Hur bemöter vi andra - diskussionsetik på Utsidan

Senaste månaderna har diskussionerna här på Utsidan förändrats. Från att vara informativa och intresseväckande till rasistiska och fulla med personangrepp. Det är nollåttor, miljömuppar, hysteriska kvinnor, förutfattade meningar, tjuvfiskare, lägga orden i mun, gissa om härkomst...jag tror ni som läser här just nu vet fler ord att fylla på med.

Hur vill vi ha det här på Utsidan?

Läser man i Utsidans regler (https://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm) står det klart och tydligt:
”Angrepp på person, etnisk tillhörighet, kön och religion är naturligtvis inte tillåtet.”

Läser man vidare står det:
”Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.”

Och det finns även några tips;
”Andra rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe:
- om du inte har något konstruktivt att säga, så säg inget.
- att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans.
- skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot.
- motivera dina åsikter och tänk till innan.”

Om det är så att man inte kan ställa upp på dessa regler och rekommendationer så kanske man ska ta sig en funderare på om man inte ska söka sig till något annat forum med mer likasinnade.

Vi vill väl att Utsidan ska vara en kunskapsbank där nybörjare kan fråga erfarna, där längtan till naturen väcks, där upptäckter kan delas med andra och smultronställen avslöjas för att man har förtroende för varandra? Att ingen fråga är för ”dum” för att ställas? Att man kan få diskutera utan att bli kallad för hysteriskt fruntimmer?

Hur vill ni ha det?
 
Det verkliga problemet kanske är att folk tar internet på alldeles för stort allvar och försöker vinna argumentationer med en rejäl moralpredikan om att deras sanningar är de enda och bästa? Där argumenten tar slut tar personangreppen och ilska vid. Starka känslor på internet funkar sällan...
Nyfikenhet och ödmjukhet > tvärsäkerhet och översittande.
 
Att inte kunna ta till sig andras erfarenheter har jag själv blivit uthängd för av den med andra åsikter. Min respekt för dennes kunskap krympte till intet. Enär i min synpunkt denne ägnade sig åt personangrepp istället för ämnes olikheter.
Jag blev t o m utlåst och varnad, samt föremål för omröstning, föga hedervärt av redaktionen.
Olika erfarenheter borde föras in i erfarenhetsbanken inte avfärdas.
Vad tycker ni?
 
Stort tack Karolina för att du lyfter frågan. Jag har gjort det i enstaka trådar, men det har tyvärr nog bara gjort saken värre.
Jag vet inte om det är positivt eller negativt att det oftast är samma personer som ”hetsar” igång och spårar ur. Jag tror en viktig motkraft är att nästa skribent, dvs den som skriver efter ett trist inlägg, bara nonchalerar och inte lägger mer ved på brasan. Kanske behöver också admin bli lite mer aktiva och ta ”trollen” i örat?
 
När diskussionerna urartar så pass och blir så otrevliga förstörs forumet. Nä, respekt mot varandra och andra och fokus på uteliv
 
Skriftlig kommunikation med okända har klara begränsningar. Många nyanseringar hoppas över, vilket kan vara beklagligt men samtidig kan det vara bra med korta inlägg.

Personligen undviker jag gärna att skriva i (och läsa) trådar som gått överstyr.

Att tacka och uppskatta andras inlägg är inte så vanligt men uppskattas!

Samtidigt är det bra när det blir debatt och gärna med flera deltagare och olika vinklingar.

Tack för att du drog igång tråden.

Thure
 
Hade inte ordet miljömupp kommit upp redan på sid. 1 i nedskräpningstråden av Lausvik
och sedan fortsatt av flera däribland jag också.
Sedan startade Lausvik en tråd om Miljömupp och då är det lätt att det fortsätter och spårar ur totalt. Hade inte tråden Miljömupp startas så hade inte min foton kommit upp och det hade varit lugnt eller i alla fall relativt lugnt på forumet.
Jag föreslår att admin eller någon av moddarna låser el. raderar tråden miljömupp.

Jag har själv varit moderator på sportfiskeforum.se så jag vet vilket arbete som krävs för att hålla ett forum rent och trevligt.

Hälsningar

Stefan
 
Det är så typiskt svenskt att begränsa sig själv och försöka begränsa andra att hålla inne på känslorna. 🤮😴
Låt det flöda och sluta ta så illa upp istället. Envar ansvarar för sina egna känslor!!
Sammanfattningsvis tycker jag alla ska ha känslorna tillika känsloutyttringarna på utsidan - annas blir det så tråkigt.
 
Både i detta o andra forum så är moderatorer enskilda individer med egna åsikter. Ta ex en fråga som är ganska vanlig, rasism. Ofta ser jag inlägg som är helt o hållet rasistiska, och anmäler, men det hjälper föga om den som dömer (moderatorn) är svensk (eller inte tillhör minoriteter) och helt sonika inte TYCKER att det som skrivits är rasistiskt. Då händer lixom ingenting och problemet kvarstår.
 
Det är så typiskt svenskt att begränsa sig själv och försöka begränsa andra att hålla inne på känslorna. 🤮😴
Låt det flöda och sluta ta så illa upp istället. Envar ansvarar för sina egna känslor!!
Sammanfattningsvis tycker jag alla ska ha känslorna tillika känsloutyttringarna på utsidan - annas blir det så tråkigt

Hmm jag håller inte alls med här.
Det är som att säga "sluta ta så illa upp" till en mobbad person.
 
Det är ok att inte hålla med.

Vi är väl alla vuxna människor? Därmed förväntas ha och ta eget ansvar både för handlingar och känslor.

Personangrepp och avsaknad att motstå kränkthetsskänslan är inte samma sak som mobbing. Mobbing å andra sidan innehåller oftast personangrepp men åt det mer systematiska hållet likt det seobserver skrev i tråden ovan.
 
Även om jag inte tycker att det spelar någon större roll så är inte säkert att alla här är vuxna människor.

Det är ju omöjligt att veta vad den andra personen bakom skärmen har råkat ut för och känner, du kan vara en del av mobbningen utan att veta om det. Jag ser inget syfte med ett personangrepp eller annat påhopp och jag ser inte hur man kan försvara det.

Jag förstår och vet att du inte säger detta men tänk om man vänder på steken och argumenterar: Varför vi ska ha personangrepp. Blir det inte ganska svårt att argumentera för?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.