Försvara Allemansrätten !

I Sveriges största forum för friluftsälskande människor behövs ett seriöst samtal om allemansrätten.

Tyvärr har den befintliga tråden fått en trist slagsida då den i stort sett kapats av ett par personer som likt Don Quijote och sin trogne vapendragare Sancho Panza slåss mot rättigheten att med respekt för naturen få vistas i skog och mark, i fjäll, på sjöar och hav.

Det vore väl inget att bry sig om just dessa personer med sin märkliga ideologiska besatthet om det inte vore för att bakom ytan i denna fråga lurar det starka krafter med ekonomiska intressen för att förändra denna vår rättighet till det sämre för oss som privatpersoner.

Allemansrätten är inget att ta föregivet. En absolut överväldigande majoritet i Sverige är för allemansrätten medan det finns en liten minoritet men med stark röst och som med lobbyverksamhet nu vill ha sådana förändringar att det skulle riskera inskränka på denna vår sedvanerätt. Vi friluftsälskande människor som med olika utgångspunkt använder denna rättighet behöver följa frågan mer vaksamt. Idag finns ett flertal organisationer som lämnat sina sina remissvar till Naturvårdsverkets utredning "Allemansrätten och dess framtid" däribland organisationer som vars medlemmar har all anledning att följa frågan i sitt eget intresse. Många föreningar i Sverige organiserar människor som med denna lagstadgade rättighet som bas har möjlighet att bedriva sina olika intressen. Men vi behöver bli mer aktiv i frågan och inte lämna över ansvaret till andra, utan en mer kraftfull röst finns det risk att lobbyistintressena får igenom sina krav.

Redan idag sker det inskränkningar. Ibland öppet ibland i smyg. Strandskyddet är ett exempel på en fråga som kommer upp mer och mer som nyheter i media där enskilda markägare "mutar in" områden på ett sätt så det tränger ut andra besökare utan att ha den rättigheten många gånger.

Ett annat exempel är förbudsskyltar som hänvisar till privat mark och att det inte skulle vara tillåtet att beträda detta "territorium". Än så länge är problematiken större i den tätortsnära naturen men om lobbyistintressena för inskränkningar i allemansrätten får igenom sin vilja så får det konsekvenser.

Frågan vi måste ställa oss, vill vi ha ett samhälle där pengarnas makt och intressen får så stort inflytande att vi måste se vår frihet inskränkas till förmån för förbud och beskuren möjlighet.

Jag vet vad jag svarar. Jag försvarar allemansrätten. Jag står upp för den sedvanerätt som jag vuxit upp med och som berikat mina föräldrar, mig och mina barns möjlighet att få vistas relativt fritt i vår natur.

Jag skulle önska att vi kunde föra ett konstruktivt samtal i god anda kring en viktig fråga. Ett samtal utan invektiv och med respekt. Samma respekt som flertalet här ger utryck för i mötet med naturen borde även vara självklart hos människor som delar ett gemensamt intresse.

Väl mött !
 
Den dag jag kan få se en ren skog och äng utan sopor och brasrester samt träd som fällts utan orsak då kommer jag oxså att bejaka allemansrätten. Men tyvärr är det de som glömmer bort allemansskyldigheterna som gör sk-t för flertalet. Jaga syndarna och lagför dem är nog enda lösning och den är mycket, mycket svår i praktiken.
Allemansrätten och skyldigheterna gäller som sagt för alla. Synd bara att ett icke föraktligt fåtal gör obra för markägare och sk-t för övriga.
 
Synd att inte allemansrätten följs så bra idag.
på våren ser man skräp efter vägarna. idag tror jag inte folk bryr sig lika mycket som det är privat mark eller inte utan dom far som dom vill slänger saker huller om buller ut i naturen och ta inte hänsyn till djurlivet ( många gör så men inte alla).

ska jag vara för allemansrätten så skulle jag vilja att bryter man mot några saker i den så ska de ge fängelse.

ibland tror jag att dom som bryter mot allemansrätten tror är på hemma plan och få bete sig hur man vill.

man ska inte visat att man har varit där.
 
Den dag jag kan få se en ren skog och äng utan sopor och brasrester samt träd som fällts utan orsak då kommer jag oxså att bejaka allemansrätten. Men tyvärr är det de som glömmer bort allemansskyldigheterna som gör sk-t för flertalet. Jaga syndarna och lagför dem är nog enda lösning och den är mycket, mycket svår i praktiken.
Allemansrätten och skyldigheterna gäller som sagt för alla. Synd bara att ett icke föraktligt fåtal gör obra för markägare och sk-t för övriga.

Det är en balanserad och klok kommentar. Det är viktigt att framhålla de skyldigheter som rättigheten innebär. Att belasta AR som varande grunden för problemet är dock något jag anser är fel. Problemet ligger mer hos den enskilda individen som bryter mot intentionerna i AR. Att lagföra i större utsträckning de som missbrukar torde nog de flesta hålla med om. I min ungdom fanns betydligt mer pekpinnar och folkuppfostran i media och samhället än idag och jag minns med saknad alla de skyltar som fanns överallt med texten Håll Sverige Ren, något som var generation borde få ta del av.
 
Allemansrätten är inget att ta för givet[sic!]. En absolut överväldigande majoritet i Sverige är för allemansrätten medan det finns en liten minoritet men med stark röst och som med lobbyverksamhet nu vill ha sådana förändringar att det skulle riskera inskränka på denna vår sedvanerätt.
Har du källa för dina påståenden? Skulle i så fall stärka dig i din argumentation.

Redan idag sker det inskränkningar. Ibland öppet ibland i smyg. Strandskyddet är ett exempel på en fråga som kommer upp mer och mer som nyheter i media där enskilda markägare "mutar in" områden på ett sätt så det tränger ut andra besökare utan att ha den rättigheten många gånger.
Som konservativ bör du väl inte förespråka ett strandskydd?
Ett annat exempel är förbudsskyltar som hänvisar till privat mark och att det inte skulle vara tillåtet att beträda detta "territorium". Än så länge är problematiken större i den tätortsnära naturen men om lobbyistintressena för inskränkningar i allemansrätten får igenom sin vilja så får det konsekvenser.

Frågan vi måste ställa oss, vill vi ha ett samhälle där pengarnas makt och intressen får så stort inflytande att vi måste se vår frihet inskränkas till förmån för förbud och beskuren möjlighet.

Jag vet vad jag svarar. Jag försvarar allemansrätten. Jag står upp för den sedvanerätt som jag vuxit upp med och som berikat mina föräldrar, mig och mina barns möjlighet att få vistas relativt fritt i vår natur.
Dina påstådda lobbyisters existens beror endast på den misskötsel och avsaknad av respekt mot markägare som finns. Det är genom information och utbildning du borde lägga din enerig på istället. En klapp på ryggen i detta sammanhang betyder ingenting. På detta forum tror inte jag det finns allt för många som missköter sin rätt på annans mark. De som gör det blir snabbt tillrättavisade.
Jag skulle önska att vi kunde föra ett konstruktivt samtal i god anda kring en viktig fråga. Ett samtal utan invektiv och med respekt. Samma respekt som flertalet här ger utryck för i mötet med naturen borde även vara självklart hos människor som delar ett gemensamt intresse.

Väl mött !
Hur vill du att detta samtal skulle se ut? Är det bara nickedockor du är ute efter? (med tanke på rubriken mao)
 
Det är viktigt att framhålla de skyldigheter som rättigheten innebär. Att belasta AR som varande grunden för problemet är dock något jag anser är fel. Problemet ligger mer hos den enskilda individen som bryter mot intentionerna i AR. Att lagföra i större utsträckning de som missbrukar torde nog de flesta hålla med om. I min ungdom fanns betydligt mer pekpinnar och folkuppfostran i media och samhället än idag och jag minns med saknad alla de skyltar som fanns överallt med texten Håll Sverige Ren, något som var generation borde få ta del av.

exakt.

men tycker du verkligen inte att något i allemansrätten bör förändras? Är allt verkligen "guld och gröna skogar"? :)
 
Jag tycker en sak bör förändras. Ska vinstdrivande företag använda naturen för att skaffa sitt material (tex blåbär, lingon, vargar, bävrar, kantareller m.m) så ska de ha tillstånd med den aktuella markägaren. Hur tillståndet är upplagt, om markägaren kräver ersättning eller inte lär få bli individuellt men markägaren ska ha rätt att ta ut ersättning och tillstånd ska vara obligatoriskt. Om markägaren inte bryr sig kan markägaren självklart låta det vinstdrivande företaget vara där gratis.

Nu är jag en vanlig dödlig människa så jag kanske inte förstår, men i mina öron låter det, och har alltid låtit som att det är en enkel lösning för att bli av med många problem.

Man bör också lära ut mer om allemansrätten i skolan tycker jag. Lära ut att det inte bara är en rätt, utan också en skyldighet och hur man visar respekt både mot markägare, djur och växter.


Mvh // Johannes
 
Att skräpa ner och fälla träd utan markägarens tillåtelse är väll olagliga handlingar i sig och har inget allemansrätten att göra?

Att företeelser som nedskräpning är ett stort problem råder ingen större tvekan om men att inskränka allemansrätten för att folk bryter mot andra förordningar känns väldigt ologiskt.

Är det något som ska förändras eller skärpas är det väll lagarna och efterlevnaden av dessa, att införa upp till 800kr böter för nedskräpning räckte tydligen inte långt...
 
Att skräpa ner och fälla träd utan markägarens tillåtelse är väll olagliga handlingar i sig och har inget allemansrätten att göra?

Att företeelser som nedskräpning är ett stort problem råder ingen större tvekan om men att inskränka allemansrätten för att folk bryter mot andra förordningar känns väldigt ologiskt.

Är det något som ska förändras eller skärpas är det väll lagarna och efterlevnaden av dessa, att införa upp till 800kr böter för nedskräpning räckte tydligen inte långt...

Problemet är att det finns en allämän tro om vad allemansrätten innebär. Där är kopplingen med allemansrätten.

Dessutom beträffande nedskräpning skall det rätt mycket till för att det skall ha någon förebyggande verkan. Nu krävs det i princip att en polis ser brottet eller att GM fastnar på film.
 
Det är en klassisk logisk kullerbytta att förändra lagstiftningen på ett sätt som i praktiken bara skulle påverka de laglydiga, när det befintliga problemet egentligen är att det finns folk som bryter mot de lagar som redan finns.

Ärligt, är det någon som på allvar tror att de som dumpar sopor eller i övrigt skräpar ned, gör det för att de tror att de kan det med stöd av allemansrätten?

Jag tycker f ö inte att nedskkräpningen är nämnvärd på platser där det verkligen skulle innebära skillnad på hur folk frekventerade markerna om allemansrätten upphörde.
De som skräpar ned gör det där de färdas eller vistas - utan att göra det med allemansrätten i ryggen.
Hårddraget så är det i och för sig så att man idag kan trakfikera vägar med "allemansrätten" som stöd - men det är ju inte så att lagstiftningen nånsin kommer att förbjuda allmänheten att åka på vägarna även om allemansrätten i en hypotetisk situation inskränks kraftigt.

Därmed framstår det ju, återigen, som att den som vill inskränka allemansrätten av tidigare så många gånger redovisade skäl, har en dold agenda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.