Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring?

Blev en Spark2 med komfort 4, t-lim på någon minus. Verkar inte vara någon risk att dö, så får ta med sömntabletter eller liknande för ev, kyliga nätter.

Ska bli kul att testa nu eller nästa helg :D

Tack för allt engagemang!
Du kan komplettera med följande underställt som slår allt! finns i dam också.


Plagget är extremt varm och snabbtorkande. Slår alla marino plagg enkelt.

Herr byxorna väger 180g i XL.
 
Istället för att starta en ny tråd lånar tråden med en fråga. Är 177, man, 85kg. Blir det fel med en säck från marmot i model lång för mig?
 
Istället för att starta en ny tråd lånar tråden med en fråga. Är 177, man, 85kg. Blir det fel med en säck från marmot i model lång för mig?
Regular storlek på Marmots sovsäckar har ligglängd 185cm och det räcker väl till dig. Finns ingen anledning att skaffa en längre med mer att bära på och mer luft att värma upp om du är 177 cm själv. Vad gäller bredd över höft och axlar bör du provligga eller ta dina egna mått då Marmot anger dessa för sina olika modeller, viktigt här att det inte stramar så loftet trycks ihop på någon punkt med sämre isolering som följd. Tänk även på om du är I- vändare eller medvändare.
 
Jag har relativt nyligen införskaffat samma säck (dock till priset 1500 kr på XXL, vilket får sägas vara bra) och de nätter den hittills varit med så har den levererat bra. Saknar inte dragkedjan och gillar verkligen möjligheten att öppna fotänden. Jag är varm i typ alla lägen och fryser sällan i tält samt sover på rygg. Mössa sitter alltid på men brukar åka av under senare delen av natten. Har aldrig behövt klä mig utöver underställ och strumpor som alltid sitter på men möjligheten att förstärka med kläder finns ju.

Har som kallast sovit i ett par plusgrader och då med enbart ett luftfyllt liggunderlag. LIM-säcken gav nog med värme för hela natten :)Tar med mig säcken för en vecka i Sarek i augusti och är inte orolig.
 
Tänk också på att Spark3 levereras med hydrofobiskt behandlat dun vilket kostar extra hos Cumulus.

Om du gör Cumulus lika bred och med hydrofobiskt behandlat dun så kostar den 5000kr.
Då är den dessutom i standard längd vilket är 186 cm.

När jag väljer till allt så står det följande på hemsidan

Delivery time for custom made sleeping bags: 7-10 weeks

Bra där! Visste inte att man kunde välja exakt hur man ville ha den, man kan ju även välja färg. Tack för upplysningen.
Har bara en 1kg's syntetsovsäck från Haglöfs med komforttemp +6 som jag tycker är för kall och letar en varmare dunsäck själv.
 
Bra där! Visste inte att man kunde välja exakt hur man ville ha den, man kan ju även välja färg. Tack för upplysningen.
Har bara en 1kg's syntetsovsäck från Haglöfs med komforttemp +6 som jag tycker är för kall och letar en varmare dunsäck själv.

Jag skaffade Spark SpIII för den fanns i lager och är inte lika dyr som Cumulus.
Det finns flera andra som inte väger allt för mycket och är snällare mot plånbok

Du har också quilts om du känner att prova något helt nytt.
 
Istället för att starta en ny tråd lånar tråden med en fråga. Är 177, man, 85kg. Blir det fel med en säck från marmot i model lång för mig?
Du kommer passa bra i en regular.
En long tror jag blir alldeles för lång, och med 85 kg kommer du ha gott om plats även i en regular (med reservation för att vi alla har olika uppfattning om vad trångt innebär).
 
Blev en Spark2 med komfort 4, t-lim på någon minus. Verkar inte vara någon risk att dö, så får ta med sömntabletter eller liknande för ev, kyliga nätter.

Ska bli kul att testa nu eller nästa helg :D

Tack för allt engagemang!

Posta gärna en recension efter du har testat den!

Ni som redan har redan har en Spark. Många recensenter klagar på dragkedjan, har den lätt att fastna i sovsäcken?

Är den för small för att vara komfortabel?
 
Posta gärna en recension efter du har testat den!

Ni som redan har redan har en Spark. Många recensenter klagar på dragkedjan, har den lätt att fastna i sovsäcken?

Är den för small för att vara komfortabel?
Angående dragkedjan, ja man behöver lära sig hur den fungerar. Tycker att det var problem i början, men redan efter några nätter så var det inte så farligt.

Jag har Long och tycker att den är underbar. Inte alls trång.
 
Nu har jag tältat!

I västra götaland, så lär ha varit runt 12 grader. Använde Lanshan 2p, spark II och något gummiunderlag, allt för första gången.

Var rätt kyligt på kvällen, tänkte det var bäst att ha så lite kläder som möjligt för att få en bättre uppfattning. Fläktade lite kyligt emot ansiktet, men kroppen kändes varm. Märkte att det var viktgt att ligga på liggunderlaget, annars blev jag direkt kall. Skulle fått plats två personer/två underlag utan problem, kanske svårt med väskor på golv dock. När jag skulle sova blev jag "förvånad" av att det är så ljust, men eftersom det var svalt och mysigt var det inget jag tänkte mer på. Mitt under natten vaknade jag och tyckte det var "kallt", så tog på mig en t-shirt och ett par strumpor, men skulle lätt gått utan. Gick snabbt att somna om och jag sov till morgonen.

Min känsla är att sovsäcken isolerade värme väldigt bra, oerhört stor skillnad i temperatur om jag har den till hakan eller till bröstkorgen. Tror om jag skulle haft underställ + mössa, så skulle jag aldrig tycka det var kyligt. Däremot var det alldeles för varmt att testa den inne i lägenheten. Kanske onödigt stor för mig på 177/55, medförde ett litet onödigt stort glapp till kroppen, som säkert avdunsar mer värme ,och känslan av att ha onödigt mycket täcke. Men det är säkert skönt att inte känna sig instängd också. På morgonen började det bli lite varmt och jag gick upp direkt, men det är väl vart en väljer att sätta upp tältet och mer om tältet.

Jag sov riktigt gott och blev pepp på att fortsätta sova utomhus, var riktigt mysigt både till kvällen och under natten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Halvarsson Haglöfs LIM #plus 5 Bo och sova 17
marcusen Haglöfs "nya" LIM-säckar Bo och sova 7
Surjamten Haglöfs LIM-säckar? Bo och sova 1
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.