Haglöfs Sovsäckar

Re: Re: Fakta eller gammalt rykte?

Strykarräven; sa:
Tidigare (8-10 år sedan) upplevde jag Haglöfs temp-uppgifter som rena båget, med flera test av flera säckar av flera bedömare. Detta gällde inte Mountain Equipment. Hur det är nu ska jag inte spekulera i, annat än att med tanke på att Haglöfs dubblat-tredubblat sina sovsäckspriser (ja, de har faktiskt en säck för 9000:-!) så har de nog fått skärpa sig rejält. Det känns lite mastigt att betala mer för en haglöfssäck än för något annat märke, med tanke på deras inte helt solklara rykte på sovfronten. Därmed inte sagt att alla sovsäckar de gör är dåliga, det har jag ingen aning om.

Detta är nog den dyraste jag sett.
12000 för fjällräven silhuett dun..
komfort temp -25

/Torbjörn
 
sovsäckar

Tycker att Haglöfs har bättrat sig "Strykarn", har ju sovsäckar från både Mountain Equipment o Haglöfs
 
Re: Re: superunderställ

hobbes; sa:
Det är ganska mycket som bestämmer om en sovsäck räcker eller inte, och en del av det är individuellt.
om du menar en sovsäck som klassificerats enl en 13537 standarden så innebär det att den har tre temperatur angivelser.

Ta exemplet Haglöfs Lim 50. (eftersom det är en Haglöfstråd)

comfort +9 C
Limit comfort +5 C
Extreme -10 C

Det betyder att i de tester som den genomgått fått värden som motsvarar att en kvinna på ca 60 kg skall kunna sova gott i den om det är mer än +9 grader.
en man på ca 70 kg kan sova om det är mer än +5
och är det vid -10 så riskerar man köldskador.

Vart fick du de siffrorna ifrån?

Enligt Haglöfs hemsida så är EN 13537 graderingen för LIM 50:
T comf +17°C / T lim +14°C / T ext +3°C.

LIM 100: T comf +13°C / T lim +10°C / T ext –2°C.

Vore en riktigt bra säck om de siffror Torbjörn skrev stämmer.
 
Re: Re: Re: Fakta eller gammalt rykte?

Nordesjö; sa:
Strykarräven; sa:
Det känns lite mastigt att betala mer för en haglöfssäck än för något annat märke

Är Haglöfs verkligen dyrare än alla andra?




Är också tveksam om de är dyrare, tycker att de ligger ungefär som Mountain E, vissa spetsprodukter hos Haglöfs är väl oerhört dyra som redan nämnts, men vilka etablerade tillverkare vill inte ha minst en 5000kr säck, ett TREVLIGT inlägg hörde att de skänkt 6000sovsäckar till Pakistan,Haglöfs alltså
 
Har testat en nyligen anskaffad Haglöfs Googa 35 ett par gånger denna vinter med godkänt resultat.
-23 var inga problem om man var skrudad på rätt sätt, alltså i ett ullfrottéställ, ullstrumpor och balaclava men inget mer.
Balaclava är bra när det är riktigt bistert för då slipper man en helt åtsnörd säck (med isbildning som given följd).
Pallar inte säcken kylan är ett isolerplagg on top (utanpå säcken) det bästa alternativet; klart bättre än ytterligare kläder inne i säcken.
Men viktigast är att ha tillräckligt med luft under sig för att slippa köldslag; det klarar ingen säck.
 
Re: Re: Re: superunderställ

joask202; sa:
Vart fick du de siffrorna ifrån?

Enligt Haglöfs hemsida så är EN 13537 graderingen för LIM 50:
T comf +17°C / T lim +14°C / T ext +3°C.

LIM 100: T comf +13°C / T lim +10°C / T ext –2°C.

Vore en riktigt bra säck om de siffror Torbjörn skrev stämmer.

Ledsen mitt Misstag LIM 500 skall det vara.
inte LIM 50.
Det föll bort en nolla

/Torbjörn
 
Re: Re: Re: Fakta eller gammalt rykte?

Nordesjö; sa:
Är Haglöfs verkligen dyrare än alla andra?
Äsch, mitt långa inlägg gick om intet. I korthet:
Jag spetsade till det lite om Haglöfs. Min uppfattning gäller deras gamla säckar. De har ett nytt och betydligt dyrare sovsäcksprogram nu, och förhoppningsvis är det bättre, betydligt bättre. De har låtit sovsäckarna följa i sina övriga produkters spår: Bättre, men även rejält dyrare (Fiberpälsjacka (Syberia) = 1700 kr t ex). De saknar det goda rykte som andra dyra sovsäcksmärken vilar på (Western Mountaineering, Marmot), och de har inte den tradition av kvalitet till lågt pris på sovsäckar som t ex Mountain Equipment har.

Vad jag menar är detta: En bra sovsäck är mer än Pertex och dun med fp 12000+. Den kräver erfarenhet och kunnande i konstruktionen. Måhända har Haglöfs skaffat sig detta, vilket motiverar (?) prishöjningen. Jag hoppas att så är fallet. Själv tycker jag att de ligger väl saftigt till i pris med sina dyraste sovsäckar. Priser på nio papp förpliktigar. Det gör naturligtvis även Fjällrävens pris på tolv papp för en säck (trots det föredömliga namnet!).
 
ajaj!

om det stämmer att Haglöfs tar 1295 SEK för ultrapro 12 (som jag köpte för SAMMA PRIS år 1999-2000) får jag nog deleta min tidigare rekommendation. Inte kul att köpa en säck som kanske legat nerknölad i en påsen i 5 år för nypris!
 
Re: Re: Fakta eller gammalt rykte?

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
krabba74; sa:
Sedan vet jag att deras komforttempraturer har varit lite si sådär.

Det var nog ett tag sedan. Nu kör de enligt den mer objektiva europanormen. Och inte ens när de gick över till den så behövde de justera sina siffror särskilt mycket.

Tidigare (8-10 år sedan) upplevde jag Haglöfs temp-uppgifter som rena båget, med flera test av flera säckar av flera bedömare. Detta gällde inte Mountain Equipment. Hur det är nu ska jag inte spekulera i, annat än att med tanke på att Haglöfs dubblat-tredubblat sina sovsäckspriser (ja, de har faktiskt en säck för 9000:-!) så har de nog fått skärpa sig rejält. Det känns lite mastigt att betala mer för en haglöfssäck än för något annat märke, med tanke på deras inte helt solklara rykte på sovfronten. Därmed inte sagt att alla sovsäckar de gör är dåliga, det har jag ingen aning om.

Kan inte annat än att hålla med. Jag har hört precis detsamma och har haft en Haglöfs säck som skulle ligga på en komfort på -10. Den säcken höll inte måttet, det kan jag lova. Bytte till Rab och blev inte missnöjd. ME och just Rab är väl de som har bra rykte när det gäller sk "komfort temraturer". Rab avänder lite finare dun, lite lättare och därav är de oftast lite dyrare, men ack så bra!
/Johan
 
Re: ajaj!

kimman; sa:
om det stämmer att Haglöfs tar 1295 SEK för ultrapro 12 (som jag köpte för SAMMA PRIS år 1999-2000) får jag nog deleta min tidigare rekommendation.

Såja, det är ju inte Haglöfs som tar 1295:- för säcken, utan friluftsvaror.se som försöker kränga överskottsprylar till nypris.

Haglöfs tar 1500 för Znooz 12 som har EN 13537:
T comf +4°C / T lim -1°C / T ext -16°C och väger 1570 gram.
 
har köpt en Haglöfs!!
jag har en och den är bra till minus 35.
hadde den i minus 32 och det var super varmt. tycker bra qualitet, men väger a lite för mycket men så är det för super bra vinter sovsack!
lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6
Mathew Haglöfs billiga sovsäckar Bo och sova 16
gost Sovsäckar, Ajungilak eller Haglöfs? Bo och sova 15
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.