Hur får jag kajaken vit igen?

Mitt första hjälpen förslag

Hej
För att få bort den gula rand som ofta uppkommer på plastbåtar finns det ett speciellt medel. Jag har tyvärr glömt vad det heter, men det finns i varje välsorterad båttillbehörs-affär (lite genomskinlig burk med blått medel i). I nödfall kan man använda en blandning av tapetklister, kaustiksoda och vatten för att få bort det gula. Detta är dock inte att föredra eftersom det är lite farligt och lite olagligt - men grymt effektivt.
Det är sedan viktigt att man vaxar och helst även använder lite polish efteråt.

Jonas
Karlskrona
 
Y10 är bäst!

Gul gelcoat är väl något varje plastbåtsägare ser varje år. Det finns massor med sätt och medel att få bort det. Visst, slipa och rubba (som ju också är en typ av slipning) hjälper men går hårt åt gelcoaten.

Jag tycker du ska testa med ett medel som heter Y10 och som finns i skeppshandeln. Det är ett gel som du smetar på med en svamp, låter verka i tio minuter och sedan spolar av. Om du är lite mer ambitiös kan du gno in Y10 med svampen, men ha handskar på dig för det innehåller oxalsyra.

Vi har en segelbåt som varje år under säsongen gulnar vid vattenlinjen och strax ovan. Med jämna mellanrum tar vi och svampar på lite Y10, väntar och sköljer bort och allt är borta. Värt att testa.
/Kajsa
ISADORA SXK 24
 
Kemi lr slipning

Verkar vara en tuff match mellan kemi och slipning.
Kemi sidan tycks leda (oxiderande, blekande medel)
Var tog Turtle Kleanern vägen?
;-)

Kan man inte köra med hemmablandad oxalsyra i vatten och disk medel?
 
OXALSYRA

Pratade med killarna som sköter om matchracingbåtarna på GKSS och de var helt klart för oxalsyran, de var måttligt roade av att stå och gnida livet ur sig :) eller rättere sagt så har de väl gjort det innan någon kom på att använda oxalsyra, vet dock inte vilken styrka de har på den...
Och glöm inte att vaxa efteråt :) tur att inte kajakerna är större....

Lycka till
Anders
 
Mirakeltrasa

Hej!

Jag hade problem med smutsrand på min kajak som inte gick bort med vanligt tvättmedel. Jag prövade med sk. mirakeltrasa, som man använder tillsammans med bara vatten. Det funkade utmärkt.
 
rabarber

Om man vill tvätta ur någon gammal glasflaska som man hittat tex på sjöbotten, eller tvätta bort oxid och smuts från bergkristaller som man grävt fram i ett gammal kristallgruva....
Då är det bästa sättet att leta upp ett rabarberstånd, ta så mycket rabarber man törs, skära i småbitar, lägga i vatten och koka upp det. Sen häller man vattnet i flaskan så hett som möjligt eller lägger i kristallerna. Efter att avkoket svalnat kan man med en mjuk borste borsta bort beläggningar och annat. Blir det inte helt rent så gör om proceduren.
Rabarberavkok ger en alldeles lagom styrka på oxalsyralösningen. Om man köper en burk oxalsyra och höftar till är det lätt gjort att det blir för starkt och då fräter det på glaset så det blir matt och därmed kört.
Den avkokta rabarbern kan dessutom bli till en paj eller nåt annat gott. Eftersom en stor del av oxalsyran är borta så skrumpnar inte munnen ihop.

Lycka till!
 
gelcoatunderhåll

Hej,
Med 25års erfarenhet av plastbåtsunderhåll är mitt råd:
Börja med ett snällt lite polerande medel att vaxa bort orenheten (tex. Turtle boat wax)med en fuktad wettexdukbit, gnugga rätt frenetiskt på en liten fläck för att se om det tar till att börja med.
Går inte detta, polera på samma sätt med någon av 3M's produkter "Finessit" eller "Perfectit", dyrt men skitbra och räcker ett helt liv till kanoten.
Räcker inte detta är Autosol(finns på vilken mack som helst i tubform eller på 1kg burk)ett mycket beprövat och billigt medel i dessa sammanhang som även proffsen tar till, blöt med vatten och vrid ur en wettexdukbit och polera, är området stort låna en polermaskin eller en oscilerande excenterslipmaskin och applicera en skumgummisvamp på denna (brukar vara kardborrefattning), glöm ej att svampen ska vara fuktig, kör ej heller så ytan blir varm.Fukta svampen då och då.
Detta sliter inte så mycket som en del tror och kan rätt utfört upprepas åtskilliga gånger utan fara för att ytskiktet ska slitas ut.
Vaxa alltid efter att du har polerat för att skydda den öppna gelcoatytan samt för att underlätta framtida underhåll.
På äldre plastbåtar/kanoter kan det gula tyvärr komma innifrån gelcoaten, jag tror det är styre´n som har med plastens härdning att göra från tillverkningstillfället, detta är nog tyvärr fallet om det inte blir rent o vitt med hjälp av Autosol. Ommålning med en tvåkomponent lack är då mitt råd. Detta bör utföras av ett proffs, bilackerare eller dyligt om man är noggrann. Denna yta är av betydligt bättre kvalitet än gammal gelcoat, betänk bara att den är tunn och inte lika sliptålig vid framtida polering.

Hoppas detta kan va till hjälp.

Jan Lundgren/ Karlstad
 
Kalkosan!

Tack för alla tips om kajaktvättning!

Fick inte tag i någon oxalsyra så vi testade med diskmedel först. Det hade ingen större effekt, men med kalkborttagningsmedlet Kalkosan gick det bättre. Allt utom de allra värsta missfärgningarna gick bort. Dessa var dock inga problem att få bort med Autosol. Vaxad och fin kunde vi återlämna den lånade kajaken. Den har nog inte varit så fin någon gång de senaste 5-6 åren!

Peter och Karin
 
Mera om oxalsyra

Jag hade för några år sen en 11 m vit segelbåt som ibland gulnade. Jag brukade då "tvätta" den med Hempels Gelcoat Cleaner som innehåller oxalsyra tills jag sen hittade på att köpa oxalsyran på apoteket (i Finland). Om du får tag på oxalsyra i pulverform så skall pulvret lösas i ljumt vatten till en mättad lösning och strykas på med en Wettex duk el.dyl. Börja med 1 dl vatten och tillsätt så mycket pulver som löser sig. Använd skyddshandskar trots att syran inte är väldigt stark. Skölj ordentligt med vatten och vaxa ytan efteråt. Jag vill minnas att 50 g oxalsyrepulver räckte för ett par segelbåtstvättar. Sedermera har jag bytt båten till en vit kajak (och har mycket roligare). Slipning eller rubbing rekommenderas inte för att fixa en gulnad yta. Det hjälper inte.
 
Oxsalsyra !

Oxalsyra !

Jobbar lite med äldre skolfartyg vilka har en hel del delar gjorda i ek. Vi använder oxalsyra för att bleka bort de svarta märken som blir när vatten tränger in under lacken ! Om ni som är ute efter oxalsyra tycker att det är för långt att åka till ett apotek i Finland så kan jag tipsa om att oxalsyra sälj i båt butiker i Damark också. När det gäller att få bort missfärgningar på kajaken skulle jag vilja rekomendera en vanlig lack cleaner som man använder till bilar. Autosol skulle jag själv va lite tveksam till att använda då det enligt min mening river allt för mycket.

 
Rabarber-oxalsyra

Eftersom man vill minska på mängden oxalsyra i de flesta livsmedel (den kan orsaka njursten) så har man tagit fram rabarbersorter med mindre mängd oxalsyra. Så om man vill extrahera oxalsyra enl. recept ovan bör man använda en ÄLDRE sort av rabarber. De sorter som sålts de senaste ca 5 åren har alla lägre halt oxalsyra, bra för njurarna men kanske inte för båten/kajaken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
KLAGER När du får oväntat besök Paddling allmänt 1
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Blunder Kajak som får plats på båten Paddling allmänt 22
Kajakjagare Tvåmanskajak får åar Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
Banankontakt Trijak får designpris Paddling allmänt 9
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
Kalle E Vad får kajakförvaring kosta i Göteborg? Paddling allmänt 8
Strmbrg "Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-) Paddling allmänt 13
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.