Golite odyssey tempest

90 liter ryggsäck med en egenvikt om 1,6 kg som uppges tåla 23 kg lastad vikt. Trots det har den delat huvudutrymme med dragkedja till nedre utrymmet. Låter som en mycket intressant säck. Borde gå att få i det mesta bråte man kan vilja ha med inuti säcken utan att behöva ägna en extra timma åt legopusslande med packningen på morgonen innan avfärd.

Exempelvis: Bara på en vanlig dags klättring med fullt tradrack och lite vatten, extrakläder och lite fika får jag nyttja en extraficka till min 50-liters säck och sedan är det likförbaskat nästan hopplöst att få ner vare sig ett enkelrep eller ännu värre om man ska försöka knöla ner två dubbelrep i huvudfacket, utan rep hamnar ändå oftast lite vingligt utanpå säcken expenerat för grenar, klippor och solsken mm. Ska man lägga till sovsäck, kök, mat o tält därtill för en flerdagarstur så är en 90-literssäck inte alls ngt onödigt stort.

Jag har hört en del gott om Berghaus extreme t e x , är det någon som klämt på golites odyssey tempest? Hur står den sig gentemot berghaus konkurrent? Granit gear har en variant med dragkedja utmed hela ryggsäckens längd, ser lite småskumt ut, och den är en del tyngre i sigsjälv och ser lite mer sparsmakad med detaljer trots den högre egenvikten, men den kanske kan vara en stark konkurrent ändå? Goliten ser väldigt intressant ut i text o bild, inte ens priset är alltför avskräckande, och bland lättviktsentusiasterna verkar de mindre modellerna populära.
/Jörgen
 
I väntan på att någon fyller i någon erfarenhet eller intryck över Golites stora lätta säck, kompletterar jag med lite egna funderingar. Surfade lite på säcken och tittade närmare på hur avbärarbältet verkar utfomat.

En fundering jag fick är att bältet ser ut att vara fäst ganska brett ut på sidona av säcken. Frågan är hur väl bältet tillåts röra sig med höftens rörelser med så bred infästning? Kunde inte heller se några sidostramare mellan säck o bälte, vilket för mig tyder på att man skippat det och byggt in sidostabilitet genom den breda infästningen. Det verkar isåfall inte helt lovande.

När man bär längre sträckor med tyngre bördor är det min uppfattning att bältet måste kunna följa med höftens rörelser utan att säcken strävar emot bäckenets pendlig vid varje steg. För att uppnå det har de flesta säckar en smal infästning av bältet kompletterat med sidostramare som dras åt endast de enstaka tillfällen då man verkligen behöver häva accellerande och kraft/kontrollätande sidorörelser av säcken, t e x vid skidåkning, skridskoåkning, vissa klätterövningar mm. Ju lättare packning man lyckas få till desto mindre viktigt blir rörelsefriheten för bäckenet, så att denna finess inte finns på lättviktssäckar anpassade för låga packvikter är säkerligen inte alls samma förlust.

Mitt drömbälte för tyngre packningar är inte alltför tjockt, relativt tätt stoppat och rejält vridstyvt yttre skal så att inte bältet deformeras när packningsvikten börjar stiga, och tillåts följa höftens rörelse utan att säcktuben strävar emot. Sedan att få ihop denna design i ett lätt paket är nöten. Det är inte så säkert att ett tungt o påkostat system som norrönas, bergans och i viss mån klättermusen är nödvändigt, men på något sätt tror jag man behöver hantera det i designen av bärsystemet.

Vad tror ni? Det är ett sidosprång till min fråga om golites säck, men komentera det gärna utefter era erarenheter.
/Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.