Hur fort går ni egentligen?

... varför det är så många som drar till fjälls och tar med sig stressen hemifrån. Varför skall man mäta och ta tid hela tiden, det är inga tåg- eller busstider man skall passa i fjällen.
När man läser en del "prestationer" så kan man inte annat än att tvivla, eller är det så många som är så otroligt vältränade och starka OCH har så bråttom överallt. Inte klokt egentligen.

Någon har varit inne på det, men det är ju så otroligt individuellt och beror på så många olika saker hur man tar sig fram, terrängen, åldern, benlängden, konditionen, vanan att gå, vanan att bära, vikten på ryggan, dagsformen, sällskapet osv osv...

Varför stressa när man är i så fin miljö, där man kunde sitta timmar å bara njuta, nej lämna klockan hemma eller stoppa ned den och GPS;en i ryggan, längst ned... Stugan är kvar och tältet kan ni sätta upp när ni vill.... inga klockslag
Ta de raster ni behöver, och ligg still tills ni får LUST att gå igen..... Det är ju ljust hela nätterna, i alla fall under högsäsongen. NJUT och jag hoppas verkligen att det ALDRIG blir mobiltäckning fjällen :)
Har skrivit ett inlägg tidigare under Säkerhet och räddning som handlar just om detta med tider och klockslag osv....

Är nu tillbaka efter sommarens två fjällturer, på första turen gick jag med frun, tre vänner och vi hade två hundar med.
Veckans längsta etapp blev 12 km på en dag.

Min andra tur var i Rondane där planen var att gå från Hjerkinn till Otta på tre dagar, via topptur över Rondslottet och Vinjeronden. På den turen var det bara jag och hunden.
Trots högre tempo och längre dagsmarcher var det mycket skönare att gå den andra turen, det är avslappnande att få sträcka ut, gå till man ska äta och njuta av naturen än att gå långsamt, stanna en massa gånger per dag och ha snackspaus, vilopaus, sten i skonpaus och paus efter paus hela tiden. Jag som kartläsare skulle också veta när vi kom fram till olika ställen.
Underrbart att få sträcka ut, komma fram när målet var nått och bara njuta av natur, utsikt och upplevelser längs vägen.

Fort och långt behöver definitivt inte vara forcerat eller ett lidande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Hur räknar Sträng egentligen? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.