håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

långt liv har inte nödvändigtvis något med ett mycket bra liv att göra, det är väl till stor del genetiskt betingat..

Men om det nu finns statistik som visar ett samband mellan utbildning och långt liv så är det väl intressant att fundera i Thures banor. Oftast finns det ju ett samband rent socialt, dvs att akademikerbarn tenderar att plugga. Om det är genetiskt betingat att man lever längre, är det samma genetiska förutsättningar som gör att man pluggar?

Eller är det helt enkelt en allmän nyfikenhet på livet som gör att man pluggar, idkar friluftsliv och lever längre? Och är den i så fall genetiskt betingad eller ett resultat av uppfostran?
 
Jag antar att alla som hänger här på Utsidan blivit tillfrågade om att delta i en enkätundrsökning av några som heter Nielsen (tror jag?). Jag utgår från är undersökningen sker på Utsidans begäran, så min fråga är om inte Utsidan kan presentera resultatet av frågorna kopplade till denna tråd. Vi kan utgå från att de flesta som svarar är friluftsintresserade, så den delen är avklarad. Sedan minns jag att man svarade på frågor om utbildningsgrad och inkomst.

Jag skulle gärna ta del av resultatet rörande dessa punkter.

Mvh /Joel
 
statistik och jävelskap

Om utsidans undersökning skulle offentliggöras så att vi får svar på vad "vi" utsidianer tillhör för ekonomisk och utbildningsmässig percentil av befolkningen, ja då är det intressant men inte mer. Att vi som sitter framför datorerna och diskuterar ute-livande och friluftsliv och även besvarar undersökningar, skulle vara representativa för svenska folket är lite väl långsökt.
Det kan endast ses som intressant information om det visar sig att spridningen är som samhället i stort, men då är ju inget bevisat.

Tippar också på att undersökningen gjordes för att bättre kunna sälja in Utsidan hos annonsörer och kanske för att undersöka andra typer ab intäktsvägar. Är då den undersökningen användbar för detta ändamål? Troligtvis inte, men visst för oss med nördiga böjjelser skulle det vara kul att få tillgång till datan.

BZ
 
Om utsidans undersökning skulle offentliggöras så att vi får svar på vad "vi" utsidianer tillhör för ekonomisk och utbildningsmässig percentil av befolkningen, ja då är det intressant men inte mer. Att vi som sitter framför datorerna och diskuterar ute-livande och friluftsliv och även besvarar undersökningar, skulle vara representativa för svenska folket är lite väl långsökt.
Det kan endast ses som intressant information om det visar sig att spridningen är som samhället i stort, men då är ju inget bevisat.

Men som jag skrev, så är vi redan införstådda med att de som svarat, med största sannolikhet, är friluftsmänniskor, eller åtminstone intresserad av friluftsfrågor. Att vi på Utsidan skulle utgöra något representativt urval av Sveriges befolkning tror jag ingen försöker hävda, men det är väl inte det representativa urvalet som var av intresse. För min del var jag nyfiken på att se om man kan se huruvida det kan finnas en överrepresentation av högutbildade, ekonomiskt starka grupper bland Utsidans medlemmar.

Mvh /Joel
 
Klär mig raskt i tjära och fjädrar :)

Men som jag skrev, så är vi redan införstådda med att de som svarat, med största sannolikhet, är friluftsmänniskor, eller åtminstone intresserad av friluftsfrågor. Att vi på Utsidan skulle utgöra något representativt urval av Sveriges befolkning tror jag ingen försöker hävda, men det är väl inte det representativa urvalet som var av intresse. För min del var jag nyfiken på att se om man kan se huruvida det kan finnas en överrepresentation av högutbildade, ekonomiskt starka grupper bland Utsidans medlemmar.

Mvh /Joel

Fort och fel, med missförstånd. Mitt svar var knas, den infon du är ute efter borde man få från undersökningen.

Ber om ursäkt omedelbums!

BZ
 
Det är väl bara lättstötta, oumbärliga och effektiva chefer som har tid att hänga här på arbetstid;)

Nu är jag ju inte chef även om ordet manager finns i min titel. men att jag kom hem efter 01 imorse kan ju ha med saken att göra att jag inte jobbade riktigt 8 timmar idag,.

Alla yrken är inte bundna till väldigt fasta tider eller platser hela tiden.
 
Alla yrken är inte bundna till väldigt fasta tider eller platser hela tiden.

väldigt många är fast i de gamla industrinormerna även när det gäller arbeten, roller och/eller tider. det kommer att ta tid precis som det var en växling när vi gick från jordbrukssamhälle till industrisamhälle, nu går vi från industri till tjänst och naturligtvis kommer det att ta tid att växla över och inte alla förstår skillnaderna med en gång.. alla arbetar inte i industrier med massor tungrodda organisationer där folk arbetar antingen dagtid eller skift med stämpelklockor.. för många av oss ser verkligheten mycket annorlunda ut..
 
Ni kan lägga ner diskussionen nu.

Vi som idkar friluftsliv är i en klass för sig, en ÖVERKLASS, därför att vi anser att alla som inte lever friluftsliv tillhör de lägre stående varelserna...eller hur ?, för det är ju korkat att inte leva frilutsliv.

Vi står alltså över alla andra, därmed är vi en överklass, så känner jag i af...

Många ser naturen som nåt berg, vatten, grönt blad o träskit som Discovery Channel sänder på TV, med hemska djur o insekter som vill stånga en o bita en o sticka en o krypa in i hjärnan o bygga bo...usch usch o usch....
 
Val utifrån intresse snarare än sk "klass"

Fler och fler göra aktiva val. En lyx vi ärvt genom många generationers strävan att förbättra sina liv. En genomsnittlig person i sverige har nästan alltid det betydligt bättre än sin genomsnittliga förfader eller genomsnittlig person i ett U-land.
Vi kan helt enkelt göra fler val och har fler möjligheter att förvekliga våra mål, önskningar och intressen. ....TV, läsa, klättra, paddla, studera, karriär. ...
Jag vet att det finns massor av personer bland oss som har en tuff vardag och jag vill inte med detta inlägg förringa deras bekymmer, men för de flesta som läser detta forum handlar det väl mer om att välja mellan vilket fritidsnöje man vill/kan välja bland.

Från överlevnad till fritidsproblem. För 100 år sedan fick mina förfäder slita hårt för att trygga sin tillvaro. Även de som satt på en högre sittpinne i hierarkin. Och det var inte så kul att bära med sig sin tunga utrustning i en low-tech rygga.
Jag tycker uppdelningen i sk klasser bara användas för att vinna gehör hos de som redan tycker likadant i politiska resonemang. Dyker oftare upp i diskussionsforum än ute i terrängen.
I denna typ av forum kommer utbildningsnivå in. Vana att diskutera, användande t av teknik för att få ut sitt budskap och framför allt större vana att framföra sin åsikt i skift.

Fattar inte varför jag själv deltar i en tråd som denna men det är nog ett utslag av lust att resonera...Så jag slutar innan det blir för tradigt.
 
Ni kan lägga ner diskussionen nu.

.......

Många ser naturen som nåt berg, vatten, grönt blad o träskit som Discovery Channel sänder på TV, med hemska djur o insekter som vill stånga en o bita en o sticka en o krypa in i hjärnan o bygga bo...usch usch o usch....

Peter det är väl bra att djuren bygger bo i tomrummen.............
 
Nu är jag ju inte chef även om ordet manager finns i min titel. men att jag kom hem efter 01 imorse kan ju ha med saken att göra att jag inte jobbade riktigt 8 timmar idag,.

Alla yrken är inte bundna till väldigt fasta tider eller platser hela tiden.

Jag kom nyss hem från jobbet så jag håller väl med dig antar jag. Det var väl därför jag la till en ;) i inlägget. Jag är iofs varken chef eller manager men tycker om mitt jobb i alla fall. Jobbet kräver dessutom utbildning och en aning tankeförmåga.
 
jag får en känsla av att vi ibland blir så uttråkade av att älta skor och tält att vi med glädje slänger oss in i alla trådar som handlar om vad fan som helst utom skor och tält, det är allt från liderliga kor, politik, klasskillnader eller vegetarianer..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.