Hjälp, vad skall jag skriva?

Viktprioriteringar och dess konsekvenser

Jag tycker att ett intressant ämne som bör finnas med är vilka konsekvenser, negativa som positiva , vissa fjäderlätta val får. Att köpa rätt pryl är lite som att köpa bostad. Det gäller att hitta de prioriteringar som passar bäst för varje person så att man inte betalar mer(I pengar eller negativa konsekvenser) för något man inte vill ha. Hela tiden är det en fråga om avvägningar. Det är ganska få val som enbart innebär positiva konsekvenser. Att vägleda folk till vilka dessa konsekvenser är tycker jag skulle vara ett bra komplement till Fjäderlätt-boken. Jag gillade boken skarpt, men om jag ska framföra någon konstruktiv kritik så är det att de negativa konsekvenserna av vissa val ska få komma fram ytterligare. Detta kanske får effekten att färre väljer lättviktsvägen ibland, men det kommer också att göra att färre känner sig lurade. Många val, t ex enkelvävstält , kanske också är av sådan art att det tar tid att vänja sig vid dem. Kanske är det då så att de är mindre lämpade för sådana som inte har tid eller vilja att anpassa sig så snabbt? Många gör ju bara en enveckas tur om året om ens det.
Kanhända är det också så att vissa företeelser är att klassa som avancerade. De är för den inbitne och vana lättpackaren och kräver erfarenhet, träning och anpassning (Blöta fötter t ex.). I den nya boken skulle sådant kunna framgå tydligare. Kanske med en märkning bredvid tipsen?

Här kommer en liten exempellista. Den är baserad på min ytterst begränsade erfarenhet av lättpackning. Det kan mycket väl hända att jag reviderar mina tankar om några år. Ta också klassficeringen för vad den är. En första rå idé.

  • Avancerad - Kräver erfarenhet och större beteendeeanpassning. För de inbitna som är beredda att anpassa sig rejält och pröva helt nya sätt.
  • Entusiast - För de som upplevt och gillar att vandra lätt och vill komma ett steg vidare efter de enkla tipsen. Vill inte anamma det som upplevs som extremt, men är ändå nyfiken och beredd att testa nya vägar.
  • Nybörjare - Kan lätt anammas av en nybörjare utan större beteendeanpassning

Tarptält
Positivt: Halva ( eller en tredjedel) av vikten och priset jämfört mot ett traditionellt dubbelväggigt fjälltält. Bättre ventilation i varmt väder. Mer kontakt med omgivningen.
Negativt: Dragigt, kondens. Lite kallare än dubbelväggiga tält. Oftast inte lika vindstabila. Kräver större omtanke i val av tältplats.
Klassificering: Entusiast- Avancerad lättpackare.
Viktminskning: Stor

GPS
Positivt: Möjlighet att få fram exakt position om man går vilse( Såvida man har bra (dyr) karta ii GPSen och/eller kan översätta GPSens koordinater till en punkt på kartan. Möjlighet att få rolig statistik.
Negativt: Extra vikt. Både för enheten och de extrabatterier man alltid bör ha med. Kan ibland förleda folk att tro att navigeringskunskaper inte längre är nödvändiga.
Viktminskning: Negativ (Eller Medel om man inte tar med den.)
Klassificering: Nybörjare

Lågskor
Positivt: Lättare steg och mindre energiåtgång. Bättre ventilerada fötter och mindre tendens till skavsår.
Negativt: Man blir blöt om fötterna. Kan bli kallt framförallt vid stillasittande. Skorna har oftast inte samma hållbarhet. Måste ofta kompletteras med Sealskinz elle dyl vid kallare förhållanden. För vissa ger de inte tillräckligt stöd åt foten.
Viktminskning: Medel (Men stor effekt på energiåtgång)
Klassificering: Avancerad

Lätta byxor
Positivt: Torkar fort. Ventilerar bättre. Billiga.
Negativt: Sämre slitstyrka. Man blir snabbt blöt om knäna när man sitter på knä. Färre fickor.
Viktminskning: Medel
Klassificering: Nybörjare

Hygienartiklar - Ingen handduk
Positivt: En pryl mindre.
Negativt: Ett extraplaggg som måste torka innan man använder det. En sak mindre att ha till kudde (Etfer ett tag blir det faktiskt svårare att hitta tillräckligt med saker till kudden). Inte lika bra som en vanlig handduk.
Viktminskning: Liten (Lättviktstrasa är ju inte så tung)
Klassificering: Entusiast

Ultralätt ryggsäck (T ex Gossamer Gear Mariposa)
Positivt: Stor viktminskning. Ofta innovativa lätta lösningar för t ex blöta kläder. Billigare än de flesta traditionella ryggsäckar (Stadium borträknat).
Negativt: Kräver att man håller nere vikten. Viss försämring av bärkonfort kan förekomma vid början av turen när säcken fortfarande är tung av mat. Kan också kräva att man är villig att göra lagningar på sin ryggsäck efter en tur. Säcken kanske inte är anpassad för att gå igenom taggiga buskage och kilometer av ung barrskog. Ibland mindre lämpad som allmän ryggsäck vid resor på grund av mindre slitstyrka. Kräver kunskap för att packas korrekt, Måste oftast importeras från USA eller tillverkas själv.
Viktminskning: Stor , kan vara så mycket som 3kg.
Klassifcering: Nybörjare- Entusiast (Lite beroende på modell)
 
Jag tycker att det borde även vara en del som handlar om vad man ska göra innan vandringen för att minska vikten. Många tänker då direkt på bantning men ur gramjaktssynpunkt så är det enklare att bära energin i form av fett på kroppen än som mat i ryggsäcker.

Jag har annars några bra knep för att spara gram:

* Klipp naglar och hår innan avfärd. Sparar direkt några gram och shampobehovet minskar
* Visdomständer kan dras ut innan färden. De behövs inte och en onödig vikt.
* Är lite osäker angående blindtarmen men behövs den?

Det borde finnas fler grejer på kroppen som kan tas bort utan någon större skada

/Stellan
 
Om man då har tillräckligt med fett på kroppen när man startar kanske man kan skippa maten helt och hållet? Kunde inte låta bli........

Jag tycker att de flesta lättpackartips är bra information, men en del kanske inte passar in på mig.

Hängmatta är väl ett bra tips förutsatt att man skippar liggunderlaget för annars blir det ju bara en extra vikt.
 
Jag tror inte vi har ett komunikationsproblem, dock kanske olika âsikter om hur man bör föra fram ett budskap, och eventuellt ang. vilka signaler och tolkningar vissa ordval och utryck kan vâlla. I en sâdan situation är det naturligtvis ingen som har 100% rätt eller fel.

Lycka till med den nya boken. / mats

Till allra största delen handlar det ändå om budskapet självt och dess mottagare. Grälsjuka och fördomar är inget att göra åt. Går det att förklara vad det handlar om för författaren av detta inlägg (om det nu inte är troll):

http://fjellforum.com/viewtopic.php?t=13113
?
Man borde nog helst inte störa när man vet hur beroende en del människor är av fördomar för sin självkänsla.

Eller, om vi tar den blyge bloggaren som "vet" att man "glömmer upplevelserna" när man njuter mer av färden, f ö en återkommande "synpunkt" från belackarna. Då går det ju inte att förklara något.

Presentationen "Varför lättpackning" på fjaderlatt.se är föredömlig
Den blyge bloggaren lyckades haka upp sig på sista meningen. Men det är ju inte för honom som Jörgen skriver - han skriver för dem som vill begripa.

Den som köper en sådan här bok är nämligen redan intresserad av tips om lättpackning och förmodligen intelligent nog att anpassa tipsen till sina egna förutsättningar. Den främsta pedagogiken är väl att påpeka att lättpackningssträvan kan väcka löje,
som inte är något at bry sig om, allra minst när det kommer från försäljare, som ofta gärna vill sälja de tyngsta och dyraste grejerna.

Det är bara att gå till en annan butik. Därnäst kan det vara bra att avslöja teoretikerna vilkas "resonemang" besegrar all erfarenhet, som t ex i diskussionen om stora ryggsäckar i Fjällvandring.

Förvisso finns det stolligheter, både på Utsidan och på fjaderlatt,se. Ex. på det senare är "Ett annorlunda sätt att börja". Ex. på det förra är dumheten, upprepad cirka sju gånger, att den som
håller isär utrustning på rygg och på kropp (därför att de inverkar olika) är beredd att "fuska" genom att bära allt i Konsum-kassar eller i fickorna.

Men då handlar det inte om ett dumt sätt att föra fram ett budskap utan om ett dumt budskap
(eftersom det inte har med verkligheten att göra).
Återigen är det bara att ignorera. Väljer man att ignorera fjäderlättarna finns ju mängder med amerikanska sajter, t ex
http://www.ultralightbackpacker.com/
 
Jag tappade lusten att läsa förra boken redan vid dess undertitel. Vaddå njuta, vad sysslar ni med? Friluftsliv ska ju vara en lång utdragen plåga!

(notera; inga ironiska smileys ffs)
 
Senast ändrad:
Ett förslag från mig beträffande lättpackning är Fjällrävens Poncho om ni minns den ?
Den kompletterad med byxholkar som man kan ha som vattenpåsar, samla grejor i etc.
Ponchon går att använda som ett litet tält, vindskydd, komplettera tältet med så att det blir en liten förgård, användningsområdena är många, bara fantasin sätter gränserna.
Har även med positiv erfarenhet haft det vid långfärdscykling.
Ponchon täcker även ryggsäcken, vilket kan va fördel.
Man kan ha den över hängmattan.
Då kan man skippa regnstället, som i stort sett bara går att ha som regnställ.
Det är kombinationsmöjligheterna som är viktbesparingen tänkte jag.
Låter det helt vansinnigt ?
För min del har Ponchon funkat bra när jag varit ute, lite fladdrigt kanske, men jag håller mig torr på ett acceptabelt sätt.
För vissa aktiviteter som kräver att du är "smidigt" klädd, så är nog Ponchon i vägen mest, så då är det nog inget alternativ, jag tänkte mest på vandring.
Vet inte om den finns längre, men man kan ju alltid sy en efter egna mått.
Önskar höra era synpunkter, ris o ros..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
fridaeus Jag vill, men vet inte om jag vågar Lättpackning 11
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Tranan Jag fattar inte!! Lättpackning 53
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.