Golite Gust

Det har skrivits en del om Golite Gust på forument men jag har inte sett någon recension här. Är det någon som använt GUst och vad är i så fall ert intryck av säcken? Är den ett alternativ även utanför den hårdföra UL-kretsen?
 
Jag använde min GoLite Gust under en sexdagars vandring i Sarek i sommar och blev inte riktigt övertygad om dess förträfflighet. Visst, ryggsäcken väger typ *ingenting*, är väldigt hållbar samt hyfsat stabil om man packar den rätt (dvs med liggunderlag eller liknande som stöd).

Men bärsystemet var helt enkelt för dåligt för att mina axlarna skulle trivas med det. Det ledde i slutändan till att jag tog fler pauser än jag skulle behövt med en skönare ryggsäck, och då faller ju lite själva vitsen med att köra ultralight.

En annan aspekt med Gustpacken är att den inte har något topplock, vilket är problematiskt ur regnsynpunkt. Man måste antingen ha ett extra regnskydd (det hade jag) eller packa allting i vattentäta påsar. Och sånt kostar förstås extra gram.
 
För kortare turer

Har använt min golite gust som längst på en 8 dagars tur i sarek. Tycker inte att säcken är lämpad för så långa turer, om du inte kan proviantera på vägen. Både vikten och volymen blev för stor. Där emot kan jag varmt rekomendera den för lite kortare turer, då rockar den. Enda nackdelen är att det inte finns någon ventilation i ryggen.
 
Intressant,
Har varit nära att köpa Gust för att testa.
Det lät ju inte helt bra att bärsystemet är sladdrigt.
Får väl avvakta och se om det dyker upp nåt annat lätt alternativ. Jag fortsätter att trilskas med ramsäck.
1.2kg är ju skapligt lättare än nån 3kg softpack...
som man ser reklam för ibland.
/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.