Har Start fästvalaltejp bytt kletighet i år?

Vari lokala sportaffären igår och köpte en ny rulle fästvallatejp av märket Start - den röda som jag använt tidigare och varit nöjd med. Den gamla tejpen har varit synnerligen kletig - ungeför som tubklistervalla fast på rulle. Men den nya rullen var i nämnvärt kletig alls och att fästa den på torra men kalla skidor gick inte alls (vilket gick utmärkt med den gamla). Den fäste inte alls.

Gårdagens tur fick bli utan tejp och tillbaka i affären idag för att byta rullen - men även flera rullar i samma låda var likadana. enligt handlaren själv var det levererat inför denna säsongen så de var inte gamla.

Bristande kletighet gäller både i rumstemp (ca +20) och i ngra minusgrader.

Kan de ha torkat, fått fukt eller på något annat sätt blivit förstörda under transport till affären?

Eller är årets model mindre kletiga?

Affären skulle ringa leverantören på måndag och prata med dem och ingen skugga alls över dem.

Tacksam för era erfarenheter!

/Patrik, temporärt bakhalt
 
Jag har svårt att tro att det skulle ha med ålder att göra. Jag ställde undan ett par skidor med applicerad fästtejp förra vintern och tejpen var fortfarande lika kladdig förra veckan när jag tog fram skidorna. Inget fel på fästet trots att vallatejpen suttit på skidan i ett halvår. Det är synd om man har ändrat på en snabb och enkel lösning.
 
ja, den är mindre kletig i år...

Sporthandlare har hört av sig nu efter att ha pratat med leverantören. Sport har ändrat kletighet på valaltejpen i år. Förra årets tejp valalde gärna kläder, skidfordral och allt annat som kom i närheten av skidorna och det var inte önskat av alla. Därför har man gjort den mindre kletig till i år - produktutveckling helt enkelt. Nackdelen är att den inte går lika bra att montera utomhus/i kyla.
Jag ska provmontera när skidorna blivit rumstempererade imorgon och så får vi se om det blir provtur också för att se om de funkar lika bra. Jag är lite skeptisk men hoppas de är lika bra som förra årets klet-modell.
 
mellantid i kletbloggen...

Så har jag provat att montera nya mindre kletiga remsorna i rumstemp och det gick bra. Den fäste bra och kändes kletig - dock inte lika keltig som förra årets.

Sen var det dags för provtur - är fästet lika bra eller inte? Tyvärr inte så bra jämförelseväder +2 till +3 grader i luften hela dagen, kramsnö men ganska hårda spår ändå och även då jag provåkte och det var bakhalt. Men jag vet inte om gamla remsorna klarat så varm temperatur heller. Men det klabbade inte

Jag får väl återkomma då jag provat i kallväder.

/Patrik
 
"¤%½§¤/&¤()=/&!!!

Man går upp till vindsförrådet för att plocka ner skidorna, antika militära trälaggar ,som hade nya fina stavar i våras, nu är det är tredje året på raken någon har fiskat upp och snott stavarna!

Elak som jag är ;-P har jag förstärkt kycklingnätet i vindsförrådet med taggtråd, även "taket"
Vad krävs för att få ha prylarna ifred? Försåtsminering?!?
 
Man går upp till vindsförrådet för att plocka ner skidorna, antika militära trälaggar ,som hade nya fina stavar i våras, nu är det är tredje året på raken någon har fiskat upp och snott stavarna!

Elak som jag är ;-P har jag förstärkt kycklingnätet i vindsförrådet med taggtråd, även "taket"
Vad krävs för att få ha prylarna ifred? Försåtsminering?!?

Maskering?
Dölj dem i affisch-tuber eller liknande
 
åter till ämnet...

Eftersom tråden handlade om vallatejp så kapar jag tillbaka den till orginalämnet och rekommenderar förra årets vallatejp även som stöldskydd. En tjuv blir ju rejält rött nedkletad om du tejpat även stavarna...

Stöldskydd för skidor kan vi ta i en annan tråd... :)

/Patrik,
 
ganska bra

Så har jag provat att montera nya mindre kletiga remsorna i rumstemp och det gick bra. Den fäste bra och kändes kletig - dock inte lika keltig som förra årets.

Sen var det dags för provtur - är fästet lika bra eller inte? Tyvärr inte så bra jämförelseväder +2 till +3 grader i luften hela dagen, kramsnö men ganska hårda spår ändå och även då jag provåkte och det var bakhalt. Men jag vet inte om gamla remsorna klarat så varm temperatur heller. Men det klabbade inte

Jag får väl återkomma då jag provat i kallväder.

/Patrik

Nu har jag provat i lite kallväder -2 och lätt snöfall - dvs mjukt och lite nysnö i spåret. Det var ganska bra fäste, inget klabb men jag inbillar mej att det var lite sämre fäste än förra årets kletigare valla - men det kan också vara att jag varit lite slarviage med fästzonens längd då det var bråttom i år.

Ska se om jag kan testa i hårda spår också och se om det blir bra fäste då eller inte. Får se när det blir - det lovas ju bara mer och mer snö i Blekinge.

/Patrik
 
Start tejpen fungerar fint så länge det är minusgrader. Så hade du problem med fästet vid blötsnö så kan du lägg klister på tejpen. Tejpen fungerar kanobra som klistergrund. Blir dock dyrt i längden då man måste lägga ny tejp sen när det blir minusgrader.
Annars håller ju tejpen riktigt länge. Börjar den bli dålig även vid kallföre så kan man testa korka ut den, så att ytan blir slät och fin igen. Då kan man köra ytterligare några pass med den.
 
Start tejpen fungerar fint så länge det är minusgrader. Så hade du problem med fästet vid blötsnö så kan du lägg klister på tejpen. Tejpen fungerar kanobra som klistergrund. Blir dock dyrt i längden då man måste lägga ny tejp sen när det blir minusgrader.
Annars håller ju tejpen riktigt länge. Börjar den bli dålig även vid kallföre så kan man testa korka ut den, så att ytan blir slät och fin igen. Då kan man köra ytterligare några pass med den.

Att lägga klister på tejpen roar mig inte - det är ju som att köpa allvädersdäck och sedan lägga på snökedjor. Tejp är ju smidigt för att jag är lat och dålig på att valla.

Vill minnas att det står +5 till -20 på paketen och det verkar stämma bättre med under noll och inte nysnö.

Att den varit dålig i kyla, då är den antingen full med barr och pinnar eller bortsliten - det är min erfarenhet av gamla tejpen.

Det du skriver ovan - gäller det årets modell av tejp eller är det gamla erfarenheter?

/Patrik, som hoppas snuvan snart släpper så jag kan testa mera
 
Jag testade med Rex tejp fästvalla i år, sämre fäste har jag nog aldrig haft tyvärr. Det fastnade fint på skidorna men det var inte alls kletigt och fästet lika med noll, och det var precis i mitten av temperaturen den ska vara i.

Tog bort skiten och la på lite swix burkvalla istället och det var mycket bättre! Där fick man för att man prövade att vara lat med lite tejpvalla
 
Det du skriver ovan - gäller det årets modell av tejp eller är det gamla erfarenheter?

Det jag skrev ovan gäller oavsett årsmodell på tejpen. Enda skillnaden jag märkt med årets röda start tejp jämfört mot tidigare år är som du redan sagt, att den inte går att lägga på utomhus. Fästet har jag däremot inte upplevt vara sämre nu än tidigare, så länge det är kallsnö som sagt.
Jag brukar korka ut tejpen rätt ofta då ytan brukar bli lätt "vågig" efter några pass. Då får man en slät yta som inte tar på glidet.

Av de snabbfästen jag testat så är start tejp det bästa. Testade en gång att köpa Start Easy Kick Wax (Flytande snabbfäste i flska med svampmunstycke), då tejpen var slut på sportaffären. Detta var det sämsta jag testat i vallaväg. Dyrt och helt värdelöst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.