Start Grip Tape

Vallatillverkaren Start har kommit ut med en ny slags fästvalla, se http://www.startex.fi/ENGLISH/griptape_pitovoiteet.php?kieli=ENG&laji=xcountry.

Vallan levereras i tejpform och är lätt att använda. Ska fungera för all slags snö i temperaturer mellan -20 och +5 grader och ska hålla i 150 - 250 km. Jag har hunnit med några turer på motionsskidorna och den har fungerat bra åtminstone under de förhållandena (nysnö och några minusgrader). Har någon annan hunnit prova?

Jag kom dock att tänka på att vallan knappast är kompatibel med stighudar, vilket gör att den kanske inte är så lämplig för fjällturer. Åsikter?
 
Den här tejpen går verkligen inte att kombinera med stighudar. Har nyligen skaffat ett paket, ska skriva mer efter helgen när jag hunnit testa.
 
Någon valla som är kompatibelm med stighudar?

Hej

Finns det någon fästvalla som är kompatibel med stighudar? Jag ser inte varför denna skulle vara mindre kompatibel än vanliga burkvallor. Snarare tvärt om eftersom den verkar sitta fast hårdare och därför kanske inte kletar av sig lika mycket på hudarna. Vanlig fästvalla har dock den fördelen att man kan skrapa bort den rätt lätt innan man sätter på stighudarna.

/Jakob
 
Inte för nysnö

Jag provade skidorna med vallatejpen igår i snöyran med ett tämligen dåligt resultat. Det var några grader kallt och skidspåret snöade igen hela tiden. Skidorna isade igen på nolltid och det var i praktiken omöjligt att skida. Vallazonen var en enda hård isklump. Kanske lite silikonspray skulle hjälpa även om jag egentligen inte tror det.
 
Inget för nysnö, annars mycket bra

Har nu hunnit skida ca 100 km med Start Grip Tape:

Först måste man rengöra botten ordentligt med vallaborttagningsmedel och sen slipa med #100 sandpapper. Då är det bara att fästa tejpen ordentligt. Observera, att man måste förkorta fästzonen med ca 3-5 cm före och 2-3 cm bak. Då håller glidet och fästen bra. Fästen är mycket bra i alla sort av snö, dock nysnön fastnar lätt. Tejpen har hållit mycket bra de första 100 km.

Jag tycker att Grip Tape passar mycket bra för finska västkustens milda, våta vintrar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.