Hur är vår utrustning för sommartur i Söder?

Kul att du får med dig frugan ut i spenaten. Om du vill ha med henne vid fler turer, uppgradera sovsäcken (som flera andra redan skrivit).

Liggunderlagen är förträffliga och hållbara, byt ej! Jag har samma och haft med dom i jämtländsfjällen, Bohuskusten samt Sarek - inte en skråma.

Jag skulle dock byta tältet mot ett något bättre. Du behöver ju inte köpa Hillebergs dyra bombsäkra (du kommer att hamna där till slut ändå ;) ) Nej, men du kan slå till på ett Bergans, typ detta: http://www.outnorth.se/bergans/compact-light-2-pers-tent

Lycka till på vandringen!
 
Jag skulle dock byta tältet mot ett något bättre. Du behöver ju inte köpa Hillebergs dyra bombsäkra (du kommer att hamna där till slut ändå ;) ) Nej, men du kan slå till på ett Bergans, typ detta: http://www.outnorth.se/bergans/compact-light-2-pers-tent

Lycka till på vandringen!

Det besvärliga här på Utsidan är att alla inte tycker lika :)

Jag tycker tältet duger fint, jag har ett som är snarlikt (Mountain Hardware) som hängt med mig under många äventyr trots en hel del brister. Allt behöver inte vara perfekt. Det enda frågetecknet är regntåligheten, har du testat? Annars kan man ställa upp det i trädgården när det är regn på G, och se om det släpper in väta. Det är mycket ovanligt att moderna tält läcker. Ibland behövs dock en tätning av sömmarna.

Annars kan ni ju låna eller hyra ett tält tills ni vet om ni (hon) gillar friluftslivet.

//A
 
Säger som de flesta andra, fixa bättre sovsäckar.

Om ni lägger mer pengar får ni dun-säckar som är mycket varmare, lättare och mindre ihoppackade.

Tältet duger bra, men Triarch som ni kollat på är ett mycket "bättre" tält. Det är lättare, har bättre material och är mer vädersäkert. Det jämställs med tex MSR Hubba Hubba som är väl beprövat. Här finns mer info om tältet:
https://www.rei.com/product/879909/the-north-face-triarch-3-tent-with-footprint

Men om jag var i er sits så skulle jag vara nöjd med allt utom sovsäckarna. Det är ett ställe ni kan spendera mer pengar på. En bra sovsäck så sover man gott under en presenning tillochmed så tältet kan ni gott behålla och testa er fram :)
 
Det besvärliga här på Utsidan är att alla inte tycker lika :)

Jag tycker tältet duger fint, jag har ett som är snarlikt (Mountain Hardware) som hängt med mig under många äventyr trots en hel del brister. Allt behöver inte vara perfekt. Det enda frågetecknet är regntåligheten, har du testat? Annars kan man ställa upp det i trädgården när det är regn på G, och se om det släpper in väta. Det är mycket ovanligt att moderna tält läcker. Ibland behövs dock en tätning av sömmarna.

Annars kan ni ju låna eller hyra ett tält tills ni vet om ni (hon) gillar friluftslivet.

//A

Haha ja det är det besvärliga, men även Utsidans styrka - många olika infallsvinklar :)

Är av princip motståndare till tält där man sätter upp innertältet först - garanti för väta inne i tältet om det regnar vid uppsättning, oavsett hur täta sömmarna är när tältet väl står där.. Jag hade iaf inte velat sova i en blöt plastpåse ;)

Men, jag har ingen erfarenhet av just detta tält, det kanske är superbra.
 
Om det skulle ösregna vid uppsättningen så torkar man bara lite på golvet med en trasa/handduk. Inget problem enligt mig. Förutsätter att man håller sovsäck torr.
 
Jag har testvinnaren i det länkade testet, Big Agnes Copper Spur, fast i 4:a mansversionen. Det är ett fantastiskt lätt tält för sin storlek (2,6 kg) men det innebär också väldigt tunna material. Har också en föregångare till TNF tältet som jag köpte billigt (TNF Rock 2), 2-manaversionen väger lika mycket som Big Agnes i 4-mansversionen.
TNF känns robustare med sina tjockare tyger, kraftigare dragkedjor etc, mitt val för kajaktältning på klippor då visst slitage uppstår. Tror nog ett billigt kupoltält kommer fungera bra för låglandskamping.

http://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-tent/the-north-face-stormbreak-2
 
50 tum är ca 1,27 m, dvs rätt generöst i sammanhanget. Era liggunderlägg är 52 cm breda, och det vanliga måttet ligger kring 50 cm.

Här får ni Outdoor Gear Lab:s recension av tältet. Avgör själva om det räcker till era syften.

Rätt, feltänkt av mig (hjärnsläpp)- tack för rättningen:)
1,27m är helt OK liggbredd för två vuxna, helt jämförbart med andra tvåpersoners tält.
 
Tack för råden allesammans.

Det får bli andra sovsäckar helt enkelt. Har tältat väldigt mycket tidigare (mest innan jag träffade min väldigt björnrädda fru). Har fortfarande kvar sovsäcken en Haglöfs Sho-sho. Den är dock väldigt skrymmande och tung och eftersom man inte är lika ung och smidig längre så tänkte jag ha lite lättare packning nu. :) Dessutom vill vi ha säckar som vi kan koppla ihop.

Har sovit i den gamla säcken från tidig vår till höst och största problemet har varit att den har varit för varm på sommaren. På den tiden fanns inga temperaturintervall angivna på samma sätt som idag, men det är ingen vintersäck.

Någon som har tips på en lämplig inte allt för dyr och tung säck som finns i vänster / höger konfiguration?

Gällande tältet så får det nog vara kvar. Om frugan fastnar för det så kommer ni nog ganska snart att köpa ett bättre tält, men eftersom hon fastnade för just det här och har gått och lagt sig i det frivilligt och spontant "hemma" så vill jag inte "rock the boat".
 
Tack för råden allesammans.

Det får bli andra sovsäckar helt enkelt. Har tältat väldigt mycket tidigare (mest innan jag träffade min väldigt björnrädda fru). Har fortfarande kvar sovsäcken en Haglöfs Sho-sho. Den är dock väldigt skrymmande och tung och eftersom man inte är lika ung och smidig längre så tänkte jag ha lite lättare packning nu. :) Dessutom vill vi ha säckar som vi kan koppla ihop.

Har sovit i den gamla säcken från tidig vår till höst och största problemet har varit att den har varit för varm på sommaren. På den tiden fanns inga temperaturintervall angivna på samma sätt som idag, men det är ingen vintersäck.

Någon som har tips på en lämplig inte allt för dyr och tung säck som finns i vänster / höger konfiguration?

Gällande tältet så får det nog vara kvar. Om frugan fastnar för det så kommer ni nog ganska snart att köpa ett bättre tält, men eftersom hon fastnade för just det här och har gått och lagt sig i det frivilligt och spontant "hemma" så vill jag inte "rock the boat".

Helt rätt, underskatta inte det psykologiska värdet i att det "känns bra" :)
Kolla på tex Mountain Hardwear, Western Mountaineering och Marmot för väldigt bra sovsäckar. Haglöfs, Fjällräven, Exped är andra fina märken. Ni kanske byter tält osv någon gång, men sovsäckar brukar man ha länge (oftast).
 
Tack för råden allesammans.

Det får bli andra sovsäckar helt enkelt. Har tältat väldigt mycket tidigare (mest innan jag träffade min väldigt björnrädda fru). Har fortfarande kvar sovsäcken en Haglöfs Sho-sho. Den är dock väldigt skrymmande och tung och eftersom man inte är lika ung och smidig längre så tänkte jag ha lite lättare packning nu. :) Dessutom vill vi ha säckar som vi kan koppla ihop.

Vad gäller sovsäckar fyllda med polyesterfiber har det inte skett någon revolution på årtionden (dvs sedan hålfibern började användas för ca 30-40 år sedan). Största skillnaden idag är att de olika tillverkarna börjat marnadsföra sin egen fibervadd med olika fantastiska namn, men i grund och botten samma sak och liknande egenskaper. Så räkna inte med att en fiberfylld sovsäck tillverkad idag med mindre fyllnadsvikt och storlek är varmare än den du tidigare har. En bra utgångspunkt är att de är likvärdiga. Du skriver även att du inte är lika ung längre, så beakta då att du med stigande ålder behöver en varmare sovsäck som regel.
Enda möjligheten att komma ner i komprimerad storlek och vikt med bibehållen värmeisolerande förmåga är att välja dun som fyllnadsmaterial. Min egen sovsäck för sommarbruk är en Marmot Hydrogen som håller mig varm till några grader över nollan.

De flesta sovsäckar med helllång dragkedja (också en förutsättning för bra ventilation i varmt väder) går att parkoppla, välj bara en med höger resp väster dragkedja. Annars är regeln att man väljer dragkedja på vänster sida om man är högerhänt.
 
De flesta sovsäckar med helllång dragkedja (också en förutsättning för bra ventilation i varmt väder) går att parkoppla, välj bara en med höger resp väster dragkedja.

Inser att jag var lite otydlig här (och försent att uppdatera mitt tidigare inlägg). Välj självklart sovsäck av samma märke och möjligen även modell så att det blir samma typ av dragkedja. Förvänta er inte att sovsäckar av olika fabrikat går att parkoppla om de inte av en slump använder samma modell och fabrikat av dragkedja.
 
Inser att jag var lite otydlig här (och försent att uppdatera mitt tidigare inlägg). Välj självklart sovsäck av samma märke och möjligen även modell så att det blir samma typ av dragkedja. Förvänta er inte att sovsäckar av olika fabrikat går att parkoppla om de inte av en slump använder samma modell och fabrikat av dragkedja.

Tack för förtydligandet. Ska försöka hitta. Här omkring är det lite ont om butiker förutom XXL och de hade väldigt ont om H/V-säckar i matchande modell.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.