Golite (Jam 2) i Europa?

Hej på er,

Jag hade tänkt skaffa ny ryggsäck i det snaraste och är ute efter något som är väl anpassat till UL-camping, runt 40L. Jag har kollat på Fjällräven Campus Ace 40 som väger ganska precis ett kilo och som har fått goda omdömen, men jag är också intresserad av alternativ (dock inte tyngre). En säck som verkligen ser fin ut är Golite Jam2, den har finfina prestanda och jag kan inte hitta något annat som liknar den. Tyvärr har jag lite svårt att hitta Golites produkter i Europa, så om någon skulle vilja ge mig ett handtag med det skulle det vara fint. Jag har surfat på återförsäljare på Golites hemsida men utan nån vidare framgång.

Ha det!
 
Erfarenheter GoLites ryggsäckar?

Addnature säljer ju numera ett par tre olika modeller av GoLItes ryggsäckar. Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa? Jag sökte bland inläggen på Utsidan forum utan att hitta något relevant.

Är själv intresserad av en lätt och stabil säck för t e x stugturer med insprängda toppturer vintertid på skidor. Volym på säcken kring 55-60 liter, totalvikt inklusive ryggsäck på veckotur inklusive mat kan nog bli upp mot 18 kg. Bergans Helium skulle kunna vara tänkbar. Har för mig att jag läst ett inlägg här för typ 4 månder sedan där Berganssäcken jämfördes med två andra säckar hittar inte den tråden nu.

Thure
 
.....
Är själv intresserad av en lätt och stabil säck för t e x stugturer med insprängda toppturer vintertid på skidor. Volym på säcken kring 55-60 liter, totalvikt inklusive ryggsäck på veckotur inklusive mat kan nog bli upp mot 18 kg. Bergans Helium skulle kunna vara tänkbar. Har för mig att jag läst ett inlägg här för typ 4 månder sedan där Berganssäcken jämfördes med två andra säckar hittar inte den tråden nu.

Thure
Kanske det var denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43760&highlight=helium+andy69

Raskesven
 
Addnature säljer ju numera ett par tre olika modeller av GoLItes ryggsäckar. Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa? Jag sökte bland inläggen på Utsidan forum utan att hitta något relevant.

Är själv intresserad av en lätt och stabil säck för t e x stugturer med insprängda toppturer vintertid på skidor. Volym på säcken kring 55-60 liter, totalvikt inklusive ryggsäck på veckotur inklusive mat kan nog bli upp mot 18 kg. Bergans Helium skulle kunna vara tänkbar. Har för mig att jag läst ett inlägg här för typ 4 månder sedan där Berganssäcken jämfördes med två andra säckar hittar inte den tråden nu.

Jag har klämt lite på en Jam2, tycker den känns som en intressant säck -- men man ska nog inte lasta i 18 kilo. Risken är att den säckar ihop helt. Den passar nog bättre ihop med lättare packning.

Jag har inte åkt så mycket skidor med full packning (däremot har jag åkt mycket skidor), men jag tycker att det lätt blir labilt, särskilt i nedförslöpor. Ska bli intressant att se om det blir bättre med min nya säck...

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2775
 
Outside

GoLite har även funnits på Outside i Lund vet jag. Kanske även i Malmö?
Har en Jam2 som jag aldrig använt och tänkte sälja (se annonserna) pga för kort ryggläng på säcken (eller för lång rygg på mig)

/ Mattias
 
Jag testade Jam2 på Fjällräven Classic häromveckan. Se www.fjaderlatt.se för mer info och några intryck av denna säck och GG Virga. Jag kommer att fortsätta testa och återkommer under hösten med mer praktiska erfarenheter. Än så länge är jag mycket nöjd med Jam2 i Large, som passar min längd bra (drygt 190 cm)

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.