Försvara Allemansrätten !

Det är en klassisk logisk kullerbytta att förändra lagstiftningen på ett sätt som i praktiken bara skulle påverka de laglydiga, när det befintliga problemet egentligen är att det finns folk som bryter mot de lagar som redan finns.

Ärligt, är det någon som på allvar tror att de som dumpar sopor eller i övrigt skräpar ned, gör det för att de tror att de kan det med stöd av allemansrätten?

Jag tycker f ö inte att nedskkräpningen är nämnvärd på platser där det verkligen skulle innebära skillnad på hur folk frekventerade markerna om allemansrätten upphörde.
De som skräpar ned gör det där de färdas eller vistas - utan att göra det med allemansrätten i ryggen.
Hårddraget så är det i och för sig så att man idag kan trakfikera vägar med "allemansrätten" som stöd - men det är ju inte så att lagstiftningen nånsin kommer att förbjuda allmänheten att åka på vägarna även om allemansrätten i en hypotetisk situation inskränks kraftigt.

Därmed framstår det ju, återigen, som att den som vill inskränka allemansrätten av tidigare så många gånger redovisade skäl, har en dold agenda.

Ja det är definitivt allvar med att folk tror sig kunna stödja sig på allemansrätten så fort de åker ut på landet. Förra hösten hade min mor inne folk på tomten som plockade äpplen i ica-kassar och hävdade allemansrätten.
 
Då handlar det om att informera, inte ta bort allemansrätten.

Att folk som blir påkomna på bar gärning skyller i från sig på vad som helst är väll en naturlag, jag tippar på att det är få som innerst inne verkligen tror att allemansrätten ger dem tillåtelse att ta eller göra skada på privategendom.
 
Ja det är definitivt allvar med att folk tror sig kunna stödja sig på allemansrätten så fort de åker ut på landet. Förra hösten hade min mor inne folk på tomten som plockade äpplen i ica-kassar och hävdade allemansrätten.

Ibland undrar jag under vilken sten som folk är födda under.
Exemplet ovan har ju ingenting med allemansrätten att göra överhuvudtaget.
Detsamma gäller nedskräpning i naturen, fällning av träd, eldning när det är eldningsförbud, eldning på stenhällar osv. Ni blandar hela tiden äpplen och päron.
Människor som begår dessa handlingar stödjer sig inte på allemansrätten. Dom skulle göra detta även om allemansrätten inte existerade. Det finns väl ingen vettig människa i detta avlånga land som på fullaste allvar tror att man FÅR fälla träd i skogen, eller får lämna sina sopor kvar i skogen m.m.

Folk kör för fort trots att det är förbjudet, hm.. jag vet, vi straffar alla genom förbjuda bilar!

Jag vet inte vad dessa 2(?) markägare "egentligen" hakar upp sig på, för inte tror jag det är allemansrätten. Verkar mera vara rättshaverister med en enfaldig inställning till ditt och mitt.
Antagligen något som gått i släkten sedan generationer! :)
 
Då handlar det om att informera, inte ta bort allemansrätten.

Att folk som blir påkomna på bar gärning skyller i från sig på vad som helst är väll en naturlag, jag tippar på att det är få som innerst inne verkligen tror att allemansrätten ger dem tillåtelse att ta eller göra skada på privategendom.

Aldrig hävdat något annat. Endast att man bör förtydliga den och att den som äger marken skall ha mer inflytande då det är dennes levebröd och nyttjarnas fritidssysselsättning.

Jag har inget emot tillfälliga besök som sker respektfullt.
 
Ibland undrar jag under vilken sten som folk är födda under.
Exemplet ovan har ju ingenting med allemansrätten att göra överhuvudtaget.
Detsamma gäller nedskräpning i naturen, fällning av träd, eldning när det är eldningsförbud, eldning på stenhällar osv. Ni blandar hela tiden äpplen och päron.
Människor som begår dessa handlingar stödjer sig inte på allemansrätten. Dom skulle göra detta även om allemansrätten inte existerade. Det finns väl ingen vettig människa i detta avlånga land som på fullaste allvar tror att man FÅR fälla träd i skogen, eller får lämna sina sopor kvar i skogen m.m.

Folk kör för fort trots att det är förbjudet, hm.. jag vet, vi straffar alla genom förbjuda bilar!

Jag vet inte vad dessa 2(?) markägare "egentligen" hakar upp sig på, för inte tror jag det är allemansrätten. Verkar mera vara rättshaverister med en enfaldig inställning till ditt och mitt.
Antagligen något som gått i släkten sedan generationer! :)

Nu ska vi inte vara fördomsfulla om ziegenare... :)

Jag blandar inga äpplen med päronhalvor. Det gör däremot missbrukarna.

Jag tycker om allemansrätten men tycker illa om de som nyttjar den felaktig eller inte alls...

Ang. Fälla träd så finns det flera som tar sig den rätten... Särskilt vid läger och i juletider.
 
Nu ska vi inte vara fördomsfulla om ziegenare... :)

Jag blandar inga äpplen med päronhalvor. Det gör däremot missbrukarna.

Jag tycker om allemansrätten men tycker illa om de som nyttjar den felaktig eller inte alls...

Ang. Fälla träd så finns det flera som tar sig den rätten... Särskilt vid läger och i juletider.

Jag håller med dig angående allemansrätten fullständigt!
Däremot så kan jag inte se hur ett förbud eller inskräkning av allemansrätten skulle kunna förhindra sådana saker att fortsätta ske i framtiden? För det är ju som sagt inte människor som följer allemansrätten som tar sig dessa friheter.
 
Att det ska vara så svårt att skilja på äpplen och päron.

En annan rättighet som liknar allemansrätten är yttrandefriheten. Den är inte absolut, men den gäller med vissa specifika undantag - yttranden som inte explicit är brottsliga är alltid tillåtna.

Om jag traskar runt 7S hus med ett plakat där det står "Passa dig din j*vel, du ska dö!" så kan jag bli fälld för olaga hot. Om jag hänvisar till yttrandefriheten gör jag mig bara dum. Och inte heller har jag "brutit mot yttrandefriheten". Däremot vore det ett brott mot densamma om man till exempel förbjöd alla plakat på allmän plats.

Samma sak med allemansrätten. Om jag olovandes hugger ned träd på 7S mark eller gräver upp hens potatisar så finns det en rad lagar i brottsbalken att tillämpa. Hänvisar jag till nån allemansrätt gör jag mig bara dum. Allemansrätten säger bara att det som inte är explicit förbjudet är tillåtet och stöld och skadegörelse ÄR förbjudet.

Svårare är det inte.

Sedan kan man diskutera straffvärde och polisens prioriteringar etc, men det är en helt annan diskussion.
 
Jag håller med dig angående allemansrätten fullständigt!
Däremot så kan jag inte se hur ett förbud eller inskräkning av allemansrätten skulle kunna förhindra sådana saker att fortsätta ske i framtiden? För det är ju som sagt inte människor som följer allemansrätten som tar sig dessa friheter.

Det stämmer tyvärr inte riktigt.. Vad jag fått erfara så är kunskapen om allemansrätten och dess innebörd otroligt bristfällig. Många tror att man kan göra i princip vad som helst i skogen pga allemansrätten och i många fall så lutar man sig på allemansrätten även när man bryter kvistar från träd osv.. Hade inte allemansrätten funnits så hade detta beteende minskat drastiskt.

Det behövs mkt bättre metoder för att få ut vad som gäller till alla som ska ut i naturen. I princip all information som jag själv läst om allemansrätten har jag sökt upp själv. Det kräver en intressenivå för det som majoriteten av befolkningen uppenbarligen saknar.
 
Bäste GustavOh, varför har du sådana stora bekymmer med att det finns de som saknar kunskap och gör saker och ting mot sitt bättre vetande. Detta gäller givetvis generellt, men vissa saker är självklara andra är tydliga - allemansrätten är varken eller. Därtill är risken att "åka dit" skrämmande liten, detta skapar frustration hos brukarna/ägarna mot besökarna.
 
...de som saknar kunskap och gör saker och ting mot sitt bättre vetande..

de som saknar kunskap = äpplen
gör saker och ting mot sitt bättre vetande = päron

Det finns uppenbarligen många sätt att argumentera med ihopblandade frukter.
Ovan citerade beteende är alltså två olika sätt att göra fel, och de kräver rimligen olika åtgärder för att korrigeras.
 
Jag hoppas och tror att flertalet som faktiskt missbrukar allemansrätten är barn och ungdomar som inte vet bättre. Har tillbringat större delen av min fritid antingen på sjön eller i skogen och jag måste erkänna att jag sällan ser dom skador eller nedskräpning av naturen som ni uppenbarligen upplever.
Men jag kanske rör mig i områden med för lite folk.. vad vet jag.
Måste nog rätta mig.. Jag fiskar en hel del och har sett att det tjuvfiskas en hel del i våra svenska sjöar. Så där har jag personligen upplevt ett klart missbruk av allemansrätten. Dock så fick vi faktiskt polisen att komma och göra ett besök hos dom värsta "tjuvfiskarna" som drog upp fisk av undermått. Dom försvann och fortsatte nog tyvärr fiska på ett annat ställe. Men, tror inte att det hade hjälpt ens med fiskeförbud för att dom skulle sluta fiska.

Uppmanar alla som ser någon missbruka allemansrätten att visa lite civilkurage och säga till vad som är rätt och fel. Så kanske vi slipper missnöjda markägare.

En annan tanke som slagit mig är att det inte är så himmla lätt att veta vems mark man är på om man är ute och vandrar. Någon får gärna berätta hur jag enkelt kan kolla upp sådan information.
Det kan vara intressant att kontakta markägaren innan man ger sig ut på en vandring för att kolla läget. Bilda sig en liten uppfattning om hur utbrett detta missnöje mot allemansrätten faktiskt är.
Sen hoppas och tror jag att dom flesta markägare blir glatt överraskade om man faktiskt ber om tillstånd att vandra på deras mark. En diplomatisk gest som inte borde vara så svår att genomföra.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.