Hur fort går ni egentligen?

frosty; sa:
Många gånger när jag hör eller läser om folk som vandrat en viss sträcka så blir jag alltid konfunderad över hur fort dessa människor vandrat, dom flesta ligger på mellan 6-7 Km/h. dessutom har dom packningar på 20- 30 kg.

Har du hört talas om ljugarbänken? :)

Så fort kan man bara gå om man går på grus.
 
crazy; sa:
Så fort kan man bara gå om man går på grus.

Min maximala medelhastighet för en dagsetapp med "full" packning är ca 8 km/h. Det var mellan Kebnekaise fjällstation och Nikkaluokta.
Ryggsäcken var tom på mat, benen fulla med spring och vägen tråkig. Inte mycket man ville kolla på. Så vi sade "sisten till bastun i Nikka är en Berguvenrygga". Vi joggade i och för sig delar av sträckan.
Jag vet inte om den sträckan kan kallas "grus". Kanske nästan...

Annars brukar dagsmedel ligga på 2-4 km/h, beroende på terräng och orienteringsbehov.
 
En siffra som jag upptäckt att stämmer bra är 3 km på en timme, inklusive små raster och 15-25 kg packning.
Har varit med om att gå 15 km på 3 tim liksom att gå 3 km på 3 tim, allt beroende på terräng, väder, skoskav och motivation.

/Ulf
 
Om jag miss rätt räknar försvarsmakten med att militär trupp (dvs unga vältränade soldater), under ilmarsch och på någon form av väg, förflyttar sig ca 5 km/h. För egel den räknar jag med att snitta 3 km/h med packning och i fjällterräng. Visst går det att gå fortare, men då kommer lätt skavsår och tryckskador.
MVH /Thomas
 
Nordesjö; sa:
crazy; sa:
Så fort kan man bara gå om man går på grus.

Min maximala medelhastighet för en dagsetapp med "full" packning är ca 8 km/h. Det var mellan Kebnekaise fjällstation och Nikkaluokta.
Ryggsäcken var tom på mat, benen fulla med spring och vägen tråkig. Inte mycket man ville kolla på. Så vi sade "sisten till bastun i Nikka är en Berguvenrygga". Vi joggade i och för sig delar av sträckan.
Jag vet inte om den sträckan kan kallas "grus". Kanske nästan...

Annars brukar dagsmedel ligga på 2-4 km/h, beroende på terräng och orienteringsbehov.

Man kan alltid prata om yterligheter om man tycker det är intressant. Själv tycker jag det är ointressant.

Ställ upp SIG så kanske de klarar att hålla en medelhastighet på 6 km med då är det också frågan om elit. Går man så fort i terräng så utsätter man sig dessutom för stor skaderisk.

En som brukar ligga på en 5 km i timmen om det inte är allt för brant. Jag gör dessutom 70 höjdmeter på ca 5 min.

Kontentan är att skall man upp i dessa hastigheter som ursprungsinläggaren pratar om så måste man springa av och till. Eller så måste det vara väldigt plant och lättgått vilket det sällan är i fjällmiljö.
 
crazy; sa:
Man kan alltid prata om yterligheter om man tycker det är intressant. Själv tycker jag det är ointressant.

Kontentan kanske är att de som snackar om sin vandringshastighet är de som har en hög hastighet att snacka (skryta) om. Så för dem är det intressant.
Det är ju precis likadant med packningsvikt. Det är sällan man hör någon orda om att de hade 21,5 kg i ryggan på en veckovandring. 8 eller 38 kg är "intressant" att berätta om.

För oss andra är det intressant att veta vilken hastighet man kan räkna med för normal vandring.

Men det är naturligtvis också intressant att veta hur snabbt man kan ta sig fram om det skulle behövas.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-11 kl 17:51]
 
Man kan behöva en uppfattning om tidsåtgången om
etapperna är svåra att dela. Detta kan bero på
att de, till stor del, går på mycket hög höjd, eller
tvärtom i vide-dvärgbjörkzonen. I Breheimen 2001
var jag fem dagar nästan bunden till stugetapperna,
sen blev det friare. I Reinheimen i somras skippade
jag en variant som skulle ha blivit MYCKET lång
i sagda terräng, dessutom (enligt kartan)
orösad, vilket drar ner farten.

När jag bedömer
realismen i en etapp utgår jag från en hastighet på cirka
3 km i timmen, men vet att i grov blockterräng,
där man möter stenar i brösthöjd, kan det handla om EN.
I Bergamaskalperna 1992 gjorde jag en gång en 6 km lång
etapp som tog fyra timmar; det var problemlösning
i varje steg och sen var jag alldeles tom
i hjärnan. Även på Korsika har jag varit med om extremt
långsamma etapper, på norra delen av GR20.


Min startvikt för tio dagar i fjällen är c:a 16 kg,
vilket jag kan pressa till 15.5. Jag har helt säkert
bra kondition och benstyrka för en 60-åring
och väger sommartid 66-69 kg.


En etapp kan vara 6-8 timmar, rätt lagom. I Frankrike i somras blev jag fördörjd en dag av en olycka på ett
brant pass; vidare visade det sig att stigen omedelbart
vid nationalparksgränsen gick ned i en brant ravin,
så att det dröjde flera timmar innan läger yppade sig.
Den etappen tog tio timmar.

Jag vill inte ha bråttom och ofta vet jag inte
hur jag ska gå tillräckligt långsamt. UL-packare
satsar
ofta på mycket långa etapper, kanske 3 mil i snitt,
och tycker de upplever mer då. Då är det väl så.
 
Brukar komma 3 km på en timme oavsett väder, terräng, packning, lutning, pauser eller hastighet. Detta gäller bara i fjällen.
 
Traskar väl på i 4-5km/h med packning när jag är i fjällen, går man fortare blir det mer fokus på att gå än att uppleva naturen runt omkring!
 
Var för skoj skull ut igår och joggade en vända på ca 5km i och för sig i ganska lungt tempo, min medelhastighet låg på ca: 8,5km/h, mätt med GPS inte klarar då jag av att promenera denna sträcka i samma fart dessutom med 25kg:s packning. En sak jag kommit underfund med sen jag började använda gps vid mina skogsvandringar och träningsrundor är att man lätt överskattar avståndet man avverkat, många gånger då man trott sig sprungit 1 mil så visar det sig att man bara avverkat 7-8 km.

/ Bosse
 

avslutad210712

Gäst
Efter att ha gått med GPS i sommar kan jag säga att jag går med ungefär dubbla hastigheten när jag vandrar.

Konstigt svar kanske men så här är det. Slår jag på GPS'n på morgonen och av på kvällen så visar det sig att jag har "rastat" ungefär halva tiden och vandrat halva tiden. Var väldigt förvånande för både mig och de jag vandrade med.

Så jag kan säga att jag går allt från ungefär 10 km till strax över 20 km per vandringsdag. Allt beroende på väder, underlag, packning och motivation. I "normal" terräng med normal packning (upp till 25kg) går jag ungefär 3-5 km på en timme. Med nornal menar jag hyfsat lättgånget i form av stigar, spångat, inte en massa kringgående pga vidje, blötmark, branter etc.

På tex Kungsleden kan jag naturligtvis gå fortare men varför det. Är i fjällen för att stressa av och inte för att gå en massa km. Fast sträckan mellan Kebnekaise och Nikkaluokta kanske inte är den allra roligaste så där kan jag tänka mig att folk går fortare än vanligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Hur räknar Sträng egentligen? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.