Mer olja...
martinj; sa:
Hej.
Jag undrar om man kan få sin relativt nyinköpta oljedämpare något hårdare?
Tycker den är lite väl mjuk, särskilt när man kör vanlig grusväg eller "trixar" med den på smala steniga stigar. Rent intuitivt känns det som om man kan pumpa i mer olja, men skulle gärna få ett expertsvar.
/Martin
Hej Martin!
Mina kunskaper på detta område härstammar från motorcyklarnas värld men en stötdämpare fungerar, mig veterligen, på ung. samma sätt för en cykel.
Rent generellt när det gäller stötdämpare så vill man nyttja HELA slaglängden för att få det optimalt. Så om man nu kör/cyklar allt vad man orkar/vågar på den sträcka där man vill optimera dämparen (låt säga att det är favoritvägen/stigen. Om man då INTE slår igenom, dvs. att gaffeln/stötdämparen bottnar så har man rätt fjäder.
För att man också skall behålla väggreppet när fjädern returnerar så krävs att man har något som kallas "sagg" dvs. när cykeln står rätt upp och ned (lodrät) utan förare på sadeln så skall det gå att lyfta lite på framändan/bakändan. Dvs. fjädern skall INTE vara i topp utan det skall finnas lite utrymma för den att kunna jobba i negativ led.
Vad detta "sagg" skall vara för en trampcykel har jag inte det blekaste men för en mc gäller att vid tävlingskörning (Roadracing) så skall det vara mindre än för vanlig landsvägskörning.
Eftersom jag antar att du inte har behov av att byta din fjäder, dvs. den fungerar för din vikt och din körstil och för ditt ändamål så utgår jag från att du har "rätt" "sagg" och att den INTE slår igenom.
Nu till nästa bit:
Om man nu har en fjäder som fungerar bra MEN man tappar greppet emellanåt så återstår två bitar returdämpningen och kompressionsdämpningen. Dessa båda styrs av tjockleken på oljan som man har i dämparen i kombination av storleken på munstycken (förenklat är det så).
Kompressionsdämpningen styr dämpningen när fjädern ... rätt...komprimeras. Och returdämpningen när fjädern returnerar (fjädrar ut igen).
Grovt sett skall man ställa retur- och kompressinsdämpningen så att cykeln går lika fort ner som upp när man snabbt trycker ner den ändan där man vill justera och sedan omedelbart släpper upp den igen. Dvs. ställ in så att dämpningen är ung. lika upp som ned. Detta är en grundinställning och kan sedan finjusteras för den typ av bana/körning som gäller.
Vad som händer när du häller i mer olja, än vad tillverkaren rekommenderar, är två saker. Du får en stummare gaffel som inte sväljer oljämnheter lika bra OCH om du häller i för mycket olja riskerar du att "blåsa" sönder packningarna (packboxarna) i gaffeln. Risken är nämligen den att din gaffel "bottnar" i och med att du når det läge där all luft i gaffeln har komprimerats och eftersom vätska inte kan komprimeras så måste oljan ta vägen någon stans när du fortfarande med all kraft när på väg att trycka ihop gaffel. Och då är det den svagaste länken som ger sig dvs. packningarna. Du kan dock prova med lite mer olja men var försiktig.
När du skriver att du vill ha den lite hårdare så är det lite svårt att exakt veta vad ditt problem består i. För det här med dämpning är en hel vetenskap men samtidigt är det också det som ofta är nyckeln till framgång. Den som bäst lyckas ställa in fjädringskomponenterna har VÄLDIGT mycket att vinna under en tävling. Det är oftats det billigaste sättet att "trimma" (ett motorfordon).
OM det nu är så att din gaffel slår igenom (bottnar) så kan du prova med ett par distanser som du monterar i toppen av gaffeln. Öka däremot inte oljemängden samtidigt, om du nu vill prova, utan gör bara EN SAK I TAGET (gäller all form av justering på stötdämpare).
Rekommendationen är dok, om gaffeln slår igenom, att först prova med att öka kompresionsdämpningen något.
Vilket kan göras med en något tjockare olja om du inte har några justermöjligheter på gaffeln. Men tänk då på att de då också påverkar returdämpningen så att den går långsamare upp.
Det andra alternativet är att byta fjäder. Kanske till en progressiv fjäder som blir hårdare ju mer du komprimerar den. Fast om sådant finns som tillbehör till trampcyklar vet jag inte.
Ursäkta mitt långa och utsvävande svar men det ÄR komplicerat det här med stötdämpare. Jag hoppas dock att du har fått någon hjälp av det jag skrivit.
Mvh!
// Niklas