Hur mycket vatten behöver man per dag?

Wiskey it will be!

Din stora starköl är läskande och god, trist bara att för att förbränna den och ersätta vätskan som den driver ut, lånetiden är som bekant kort, behöver du en extra liter dricksvatten. Även om du sitter mitt i det så är det som i visan, inte en droppe att dricka. Det finns en praktisk orsak till att vandrare brukar ta lite whiskey i kvällskaffet, det är vikteffektivare oxså.

I kajaken kan man resonera lite annorlunda med vikt än om man ska bära på den.
Men tack för tipset! En halv liter wiskey var afton fixar jag inte utan följder, så då blir det väl 3 liter vatten om dagen och en 8:a wiskey var afton då.;)
 
Du kanske kan räkna efter hur mycket du gjorde åt på din femdagarstur (hur ofta fyllde du på dina 8 liter)?
Då får du ju en bra siffra på hur mycket just du förbrukar under de förhållandena...
 
Är nog som tidigare sagt att man får lära sig. Själv förbrukar jag ungefär 1 liter milen när jag går i skogen, det tar ungefär 3 timmar med lite raster och navigeringsstopp. Kanske kan man omsätta detta till 1 liter / 3 timmars paddling också?

På kvällen brukar jag förbruka max en halvliter i rent vatten, men sedan tillkommer det ju oftast lika mycket för att laga maten som man ju får i sig i alla fall.
 
Variationen är

stor angående dricksvattenbehovet beroende på om man paddlar mitt på dagen hur många timmar man paddlar per dygn med vilken intensitet och inte minst väder och vind.

Jag skrev för ca 15 år sedan en artikel i ämnet som du kanske kan ha nytta av. Har uppdaterat den lite. http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/vatsk.htm

3 Liter per dygn och person är min tumregel men det kan gå åt både mer och mindre. Kanske kan man spara lite i Östersjön om man kokar pasta på havsvatten, lite marginaler är skönt att ha. Potatis kan man förstås alltid koka på havsvatten och hur mycket vatten man har i provianten spelar också roll.

Thure
 
för ett gäng år sedan var vi och badade i en göl med högst tvivelaktig kvalité på vattnet, det ligger några fabriker mm in till, det kom då en förbi en person boende i trakten som är läkare och ifrågasatte vårt badande.

vi kontrade med att vi var noga med att inte få kallsupar, överhuvuvudtaget inte få in vatten i mun och ögon. men då förklarade han att man inte kan tänka så, eftersom huden tar upp vätska.

fråga 1. stämmer det att kroppen tar upp vätska genom huden?

fråga 2. skulle man, i så fall, inte kunna kompensera västkeförlust också med bad? sommartid har man ju i så fall stota möjligheter att lösa ett problem liknande det TS skriver. inte minst blir ju saltvattnet användbart på ett helt annat sätt.

jag vet inte om det är inbillning med soliga dagar innehållande rikliga mängder bade (och fysisk aktivitet) tycker jag mig ibland ha gått genom hela dagen utan att knappt drick något alls. inbillning? vore kul att höra om det här stämmer.
 
Lite halvt OT, men eftersom dr Thure nu finns med här:

Stämmer det att alkohol är vätskedrivande eller beror nödigheten vid öldrickande mest på MÄNGDEN man brukar hälla i sig?

Är (stark)öl plus eller minus i så fall. Det är ju inte så starkt egentligen. (Jag vet att det finns urstarka sorter, men det brukar man inte ha till måltidsdryck.)


/Per
 
Jag vet inte om kroppen tar upp vatten genom huden, men vissa ämnen tas ju upp bra genom huden och framförallt kroppens slemhinnor (man har en del såna i underlivet som troligen exponeras för badvattnet). Nikotin är ett exempel.

Så att bada i förorenat vatten är nog inte helt riskfritt.


Och såvitt jag vet är det själva alkoholen som är vätskedrivande. Mekanismen bakom är jag dock inte helt säker på. Och det innebär ju då att ölen borde vara bättre än whiskyn (eftersom ölen innehåller mer vatten).
 
I praktiken

så är huden impermeabel för vatten. Men det yttersta döda hudlagret kan förstås bli fuktigt och svälla lite. Finns aktiv transport av salt tillbaka till kroppen i svettkörtlars utförselgångar.

Öl är urindrivande. Beror förmodligen både på alkohol och vatten och andra faktorer se t ex http://www.intelligentanswers.co.uk/index.php?topic=753.0 men detta är inte mitt område egentligen.

Att dricka ordentligt med alkohol kvällen innan en rejäl kroppsansträngning är hur som helst dåligt då man startar dagen med väskebalansminus.

Kanske återkommer jag med mera fakta efter att ha läst i någon eller flera läroböcker.

Thure
 
Nâgonstans nâgon gâng har jag fâtt veta att det kostar 2cl vatten för att förbränna en cl sprit.
Rätt eller fel?
Skulle det stämma sâ ger ju öl ett vattenöverskott och starksprit ett underskott.
Kaffe dâ? Det sägs ju vara urindrivande, skillnader mellan olika kaffe?
 
intressant tråd. roligt att ta dela va thures mfl fackkunskaper.

när det gäller förbrännandet av alkohol och vätskebalans kan jag bidra med ett tips för er som ännu inte lärt er det. drick ofantliga mängder med vatten när ni går och lägger er på kvällen efter en rejäl fest.
 
Inför en våt afton kan man delvis minska följderna genom att bädda med fett, gräddglass och grädde i systemet. Kör man sen efter måttlighetsprincipen och avslutar med fet nattamat och rejält med vatten kan man morgonen efter bara ana vad man utsatte kroppen för. Andra med mindre före, under och eftertänk mår definitivt som de förtjänar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Snödrivan Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten Paddling allmänt 14
matilda1234 Mycket otrevligt bemötande hos Bolmåns Kanot & Fritid/Ågården Paddling allmänt 37
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.