Bästa sovsäcken för barn?

Vilken erfarenhet har du av sovsäckar för barn?

Använder ni någon modell som fungerar bra eller, kanske viktigare, nån som inte fungerar?

Säcken jag letar efter ska fungera på sommarfjället och passa för barn från några år och uppåt.
 
Köp en vuxen

Jag har valt att lägga pengarna på en bra och lätt vuxensäck som de/vi kan ha i många år. Jag använder en packrem och "snör" av säcken nedanför fötterna så att inte det blir för stor volym att värma upp där. Fungerar utmärkt på sommaren. Köp en så fluffig säck som möjligt, se nedan. Jag fastnade för Moutain Equipment Skywalker 1, vilket är en lätt syntetsäck ner till -3 grader. Det finns säckert andra men satsa på fullängd, de växer snabbt de små liven.

På vintern blir lätt syntetsäckar (Angilak har jag prövat) för stora runt kroppen så det blir kalla. Dunsovsäckar har fungerat mycket bättre, de fluffar sig runt kroppen på ett annat sätt än syntetsäckar. Sov i bivack med 7, 10 år ingen frös utan sov hur bra som helst.
 
everest juniorsäck

mina barn har everest juniorsäck. har för mej att dom kostade under 200 kr styck på Stadion, säcken har används från tidig april (+0)till sen höst i både tält och vindskydd även fjälen sommar tid. säcken har inga genomgående sömmar en bra huva och en regäl klaff för blixtlåset. säcken har en tempratur gränns på 0 grader, men jag tror att temperatur gränsen är lägre. det grundar jag på att barnen hitils inte har sovit med säckarna tillslutna. drar man åt säcken åt dom så dröjer det inte länge fören dom låssar på snörena och kryper halft ut. barnen har haft säckarna i 3 år dom är nu 6 och 7 år
ps har just nu packat säckarna för en natt i vidskydd i kilsbergen.
jonas
 
Köp om du hittar en barnsovsäck.

Vi har tre barn för närvarande 4, 5 och 7 år gamla. Vi har köpt dem varsin barnsovsäck som de använt från drygt 1 års ålder vid tältövernattningar under sommarhalvåret. Det har varit lite svårt att få tag i barnsovsäckar butikerna verkar bara ta hem något enstaka exemplar per säsong. De vi köpt heter McKinley, Haglöfs och Everest. Säckarna är inte så märkvärdiga men barnen har aldrig frusit nattetid trots temperaturer ned mot 0:an. Jag bedömmer att alla säckarna håller måttet för sommarfjäll.

Metoden att snöra av en vuxensäck fungerar säkert men jag tror att en barnsäck blir något varmare då den är snävare än en vuxensäck. Priset är inte heller direkt avskräckande för en barnsäck som kan användas ca 10 somrar innan den är urvuxen.

Gäller det däremot nyinköp till ett barn i 8-9 årsåldern är en avsnörd vuxensäc OK.

Lycka till Thure
 
Köp vuxensäck!

1978, när jag var sex år, fick jag min första sovsäck.
Det var en vanlig Caravan och jag har den fortfarande, 24 år senare! Den har använts till ett stort antal övernattningar både till skogs och fjälls under en lång friluftskarriär.

Jag behövde aldrig snöra av den när jag var liten, men det är möjligt att det är klokt om det är kallt (och om man är mindre än en sexåring).

Den enda nackdelen är att jag inte längre kan krypa ner med huvudet först och vända mig i säcken.

(Jag har sedan ett antal år en lättare och varmare säck, men Caravanen finns kvar och lånas ut då och då)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.