Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma?

Kan ha varit på Nanoks hemsida jag läste att de testar sina säckar med den mängd kläder man har på sig vid sömn. Det blir tjockare ju kargare klimatet är.

Nanok anger förutom komforttemperatur enlgt EN13537 också något de kallar "Nanok Functional Temperature" Vilket de specificerar olika klädesplagg för olika temperaturområden för. Smart tycker jag!

Dessutom utesluter EN13537 sovsäckar avsedda för "extrem kyla" och militärt bruk.

Intressant läsning, men varifrån har du fått uppgiften att EN13537 är obligatorisk inom EU? Kan vara att den är obligatorisk om man vill CE-märka sin produkt, men det finns fortfarande tillverkare inom EU som inte följer EN13537 eller CE-märker sina sovsäckar. Enligt min uppfattning gör de det helt lagligt.

Själv har jag aldrig varit anhängare av EN13537 eftersom testförhållandena inte är tillräckligt noga specifierade och därmed får olika laboratorier olika resultat som inte alltid är jämförbara... så tror man blint på EN13537 markeringarna på sovsäckarna blir man vilseledd. Kritiken som även din artikel tog upp är väl befogad.

Vilka sovsäckstillverkare är det som inte följer EN13537? Det skulle vara intressant att forska vidare i det!

Uppgiften om att det är obligatoriskt att testa sina sovsäckar enligt standard har jag funnit på flera ställen. Bland annat genom konversation med Thelma AS som testar sovsäckar för en stor mängd märken. Men detta dokument från European Outdoor Group förklarar det tydligast http://www.oneplanet.com.au/publications/2-sleeping-bags/11-en13537-information-for-retailers

Det är möjligt att mindre tillverkare kan utnyttja kryphål eller helt enkelt skiter i att testa. Det kostar trots allt 600-1500 euro att testa beroende på hur stor del av standarden man vill testa för.

Vad det gäller standardens tillförlitlighet så skulle jag vilja påstå att ur ett konsumentperspektiv så är den godkänd. Men det förutsätter att man vet hur man använder en sovsäck och vet vilka förhållanden den testas under och vilka individuella faktorer det finns. Det var därför jag ville skriva denna artikel.

Sen finns det så klart brister som går att förbättra. Att man har valt att inte specificera standarden noggrannare tror jag handlar om att man inte vill att den skall bli för komplicerad så den får den spridning som en standard faktiskt kräver.
 
Vilka sovsäckstillverkare är det som inte följer EN13537? Det skulle vara intressant att forska vidare i det!

Uppgiften om att det är obligatoriskt att testa sina sovsäckar enligt standard har jag funnit på flera ställen. Bland annat genom konversation med Thelma AS som testar sovsäckar för en stor mängd märken. Men detta dokument från European Outdoor Group förklarar det tydligast http://www.oneplanet.com.au/publications/2-sleeping-bags/11-en13537-information-for-retailers

Det är möjligt att mindre tillverkare kan utnyttja kryphål eller helt enkelt skiter i att testa. Det kostar trots allt 600-1500 euro att testa beroende på hur stor del av standarden man vill testa för.

Vad det gäller standardens tillförlitlighet så skulle jag vilja påstå att ur ett konsumentperspektiv så är den godkänd. Men det förutsätter att man vet hur man använder en sovsäck och vet vilka förhållanden den testas under och vilka individuella faktorer det finns. Det var därför jag ville skriva denna artikel.

Sen finns det så klart brister som går att förbättra. Att man har valt att inte specificera standarden noggrannare tror jag handlar om att man inte vill att den skall bli för komplicerad så den får den spridning som en standard faktiskt kräver.

EOG dokumentet säger ju genast: "It is advisable that products sold should comply with the main requirements of the standard." Advisable, inte required, compulsory eller nåt annat. Vidare i dokumentet sägs: "there is no legal requirement for brands to conform as the standard is advisory." Alltså inte obligatorisk. Jag har också råkat på olika källor som påstår att EN13537 är obligatorisk men det har varit opålitliga källor såsom diskussionsforum på webben och marknadsföringsmaterial från företag som tillämpar EN13537 eller återförsäljare för sådana företag.

Den första tillverkaren som inte följer EN13537 jag kommer att tänka på är PHD som gör utmärkta sovsäckar som enligt min begränsade erfarenhet (två säckar combo för TOT +5, -5 o -15) når gott och väl till tillverkarens specifikation, jag behöver iaf inte frysa i dem utan snarare tvärtom. PHD:s filosofi (som de redovisar för på sina webbsidor) passar mig utmärkt och jag upplever den inte vilseledande som EN13537. Har nog också råkat på andra små tillverkare de senaste åren som inte tillämpar EN13537 men jag kan inte påstå någonting om hur deras temperturangivelser stämmer.

Problemet med EN13537 är att folk tror att standarden ger jämförbara siffror in på decimalerna mellan olika tillverkares sovsäckar men i verkligheten kan där finnas kast på flera grader om inte säckarna är testade i ett och samma laboratorium med exakt samma metoder och kringutrustning. Btw, vem brukar ta en torktumlare med sig på långfärd och når följande lägerplats 12 timmar före läggdags? ;-) EN13537 ger en approximation som egentligen inte är alls noggrannare än temperaturangivelserna från en respektabel tillverkare som inte följer EN13537. Då dessutom personers individuella krav varierar är det rent av löjligt att uppge t.ex. komforttemp på -12,7 grader då det i praktiken ändå innebär -12 grader +-30% eller nåt ditåt. EN13537 ger sken av högre precision än vad standardspecifikationen möjliggör!
 
...

Är frusen av mig.....och kör duntäcke i sängen året runt.

Har testat Marmot Plasma 15 i 9 minusgrader (lägsta komforttemp).
Varmt å skönt i bara kallingar.
 
EOG dokumentet säger ju genast: "It is advisable that products sold should comply with the main requirements of the standard." Advisable, inte required, compulsory eller nåt annat. Vidare i dokumentet sägs: "there is no legal requirement for brands to conform as the standard is advisory." Alltså inte obligatorisk. Jag har också råkat på olika källor som påstår att EN13537 är obligatorisk men det har varit opålitliga källor såsom diskussionsforum på webben och marknadsföringsmaterial från företag som tillämpar EN13537 eller återförsäljare för sådana företag.

Den första tillverkaren som inte följer EN13537 jag kommer att tänka på är PHD som gör utmärkta sovsäckar som enligt min begränsade erfarenhet (två säckar combo för TOT +5, -5 o -15) når gott och väl till tillverkarens specifikation, jag behöver iaf inte frysa i dem utan snarare tvärtom. PHD:s filosofi (som de redovisar för på sina webbsidor) passar mig utmärkt och jag upplever den inte vilseledande som EN13537. Har nog också råkat på andra små tillverkare de senaste åren som inte tillämpar EN13537 men jag kan inte påstå någonting om hur deras temperturangivelser stämmer.

Problemet med EN13537 är att folk tror att standarden ger jämförbara siffror in på decimalerna mellan olika tillverkares sovsäckar men i verkligheten kan där finnas kast på flera grader om inte säckarna är testade i ett och samma laboratorium med exakt samma metoder och kringutrustning. Btw, vem brukar ta en torktumlare med sig på långfärd och når följande lägerplats 12 timmar före läggdags? ;-) EN13537 ger en approximation som egentligen inte är alls noggrannare än temperaturangivelserna från en respektabel tillverkare som inte följer EN13537. Då dessutom personers individuella krav varierar är det rent av löjligt att uppge t.ex. komforttemp på -12,7 grader då det i praktiken ändå innebär -12 grader +-30% eller nåt ditåt. EN13537 ger sken av högre precision än vad standardspecifikationen möjliggör!

Det kan ju förstås vara så att jag misstolkat informationen.

Läser man i det här dokumentet från Mammut https://d1qxh2iwg385ci.cloudfront.net/images/Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf (kapitel 8.3) Kan man tolka det som att du behöver inte testa dina sovsäckar enligt EN13537. Men skall man ange ett temperaturområde så bör man göra det enligt standarden för att undvika rättstvister.

Jag kommer ändra stycket kring att det är obligatoriskt att testa för EN13537 till något mer korrekt.
 
Men skall man ange ett temperaturområde så bör man göra det enligt standarden för att undvika rättstvister. .

Rättstvist kan det väl bli ändå, men tillverkaren har en bättre position gällande bevisbördan i den eventuella tvisten om man har tillämpat EN13537. Det har mer att göra med politik och pengar än rättvisa.

Enkelt grovt överdrivet exempel: En kund köper en sovsäck, är nära på att frysa häcken av sig vid komforttemp och stämmer tillverkaren.
Alt1: Sovsäcken har inga fabrikationsfel och den är testad enligt EN13537, alltså antas kunden ha felbehandlat säcken (t.ex. utsatt för fukt) och tillverkaren går fri.
Alt2: Sovsäcken har inga fabrikationsfel men den är inte testad enligt EN13537, alltså antas tillverkaren vara ersättningsskyldig då man inte kan bevisa att kunden har felbehandlat säcken (t.ex. utsatt för fukt). Ingenting hindrar dock tillverkaren från att testa enligt EN13537 i detta skede.

För tillverkare som PHD som gör skräddarsydda sovsäckar skulle obligatorisk testning enligt EN13537 vara dödsstöten och de bästa produkterna skulle försvinna från marknaden. Om sovsäckar skulle räknas som skyddsutrustning kunde standardtest vara ett måste, men likväl kunde ju då dunjackor, yllekalsonger mm. räknas som skyddsutrustning.

EN13537 leder till frågeställningar såsom trådstartarens frågeställning, och EN13537 ger sken av att kunna svara på frågan trots att ett allmängiltigt svar inte finns i verkligheten. Eftersom så många individuella faktorer påverkar resultatet fås svaret endast genom att personligen pröva sig fram. Ingenting väsentligt har egentligen ändrat efter att EN13537 har introducerats, alla måste ändå pröva sig fram för att ta reda på vilken koefficient man personligen ska lägga till eller ta bort från tillverkarangivelserna, eller vilken klädsel man ska använda i säcken. Jag skulle ändå aldrig våga ut på expedition i kallt klimat utan att bekanta mig med tillverkarens värderingar och testa utrustningen före resan. Baserat på egen erfarenhet väljer jag gärna en icke EN13537 certifierad sovsäck eftersom EN13537 inte ger mig något mervärde men testprocessen är rätt dyr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
Giant Torka och förvara kläder i tältet.... Bo och sova 6
jonaskarlsson Med eller utan kläder! Bo och sova 17
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2
Kläder i säcken = varmare? Bo och sova 19
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
peter.simeonsson Fryser du i sovsäcken? Bo och sova 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.