Utrustningen vid trad

Jag har i år börjat tradda vilket för övrigt är svinkul!

Jag slänger ut frågan om hur ni har er utrustning för att det ska vara lättillgängligt, smidigt och lätt att hitta när man väl ska placera sina säkringar.

Problemet för mig är mina friends...
Nu har jag ett set med wallnuts på ena sidan sedan ett set med häxor på andra. Förutom expresser, skrivkarbiner och slingor till toppen har jag med mig friends. Dessa är väldigt otympliga tycker jag då jag för nuvarande har dem i en slinga som jag har runt ena axeln.

Berätta hur ni löst detta "problem"!
Bifoga gärna bilder!!
 
Jag använder bara slingorna på selen..

Höger fram: ett sett med friends (från 5-0.3). någon quick draw.
Höger bak: standplats-matriel, repbroms, prusik
Vänster fram: dubletter med friends (typ 6st)
Vänster bak: kilset (längt fram dock), quick draws

Ungefär så.
 
Jag hatar att ha saker runt axlarna, även slingor. Jag har löst problemet med en sele med 6 utrustningsslingor.
Kilar, små säkringar och korta quickdraws på de främre looparna. Större friends, stora tricams, andra större säkringar och längre quickdraws på de mittersta. Standplats prylar och allt annat på de bakre. Min sele har en 'haul loop' längst bak mellan de två bakre looparna. Där hänger jag lite nödprylar som tibloc och extra prusik.
Stora friends är lite otympliga... Har du Camalots eller andra friends med vajeröggla så kan du klippa dem i selen med karbinen i vajeröglan. På så sätt hänger de inte lika långt ned.
 
Alla gör vi olika. Det viktigaste tycker jag är att ha ett system som gör att man får tag i rätt pryl även om man inte ser vad man sträcker sig efter. Jag gillar selar med fem rackloopar. Finns det bara fyra syr jag på en egen mitt bak. Jag brukar racka så här:
Höger fram: Kamsäkringar, de minsta längst fram och större bakåt.
Höger bak: Quickdraws
Vänster fram: Wirekilar, sorterade på fyra karbiner. Längst fram mikrokilar, bakom det Rocks el.likn. i storlekar 1-3, bakom dem Rocks 4-6, bakom det de större wirekilarna.
Vänster bak: Quickdraws.
Mitt bak: Skruvkarbiner, repbroms, prusik, kilpetare, etc.
 
Mitt system liknar Pers. Jag hänger på standplatsprylarna längst bak. Har selen belay-loop så klipper jag in en karbin i den och klipper resten i den karbinen, annars knyter jag en extra säkringsloop längst bak.

Resten tycker jag ryms gott och väl på fyra utrustningsslingor. På fulla replängder med för mig ihållande klättring kör jag med yosemite-rackning om det behövs: klipp in en quickdraw i selen och klipp fyra-fem till i övre karbinen på slingan som är klippt till selen. Det går även bra att klippa ihop friends av samma storlek tillsammans.

Jag har ofta camalots från små till stora vänster fram, friends & aliens från små till stora höger fram, qd på båda sidorna bak (för att jag ofta måste klippa i panik). Små kilar höger fram (för jag föredrar att använda höger hand för att pillra in minikilar) och mellan till stora vänster fram. Säkringar jag tar med utifall att placerar jag vänster bak.

Den som bygger ett solitt stand i sina sista två pjäser vinner.
 
...Har selen HISSLOOP skall det ju stå. Öglan längs bak alltså

Annars brukar jag faktiskt lämna repbromsen hängande i säkringsloopen.
 
Förr tiden hade jag en Petzl-sele, med ganska små utrustningsslingor, och då hade jag vissa problem med att få plats med allt, om allt var med. Sen köpte jag en Arcteryx-sele, som har mycket mer plats för utrustning (de 4 vanliga slingorna är större, och det finns en hissögla), och då är det bara att lasta på.

I övrigt så rackar jag som Per och Jonas.
 
Tack för alla svar!

Nybörjaren här (jag alltså) vet ju inte vad som kommer användas så därför är det "bättre att ha med lite för mycket". Eller så är lagom bäst! :)
Jag har egentligen inte så många prylar, ett set med curved wallnuts, ett set med häxor.
Jag tycker faktiskt att jag klarar mig riktigt bra med bara det!

Jag har också friends, (wildcountry) men jag gillar dem INTE. Det känns alldeles för mekaniskt och osäkert....
Jag har ganska nyligen faktiskt upptäckt den öglan längst bak och använde den sist till slingor, repbroms och karbiner. Fyndigt, så fyndigt!

Känner dock att jag behöver komplettera lite saker. Bland annat fler kilar, dock inte så kurviga som de jag har. Kilar is the shit helt enkelt!
Tips på bra kilar att köpa?

Tjingeling
 
Ja, men man SER hur de vadrar och rör på sig...
Däremot en kil som sitter känns som att den sitter.

Övning ger väl färdighet!
Jag är bara lite kort tålamod. :)
 
Jag tycker att Black Diamonds kilar är bra, de är inte så kurviga: http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=BLACKDIAMONDSTOPPERSETPRO1_13

Men friends is the shit :) Snabbare att både placera och ta ut, samt säkrare i sprickor som inte har klockrena kilplaceringar (plus att det verkligen krävs friends ibland). Lär dig placera dem rätt, lär dig lita på dem och klättring kommer att bli roligare!

Många tycker att Black Diamonds Camalots sitter stabilare och känns tryggare än andra friends.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Första utrustningen skall inköpas Klättring allmänt 19
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
johnliungman Idiotparkering vid Hallinden Klättring allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.