Första utrustningen skall inköpas

Karbiner?

Tack

Det är inte alltför lätt att hitta karbiner som klarar 10kN i öppet läge, de flesta ligger på 8-9kN.
Men jag får väl kolla runt lite mer.

En fråga, tycker du att vi ska strunta i rep paketer för att köpa andra Qiuckdraws där karbinerna klarar 10kN? Jag är den tyngsta av oss och jag ligger på 85-90kg.

I och med att vi är två så kan vi tillsammans få en "välfylld" utrustning om vi kompletterar varandra & inte köper för mycket dubbletter.


zzeezz


När det gäller kilar och kammar så räcker det inte med det du skrivit. Det behövs MASSOR!

Fast nånstans ska du börja, och ett vanligt kilknippe på ca 10 kilar räcker faktiskt rätt långt. Har själv ett Rocks 1-10 samt 4 dubbletter, som nästan alltid räcker, även om jag har betydligt fler att ta med i vissa lägen. Att börja med ett knippe och komplettera säsong två, tre kanske är bra.

Kamsäkringar behöver man väl ett gäng, och de du visar är det väl inget fel på. Jag förvånades till en början över vilken nytta man faktiskt har av lite mindre kammar, men självklart är det ju ovärderligt med stora kammar när sprickorna är stora... De flesta köper antagligen inte alla kammar första året, utan lite lagom pö om pö. Då kanske man köper dem i nån slags prioritetsordning utifrån vad man tycker sig sakna mest. Ofta är det lägre pris om man köper några åt gången i "flerpack".

F ö anser jag att vanliga karbiner ska klara 10 kN med öppen grind, men om du väger 70 kg istället för 90 så kanske man kan säga att du ändå har samma marginal som jag... Skruvkarbiner ska kännas lagom trevliga och inte kosta för mycket. De håller som regel och har "alltid" grinden stängd vid belastning. Själv gillar jag att ha ett fåtal större, och några som är små och lätta (typ Salewa Hot Screw).

Handlar du allt du räknat upp ska du förstås ha lite mängdrabatt, och kan troligen få det t o m på vissa svenska internetbutiker om du bara pratar med dem.

Se även http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=18476&highlight=rack
 
Gå kursen först. Om du tycker att det är roligt, köp rep å lite annat smått å gott så ni kan topprepsklättra. Efter detta kan du köpa mera grejer för trad. klättring. Det är lätt hänt att man köper för mycket prylar å sedan tycker man inte var det inget roligt å då står man där med en massa prylar.
 
Skor Sportiva Khatan skulle jag rekomendera

Varfor inte grigri?

Quickdraws Camp ar helt ok

Sele enklaste Petzel som ar grodgron den e latt och smidig
 
självklart

Jo precis som jag skrev tidigare ska vi gå kursen först innan vi köper på oss för mycket prylar.

Men jag tror inte att vi kommer vara jättenöjda med att bara topprepsklättra.

zzeezz


Gå kursen först. Om du tycker att det är roligt, köp rep å lite annat smått å gott så ni kan topprepsklättra. Efter detta kan du köpa mera grejer för trad. klättring. Det är lätt hänt att man köper för mycket prylar å sedan tycker man inte var det inget roligt å då står man där med en massa prylar.
 
Bra pris

Tyckte det var ett bra pris på skon Tora 549kr men jag ska kolla in de andra också, kanske de finns på mässan om två veckor.

Jag såg att de hade Camps quickdraws på Highsport ett bra pris var det också ska bara leta upp hur mycket de tål.

Selen har vi valt med tanke på att vi ska kunna använda den på lite högre berg vintertid.

zzeezz


Skor Sportiva Khatan skulle jag rekomendera

Varfor inte grigri?

Quickdraws Camp ar helt ok

Sele enklaste Petzel som ar grodgron den e latt och smidig
 
Lite korta tips:
Förutom pris och kvalitet, så tänk även på vikt och att undvika 'specialprylar'.

Med tiden så kommer din utrustning att öka och bli allt tyngre att släpa på. Ett ganska vanligt nybörjarmisstag är att tänka mer på pengar än vikt, men det kan kosta mer senare när du vill byta ut dina tunga saker mot lättare.
Tre exempel: Den skumhjälm du nämner är en av de lättaste det går att få tag i, så det är ett bra val. En annan fördel med skumhjälm är att de är bättre än plasthjälmar vid slag från sidan. Jämför vikten på BD Guide med Petzl Reverso och du kommer att se en överaskande stor skillnad. Jämför även vikten av karbinerna när du plitar ihop din önskelista. även om kanske 5gr per karbin inte låter så mycket, men du kommer att släpa på ett helt knippe av dessa. Sök på 'nano' och 'helium' karbiner för att hitta lätta. Jag tror även Camp har någon lättviktsversion.

'Specialprylar' är något som jag undviker.
Två exempel: Jag har ingen prussik. Det går ju finfint med en 60cm slinga, som även kan användas till en massa annat nyttigt. Men vem använder prussik till mer än kanske som firningsbackup och kanske att klättra rep med som händer en gång varannat år?
Ett annat exempel: quickdraws a la sportklättring. Dessa korta och tämligen stela prylarna är i det närmaste obrukbara när man leder trad. Här vill man hellre ha sladdriga saker och kanske lite längre. Köp 'tradslingor' (30 eller 60cm) som då även kan återanvändas när du kör sport.
 
Senast ändrad:
Oj, oj, någon är visst lite ivrig...

Jag tycker verkligen att ni ska lugna er lite och handla prylar efter kursen då ni fått en chans att "klämma och känna" på lite olika grejer. Köp sedan inte allt på en gång, det tar ett tag att komma underfund med vad man vill ha.

Selen har vi valt med tanke på att vi ska kunna använda den på lite högre berg vintertid.

Om det fortfarande är Petzl Corax du syftar på så bör ni tänka till lite. Den är riktigt bekväm till klippklättring, man ALLDELES för tung och stor för "högre berg vintertid".

Lycka till.
 
Jag tycker verkligen att ni ska lugna er lite och handla prylar efter kursen då ni fått en chans att "klämma och känna" på lite olika grejer. Köp sedan inte allt på en gång, det tar ett tag att komma underfund med vad man vill ha.
Nu är det kanske lite svårt att hålla sig och kan dessutom vara lite svårt att få prova på andra grejer tillräckligt mycket för att få en egen uppfattningen, men Ted's ord är sanna ord...
Jag kom underfund med att jag fullkomligt hatar att ha slingor eller något runt axeln när jag klättrar... Så för mig räckte inte utrustningsloopar på selen jag hade köpt så det fick bli en till med flera loopar om jag inte villa ha hur trångt som helst på selen. Att den skulle vara för tung för höga berg är inget problem för mig. Jag har den på långa klätterturer men är sällan på hög höjd över havet. Visst, den må vara tyngre men om jag brydde mig så mycket om vikten för att offra bekvämlighet så kan jag börja med att springa oftare. Finns mer för mig att hämta där...
Kilarna jag köpte (WC rocks) tyckte jag var på tok för raka och svåra att placera. Ett knippe Wallnuts löste det problemet... Mina rocks kommer endast med på långa turer som 'bail out' säkringar. De passar mig inte alls.
Kamsäkringar är dyra... Försök iaf klämma på diverse olika varianter. Ett måste är att klämma på Camalots innan ni köper. Om ni köper andra men kommer underfund med att ni verkligen gillar Camalots efter att ha klättrat med någon som har dem så kan det kännas lite tungt att ha lagt ut för ett helt set kammar när det inte var det bästa köpet. Camalots har lite bättre spann med sina dubbla axlar, men kanske är lite tyngre och dyrare. Jag är frälst i dem och förolämpar mina klätterkompisar som har andra med att säga att jag inga vill ha med deras kasskammar att göra.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.