Haglöfs Sleepingbag Cover

KG Jonsson Sport

Hej

Ser misstänkt likt ut det jag såg på KG Johnssons i Solna. Dessutom hade dem ett tre gånger så dyrt i nån typ av goretex liknande ripstop material.

Lycka Till //David Emilsson//
 
Har ett gammalt sådant

Har ett gammalt sådant fodarl som jag använder när jag sover i vindskydd, riskojor eller eljest under bar eller semi bar himmel.

Det är grönt och orange, tyget på fodralets ovansida orange ocyh andas, det gröna tyget på sidorna är väldigt ogenomsläppligt för vatten och -ånga. M.a.o. det blir en del kondens på sovsäckens utsida varför jag använder fodralet i kombination med syntetsovsäck. Dessa är ju som bättre på fukt.

Om jag skulle skriva en recention av fodralet (kommer att göra det vid närmare eftertanke) blir det nog tre fjädrar.
 
Re: Har ett gammalt sådant

Hej, så du har precis samma modell? De kan ju mycket väl ha bytt färg på det under åren. Skulle ju vara kalas om du vill skriva en recension. Min sovsäck har bara stoppning på ovansidan så det behöver inte vara fel för den att sovsäcksskyddet är tätare på sidorna och under. Det kostar ju bara 350 kronor så jag tänkte det kan vara värt att prova.
 
Re: KG Jonsson Sport

Jag bor i Bromma, så jag ska svänga förbi KG Jonsson i Solna vid tillfälle, tackar.
 
Brittiska armens sovsäcksöverdrag i någon gore tex hitoris funkar bra tycker jag och det är lite kraftigare än haglöfs variant.
 
Jag har ett sådant överdrag sedan kanske 5 år. Mitt är i lite annan grön nyans och har inte det stiliserade H:et.

Skaffade det dels för att ge min gamla dunis några extra grader, dels för att skydda sovsäcken mot smuts, dels i kåtan för att rädda sovsäcken från mindre glödsprätt. Under en period var kåtan överimpregnerad så kondens ibland droppade ner från toppmössan, dessutom kan regn stänka in om man slarvat med ventilmössan.

Sovsäcksskyddet skyddar sovsäcken bra mot smuts och väta underifrån och vid fötterna. Det andas bra på ovansidan. Enda gångerna jag störts av kondens på nedre sidorna är när det varit varmt i min nya Rabsäck. Blev aldrig farligt med kondens med gamla sovsäcken. De vattenstänk som nått överdraget har spridits ut och torkat snabbt.

Eftersom överdraget inte har sidoöppning blir det att krypa i som i en säck. Men din sovsäck har väl inte dragkedja ändå? På mitt överdrag sitter snodden som stänger till mitt på överdraget. Lite störande att vakna med snodden i munnen. Men det, att snodden borde sitta på sidan, plus lite kondens, är mina enda klagomål på det överdraget. Kostar ju som sagt inte så mycket. Sömmar och allt annat har hållir ihop bra.

Raskesven

(Edit: mitt plockade jag upp på Naturkomaniet, men jag vet inte om de för det fortfarande)
[Ändrat av Raskesven 2005-03-20 kl 15:02]
 
Raskesven; sa:
...ge min gamla dunis några extra grader...skyddar sovsäcken bra mot smuts och väta underifrån och vid fötterna. Det andas bra på ovansidan...Men din sovsäck har väl inte dragkedja ändå?

Hej Raskesven, tack för utlåtandet. Lite extra värme vid behov i toppsäcken, mindre kalldrag när det blåser, skydd mot väta underifrån i kombination med låg vikt är precis vad jag hoppas på. Tänkte jag skulle prova det först och slippa köpa en till dunsäck om det räcker. Köpte det sista de hade på KG Jonnsson Sport. Det följer med upp till fjällen under påsken.
 
jamo; sa:
Raskesven; sa:
...ge min gamla dunis några extra grader...skyddar sovsäcken bra mot smuts och väta underifrån och vid fötterna. Det andas bra på ovansidan...Men din sovsäck har väl inte dragkedja ändå?

Hej Raskesven, tack för utlåtandet. Lite extra värme vid behov i toppsäcken, mindre kalldrag när det blåser, skydd mot väta underifrån i kombination med låg vikt är precis vad jag hoppas på. Tänkte jag skulle prova det först och slippa köpa en till dunsäck om det räcker. Köpte det sista de hade på KG Jonnsson Sport. Det följer med upp till fjällen under påsken.
Hej jamo. Ja, nu har du väl stolpat omkring upp i Sånfjället. Vad tycktes om sovsäcksöverdraget?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
nu har du väl stolpat omkring upp i Sånfjället. Vad tycktes om sovsäcksöverdraget?

Tjena, jo det fungerade bra. Lite iskondens vid fotändan men ingen fara. Torkar fort. Ska nog halvera storleken på packpåsen, onödigt stor. Ska gå en sväng på Sörmlandsleden om några dagar och sova en natt under poncho-tarpen, tar med sovsäcksöverdraget då och lämnar "markduken" hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
glanne Haglöfs/Mountain Equipment dunsovsäckar Bo och sova 6
avslutad Haglöfs Shelter Bo och sova 3
Tom Bombadill Haglöfs-sovsäckar? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.