Hjälp mig packa lättare

Det var ju ingen som ville diskutera mitt inlägg i lång-tråden nedan så jag gör ett försök här.

Lite bakgrund; jag ska till Nepal en månad i maj med en kompis. Sova i tält en hel del, gå upp på Island Peak och jag ska bära själv. Jag måste packa så lätt jag kan, men jag har också en hel del stora (ekonomiskt) inköp att göra så jag kan inte byta ut så väldigt mycket.

Jag har en packlista, men den är handskriven, söndervikt och kluddig så jag kan tyvärr inte delge den i sin helhet just nu, men... Några ting funderar jag över mer än andra.

1. Gore tex, jacka och byxa. Ska jag välja min tjocka pansarliknande Norröna Arch Wall (XCR) eller håller det med Arc'teryx Alpha SL (paclite)? Pacliten är helt klart kallare. Och kortare. Med sämre huva. Men den är väldigt lätt. Och väldigt, väldigt fin. (hehe)
Byxor har jag bara ett par, Arc'teryx Theta Sk. Inte världens lättaste byxor. Med hängslen. Men då kanske jag kan ta Alpha-jackan i alla fall?

2. Kök. Vi funderade på ett multi fuel, men det verkar som om många använder gas i alla fall. Jag har ett trangiakök med tillhörande gasbrännare. Vi är båda överrens om att en sån man bara skruvar på gasolbehållaren går bort för vi är båda tillräckligt klantiga för att ha vickat ut kastruller med makaroner när man är som hungrigast. Men det kanske finns något fint mellanalternativ?

3. Tältet. Ett gissel. Just nu består vårat gemensamma tältlager av två exakt likadana Nammatj 2. Inte det lättaste och med en ynkans absid. Dock är vi båda små, så packning i tältet är inga problem, men ja... Återigen, mitt tält är sprillans nytt och oanvänt så om någon vill byta?
Vi kommer ju dock att sova i Island Peak Base Camp där en kompis fick -20 och storm sist, så det bör ju tåla en del...

4. Lyx. Bivackboots och termos. Jag fryser jämt och sover med dunsockor inne på vintern. Är livrädd för att lämna bootsen hemma, men de är väl det de flesta haft invändningar på när de läst packlistan. Jag kommer inte ha några andra skor än kängor med så det kan kanske vara skönt att ha något att dra på sig när man bara ska ut å göra nåt...
Termos, är väldigt, väldigt dålig på att dricka kall dryck.

5. Kängorna. Jag stukade foten för ett par månader sedan och det är inte helt bra. MR i januari visade att jag också har ett vertikalt brott på ett ben i foten så jag behöver stabila dojjor. Jag har tittat på ett par Scarpa Summit eftersom mina Meindl Air Revolution fick underkänt. (För trånga för tillräckligt tjocka sockor på Peaken). Men så hittade jag Scarpa Summit LITE. Måste väl vara helt perfekt? (Bortsett från att de är dyra och limegröna... blä)

6. Dunjackan blir nog en Annapurna från Mountain Equipment. Mest av ekonomiska skäl. Om jag inte köper en i Kathmandu.

Det var det till nu. Tacksam för svar. Helst serösa.
 
Har ingen erfarenhet av den typen av turer, så jag nöjer mig med en spontan reflektion: Din beskrivning av dina fötter gör att jag tror att du på ett bättre sätt kan skydda dina svaga punkter där genom tejpning än genom speciella kängor. Med tejpning borde ditt val av skodon kunna vara ganska oberoende av dina skador vilket breddar urvalet en hel del. Och då tycker jag naturligtvis att du skall välja det absolut lättaste som uppfyller dina övriga krav.

Jörgen
 
Tack för svaret. Skulle jag inte ha gått upp på Island Peak hade det ju fungerat med lite stadigare jympadojjor, men nu måste jag ha tillräckligt styva kängor för att ha stegjärn också. För jag ids inte ha med två par skor.

Jag har varit storkonsument av tejp sedan jag gjorde illa mig och testat tejp under en månad, det gick inte så jättebra fast jag bara gick i tofflor på jobbet. Fick ganska otrevliga eksem... Tål inte tejp så bra och så blir det väldigt tätt. Nog för att kängorna är ganska täta de med, hehe...
 
Ingen som har några invändingar?

Funderar på om man kan hitta billigt och lätt glasögonfodral? Mitt nuvarande väger massor.

Så har jag nästintill bestämt mig för att droppa termosen och bara köra isolationsöverdrag. 358 gram jämfört med 118...

Så blir det utan tvivel Arc'teryxjackan. 303 gram. Inte så illa va? Försöker också få tag på ett par packlitebyxor.

ULL
Ull är tungt! Vad gör man?

Har hittat trosor som väger 14 gram! Haha!

Bloggar lite om det här också, om nån ids läsa! ;) http://ylvans.blogspot.com/
 
Hugg där det känns.

Försök jaga kilon instället för gram.
Man sparar ju mest på att se över det som väger mest. Tyvärr är det samma saker som är dyrast i inköp: tält, sovsäck + liggunderlag, ryggsäck. Kök och skor kan också väga mycket.

Om du inte sparar där det märks blir det mest bara ett duttande. Om en undertröja väger 250 eller 150 gram kan kvitta om man till exempel ändå har tält, ryggsäck och sovgrejer som väger 3 kilo var snarare än 3 kilo tillsammans.
 
Eftersom så få har svarat så kan jag väl reflektera lite, men precis som Jörgen har jag ingen erfarenhet av såna där turer.

När det gäller jacka och byxor, vad är det för slitage som jacka och byxor kan utsättas för?

Trangia är tungt, även om vindskyddet är bra. Det finns spindelkök för gas som nog kan vara lättare (då har man ett löst vindskydd till). Spindelkök är alltså en brännare som står på egna ben, med en slang till bränsleflaskan.

Jag har också sett hemmagjorda lösningar där trangias gasbrännare monteras i en egen "fot" och används som spindelkök, men det kräver ju en del mekande.

När det gäller bivackbootsen så kanske dunsockar med nån form av enklare överdrag (typ lätta "coverboots") kan vara ett lättare (och minst lika varmt) alternativ?

Har jag förstått rätt att ni har två tvåmannatält på två personer?? Behöver man så mycket utrymme för såna där expeditioner? Kan ett alternativ vara att lämna ena innertältet hemma? Och använda enbart ett yttertält för matlagning och förråd?


Sen får du inte glömma alla hekton du kan spara på andra delar av utrustningen än det du räknat upp.
 
Försök jaga kilon instället för gram.
Man sparar ju mest på att se över det som väger mest. Tyvärr är det samma saker som är dyrast i inköp: tält, sovsäck + liggunderlag, ryggsäck. Kök och skor kan också väga mycket.

Om du inte sparar där det märks blir det mest bara ett duttande. Om en undertröja väger 250 eller 150 gram kan kvitta om man till exempel ändå har tält, ryggsäck och sovgrejer som väger 3 kilo var snarare än 3 kilo tillsammans.

Men det är ju absolut det dyraste att byta ut. Det finns inte tyvärr. Det jag köpt nytt har jag valt så lätt jag kunnatoch haft råd till. För visst är lätta saker ofta billigare, men tält, ryggsäck och sovsäck är inte billigt.

Så du menar att det är meningslöst att välja en lätt jacka om man ändå inte har en lätt sovsäck?

Tältet tänkte vi byta ut, men fick rekommenderat att ta ett vintertält eftersom det kan bli tufft väder i BC.
Köket däremot kunde vi få lite tips på. Helst ett MF.
 
Eftersom så få har svarat så kan jag väl reflektera lite, men precis som Jörgen har jag ingen erfarenhet av såna där turer.

När det gäller jacka och byxor, vad är det för slitage som jacka och byxor kan utsättas för?

Trangia är tungt, även om vindskyddet är bra. Det finns spindelkök för gas som nog kan vara lättare (då har man ett löst vindskydd till). Spindelkök är alltså en brännare som står på egna ben, med en slang till bränsleflaskan.

Jag har också sett hemmagjorda lösningar där trangias gasbrännare monteras i en egen "fot" och används som spindelkök, men det kräver ju en del mekande.

När det gäller bivackbootsen så kanske dunsockar med nån form av enklare överdrag (typ lätta "coverboots") kan vara ett lättare (och minst lika varmt) alternativ?

Har jag förstått rätt att ni har två tvåmannatält på två personer?? Behöver man så mycket utrymme för såna där expeditioner? Kan ett alternativ vara att lämna ena innertältet hemma? Och använda enbart ett yttertält för matlagning och förråd?


Sen får du inte glömma alla hekton du kan spara på andra delar av utrustningen än det du räknat upp.

Tack för svaret. Vi kommer bara ha ett tält så klart. Lite oklart kanske. Det väger väl 2.8 kg tror jag, så det delar vi på. Samma med köksutrustning och allt annat vi inte behöver ha dubbelt av.

Min packlista ligger på bloggen,om än aningen oläslig.

Det där med bivackbootsen ja... Jag vägde mina dunsockor och det var inte så många grams skillnad. Tror de Ajungilak/Mammutbootsen väger 422 gram. Men det är ju en del. Vi kommer dock bara ha ett par trekkingskor och inga joggingskor eller annat med så det kan nog vara skönt att kunna ta sig ut ur tältet och tusla runt i bootsen. http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=34&dart=3&tid=52804&sid=2
 
Ingen som har några invändingar?

Så har jag nästintill bestämt mig för att droppa termosen och bara köra isolationsöverdrag. 358 gram jämfört med 118...
Försöker också få tag på ett par packlitebyxor.
Ull är tungt! Vad gör man?
http://ylvans.blogspot.com/

Håller med Martin om att spara vikt på de tunga sakerna.
Ett annat sätt är att lämna ALLA bra-att-ha-saker hemma.
Ylle väger..men luktar mindre=mindre ombyte...ylle värmer även vått...
Vanlig PET-flaska med en bit liggunderlag runt håller värmen hyfsat. Annars packar man bara ner flaskan mitt i säcken.
Billiga lätta byxor är ex Marmot Pre-cip.
Hur kallt räknar ni med?
 
Glasögonfodral beror ju lite på hur glasögonen ser ut, men t.ex. en halvliters PET-flaska som man skär en öppning i väger ju inte så mycket (men tar kanske lite plats). Eventuellt kan man yxa sönder den ännu mer och gör två halvor som hålls ihop med tejp (eller gör hål och liksom "sy" gångjärn).

Beror ju lite på vad det skall tåla. Det finns antagligen fodral i titan om man nu vill ha det...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.