
En anan infallsvinkel. Jag cyklar också, lite längre dagsturer, oftast mellan 7 till 12 mil . Jag inbillar mig att jag gör av med mer vatten när det är kallt än när det är riktigt varmt. Någon som håller med?

Det beror väl på lite hur kallt.

Det vatten kroppen förlorar är ju främst från svettning, men också från utandningsluften.

Är det väldigt torr luft (ex. minusgrader) så förlorar man mycket vatten den vägen.

Är det inte minusgrader borde du ju i alla fall svettas mindre än när det är varmt och borde rimligen inte förlora mer vätska. En förklaring kan ju vara att du är för varmt klädd och svettas mer än du borde? Det är rätt vanligt att folk klär sig för varmt vid fysiska aktiviteter i kyla, helst ska man frysa lite i början för annars är man för varmt klädd.
 
Upplever att vattenbehovet är väldigt skiftande. Jag har aldrig varit i behov av att dricka stora mängder vatten. När vi paddlar har jag en flaska på däck, men den är ofta orörd eller näst intill om det inte är mycket varmt, medan en del kompisar kan fylla sin flaska ett par gånger under dagen. Har gjort två helgpaddlingar i höst fre-sön, haft med ca 5lit per tur och då även kokat pasta i det Normala dagar på jobbet dricker jag väl en kopp kaffe och ett glas vatten till lunch. Gissar på att jag dricker drygt en liter per dag utom det som är i maten. Vid hårdare träning och i varmt klimat blir det naturligtvis lite mer, men märker att jag dricker mindre än de jag tränar med.
När man läser alla inlägg undrar man ju om det på nåt sätt är dåligt för kroppen att dricka så lite. Thure kanske vet?
 
I vardagen

så får de flesta kontorsslavar i sig mycket vatten via födan och vid förbränning av kolhydrater bildas också vatten. Men är förlusterna av vatten stora via urin eller svettning så måste vätskan ersättas.

Vid kallt väder kan man kissa bort en hel del vatten vilket jag berörde i artikeln.

Det är korrekt att man kan förlora en del vatten via utandningsluften och mer vid kallare väder p g a lägre fuktinnehåll i kall luft. Inandningsluften värms upp till 37 grader och fuktas till 100% på vägen ned i lungorna men en hel del återvinnes via kondensation på vägen ut speciellt om man andas via näsan. Förlusterna via svettning är dock betydligt större vid ordentligt kroppsarbete.

Thure
 
Avsaltningen

sker genom omvänd osmos.På ena sidan av membranet finns destillerat vatten. På trycksidan saltvatten. Är det hydrostatiska trycket tillräckligt högt (ca 16 atmosfärer om jag minns rätt beträffande östersjövatten) så motverkas tendensen att saltvattnet via osmos suger åt sig det destillerade vattnet utan processen går i stället i andra riktningen.

Det går åt mycket av både saltvatten och energi för att driva vätskeproduktionen. Wikipedia uppger att det behövs ett tryck av 40-80 bar för havsvatten. Rune Larsson och hans skeppare Niklas fick slita hund med avsaltningen under deras atlantrodd.

Destillation och kondensation i en badbollsliknande konstruktion kan vara en soldriven variant på avsaltning. Med en ständigt blöt handduk kan man åstadkomma den kalla kondensationsväggen i konstruktionen. Svart vägg på vattenbehållaren och sol gör destillationsdelen av jobbet.

Thure
 
Tack för länken Snowhound! De är dyra än så länge, men det kan ju komma att ändras. Det finns en eldriven variant (Katadyn Power Survivor 40 E) som skulle kunna drivas med en drygt 0,5 m2 stor solpanel. Den är för kraftfull och för dyr i dagsläget. (ger 5,7 liter per timme från oceanvatten mha 12 volt och 4 ampere. Kostar ca 23 000 kr) En mindre handdriven kostar ca 5 700 kr plus ev moms och tull.
 
När vi paddlar har jag en flaska på däck, men den är ofta orörd eller näst intill om det inte är mycket varmt, medan en del kompisar kan fylla sin flaska ett par gånger under dagen.

Jag fungerar på exakt samma sätt och har pga av samma omständigheter funderat lika mycket på fenomenet. Vad jag kom fram till var att dom dricker mycket vad dom än gör, så är dom aktiva vill dom väl dricka ännu mer.

Jag vet inte om det var i samband med att "flaskvattnet" introducerades, eller om det var effekten av vårt mer omfattande resande och att vi då tog med oss beteendet hem, men det är ju först på senare år som var och varannan person börjat gå omkring med en vatten flaska i handen, även om man bara flanerar runt på stan.

Frågan är om det är bra att "blötlägga" och ständigt nästan lite maniskt fylla på med vatten. Får nästan en känsla av att det kan finnas någon negativ sida av att fortsätta dricka även när man sedan länge slutat vara törstig. I alla fall om man gör det dagligen, på det sätt jag beskrev.

En annan sak, det påstås ju inte bara att det ska gå att dricka utan också snudd på vara nyttigt med det egna urinet.. vad säger experterna om det?

Sen kan jag tipsa om ett sätt att utvinna det rena vattnet ur urinet och att få fram sötvatten ur saltvatten med minimala medel. Om man blir strandsatt eller liknande och varje droppe är viktig.

Man klär en grop med plast, eller om man har en stor hink, kissar eller häller saltvatten i den, sen ställer man en mindre burk i mitten, lägger plast över gropen/hinken så den buktar ner lite mot mitten, man kan lägga en liten sten uppifrån, kondensvattnet kommer då gå uppåt mot plasten, rinna ner mot "takets" mitt och slutligen droppa ner i den lilla burken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Snödrivan Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten Paddling allmänt 14
matilda1234 Mycket otrevligt bemötande hos Bolmåns Kanot & Fritid/Ågården Paddling allmänt 37
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.