Haglöfs är dåligt?

Hej!

Är en i raden som står i begrepp att köpa sovsäck och har gått vilse i djungeln. Jag har läst ett antal trådar i ämnet och blir lite klokare men inte tillräckligt. Jag vill ha en dunsäck som väger under kilot och helst kostar under 2000. Komforttemp för en man ska vara någonstans -1--3. De flesta verkar då rekomendera ME (tex Helium) eller Marmot. Varför aldrig Haglöfs? Är deras dun sämre eller vad är det som gör att motståndet mot Haglöfs är så stort?

Priset kan det ju inte vara... En Hypna (konf -2, 910g) kostar 1795 medan en Helium 400 (konf -1, 810g) kostar 2395. Vad gör ME, VM och Marmot så bra jämfört med Haglöfs? Vad har jag missat?
 
Dåligt rykte varar länge

Antar att det beror på att Haglöfs säckar var ganska dåliga för några år sedan. Har ingen aning om hur det är nu. Förr brukade Haglöfs överdriva värmeförmågan ganska rejät, men kolla om du kan hitta den nya temperaturskalan enligt EN norm, den ska vara mer pålitlig. Den ska motsvara
1. Frusen hungrig tjej sover skönt
2. Mätt vältränad man sover skönt
3. Mätt vältränad man överlever
http://www.highsport.se kan du se dessa siffror för MEs säckar.

The North face gör också bra sovsäckar. Kolla på nätbutiker så kan du nog pressa priset lite till, t.ex. http://www.globetrotter.de
 
Haglöfs är inte dåligt, det är de andra som är bättre :)
Skämt å sido nu förtiden använder Haglöfs mer eller mindre samma material som de andra tillverkarna, så det är de små detaljerna som gör det...


Men i fallet Hypna och Helium så är skillnaden inte så liten trots allt, dunkvaliten skiljer sig med faktor hundra. Hypna har 600FP och Helium 700FP enligt EU standard.


Annars titta på hur huvan, värmekragen, dunkanalen bakom dragkedjan och fotdelen är konstruerad.

Exempelivis hos Haglöfs så ser huvan närmast ut att vara påsydd efteråt, ett bihang. Hos Marmot så är huvan minst sagt integrerad och den är försedd med en muff runt ansiktet för att sluta extra tätt.

Det bästa är att jämföra i butik om möjligt, provligg, drag och slit i sovsäcken, se om du tycker prisskillnaden är berättigad.

Den viktigaste aspekten är nog fortfarande storlek och passform på säcken, att du får en i rätt storlek. Det kan vara värt några extra kronor. Tyvärr brukar handlarna vara ganska dåliga på den biten, men tveka inte att få dem att beställa hem säckar som passar, om än bara för att prova.


Som sagt Haglöfs inte dåligt och jag tror inte du kommer bli missnöjd (även:)) om du köper en av deras sovsäckar.
 
Grus grus; sa:
Tror också att det är ett dåligt rykte som släpar med. Själv tittar jag aldrig åt H's säckar, och rekommenderar dem inte åt andra. Ändå har jag inte köpt och provat någon av deras sovsäckar de senaste 8-10 åren. Samtidigt är frågan hur många gånger man ska "stånga pannan blodig", eller bli lurad på pengar utan att ändra inköptspreferens? Även om H kanske gör bra säckar idag, så finns det välrenommerade säcktillverkare som inte är dyrare, och som jag gärna ger lite cred för att de länge stått för ärliga, bra produkter med hög service, och inte H's fantasipåståenden om värmegränser. Litegrann som att inte längre handla i en butik där man blivit avsnäst som kund, trots att de har värsta skyltfönster-rean.
 
Grus grus; sa:
Hej!

Är en i raden som står i begrepp att köpa sovsäck och har gått vilse i djungeln. Jag har läst ett antal trådar i ämnet och blir lite klokare men inte tillräckligt. Jag vill ha en dunsäck som väger under kilot och helst kostar under 2000. Komforttemp för en man ska vara någonstans -1--3. De flesta verkar då rekomendera ME (tex Helium) eller Marmot. Varför aldrig Haglöfs? Är deras dun sämre eller vad är det som gör att motståndet mot Haglöfs är så stort?

Priset kan det ju inte vara... En Hypna (konf -2, 910g) kostar 1795 medan en Helium 400 (konf -1, 810g) kostar 2395. Vad gör ME, VM och Marmot så bra jämfört med Haglöfs? Vad har jag missat?

Kolla in den här
http://www.rab.uk.com/products_sleep_sumseries.html
Summit 300

Under 2000:- och den håller riktigt hög kvalitet och låg vikt. På överdelen av säcken har den det bästa dunet du kan få tag på med en fillpower på 750+, under sidan den du ligger på, något lägre. Vill du ha kvalitet säckar så kolla på just Rab!
 
Ok, det var alltså mer eller mindre så jag anade att det låg till. Gamla rykten är svåra att bli av med. Rab-säckarna har jag inte tittat så mycket på eftersom jag inte hittat någon svensk återförsäljare. Var hittar man det?
 
har ikke så mye erfenhet av hagløfs mer zest sovsæcken. den ær jag nøjd med!

kanon tyg, fint ytterstoff och den ær varm nær det ær kallt och inte fullt så varm nær det ær varmt. først nær tempen kryper ned mot minus 15 - 20 som jag tar på meg trøja och byxa(super understæll) møssa sover jag med frå ca 10 minus før att inte få kalla øron!!!!

robert
 

avslutad210712

Gäst
Vi har två Haglöfs Zleep, dvs Haglöfs billigaste, inköpta vid en konkursutförsäljning, dvs billigare än billigast, och tror inte att de är vare sig sämre eller bättre än motsvarande billiga säckar. Att vi nu bytt beror på att vi vill ha lite varmare och lite lättare säckar. Om våra nya säckar är så pass mycket bättre att det motiverar en en faktor 3 (ordinarie pris) eller 6 (konkurspris) vete attan.

Däremot är de nästan Hilleberg-röda vilket är viktigt för att sova gott.
[Ändrat av avslutad210712 2006-06-28 kl 11:16]
 
Hade en gammal Haglöfs från länge sen som funkade ok, var väl i nte så bra relation mellan vikt och värmekapacitet men prisvärd var den och länge fööljde den mig. Det jag nu kan rekomendera om man vill ha en prisvärd säck är Alpkit.com som har otroligt prisvärda säckar. Själv har jag en AlpineDream900 som jag sov gott i i vintras under bland annat en tiodagars fjällräddningskurs i tält. Är ruskigt sugen på en PipeDream till nästa säsong.
 
Haglöfs har ryckt upp sig rejält!

Håller inte med om att haglöfs brister på detaljerna. Har en Hypna 1200 och är mycket nöjd. Sk termograge i form av "dunkorvar" längs med dragkedjan och i halshöjd finns visst, och materialen och loftet är underbart. Är frusen av mig men kunde ändå få en god natts sömn endast iklädd kortkalsonger vid några grader under komforttemperaturen, dvs ca -5 grader celsius. Enligt tidigare erfarenheter är komforttemperaturgränsen anpassad för mig med underställlströja på och kanske tom långkalsonger. Sammanfattningsvis vill jag slå ett slag för Hypna serien med en reservation för priset som är lite i högsta laget om man jämför med konkurrerande märken med lång erfarenhet av liknande dunsäckar.
 
Grus grus; sa:
Ok, det var alltså mer eller mindre så jag anade att det låg till. Gamla rykten är svåra att bli av med. Rab-säckarna har jag inte tittat så mycket på eftersom jag inte hittat någon svensk återförsäljare. Var hittar man det?

Northstar säljer RAB, även om jag inte gillar allt Northstar säljer så är RAB bra och priserna likaså. Hittar dock inte ovan föreslagna modell, summit 300 men de kanske kan ta hem den. Det har ju också funnits någon annan UL variant.

http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=rabqtop

Personligen har jag får många H prylar som har strulat. De står inte högst på listan av kvalitetsmärken direkt.
 
Haglöfs

Nyfiken brandmansMicke, har du dålig erfarenhet av Northstar eller????, har beställt någon gång o tyckte då att de kändes lite besvärade, dock allt, frågan angående haglöfs så tycker jag att de har ryckt upp sig lite på sovsäckssidan ialla fall
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.