Te araroa. Utrustning?

Hej. Jag har tänkt att jag ska åka till nya Zeeland i november och gå te araroa.
Men jag har ingen aning om vad jag ska köpa för sovsäck och tält?
Det är ju en sjukt lång vandring så man vill ju inte köpa skit för det kommer ju vara mitt hem när jag är där.

Vill ju köpa tält och sovsäck nu snart så jag kan ut och övnings tälta men man kanske inte ska ha likadana grejor där som här?

Har köpt ryggsäck=fjällräven Abisko 75l och kängor=Hanvag Alaska gtx.
Kommer ju behöva mer grejor men vad? Hade blivit jätte tacksam om någon kunde skriva packlista för en sån resa.
Mvh mattias
 
Något av Hillebergs 3-säsongstält kanske funkar, Anjan eller Rogen. Misstänker att det kan vara högst skiftande förhållanden rent markmässigt, vilket talar för kupol- för kupoltält.

// Lelle
 
De har fina saker i NZ att köpa också om du vill göra det, men du kanske vill testa prylarna hemma först?

Kupoltält (självstagande) skulle jag föredra för jag trivs bättre i dem och klimatet i NZ (jag var där en månad i okt-nov) är behagligt. Jag hade lagt pengarna på ett Bergans, NorthFace, Marmot, Mountain Hardwear eller annat kvalitetstält utan att behöva betala "Hilleberg pengar" för det.
Rätt liggunderlag och sovsäck är viktigare för sov-komforten tror jag...
Bra ventilation i tältet är viktigt.
Du kommer antagligen att uppleva det som relativt varmt klimat. Jag hade 15-20 grader och på nätterna ned mot nollan på syd-ön. Några minus vid Mount Cook.

Hursomhelst så blir det nog otroligt bra! NZ är underbart :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.