Händerna vid ledklättring

Hej. Jag klättrade lite med en tjej för några dagar sedan, och när vi skulle ledklättra så började hon instruera mig hur jag skulle säkra på ett sätt som jag tyckte var lite obekvämt. Hon sa nämligen att jag inte skulle låta handen glida längs den passiva änden när jag slackar. Istället skulle jag mata ut med teknik som när man tar hem rep, dvs fast grepp med händerna och omtag omvarandra. Hon menade att om man slackar genom att låta handen glida så hinner man inte få stopp på repet lika snabbt som om man har fast grepp.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag tyckte iaf det verkade väldigt konstigt, när man firar låter man ju handen glida, och det är ju väldigt tidsödande att försöka mata ut rep med henns teknik.

Vad tycker ni?
 
Båda sätten fungerar, men eftersom jag till varje pris vill ha precis rätt slack (mycket lite) så glider jag längs repet för att kunna reglera så snabbt och exakt som möjligt. Det andra sättet är långsammare och gör att det är svårare att hinna med att ge ut/ta hem rep, vilket också är en viktig säkerhetsaspekt.

(På kurs lärs väl det "krångliga" sättet ut(?), men båda sätten godkänns vid uppklättring för rött kort.)
 
Har själv skiftat mellan metoderna. Den "krångliga" är den som lärs ut på kurs (utomhus i alla fall) men jag kommer själv på mig med att skifta till den andra.

Bäst är förstås, som vanligt, att han en stor verktygslåda. När kompisen springer uppför ett lätt parti kan man tillåta sig att använda den snabbare men mindre säkra metoden, medan du mitt i kruxet kanske vill ha mer bromsberedskap.
 
Hej. Jag klättrade lite med en tjej för några dagar sedan, och när vi skulle ledklättra så började hon instruera mig hur jag skulle säkra på ett sätt som jag tyckte var lite obekvämt. Hon sa nämligen att jag inte skulle låta handen glida längs den passiva änden när jag slackar. Istället skulle jag mata ut med teknik som när man tar hem rep, dvs fast grepp med händerna och omtag omvarandra. Hon menade att om man slackar genom att låta handen glida så hinner man inte få stopp på repet lika snabbt som om man har fast grepp.

Det är nåt jag inte hajjar här.
Har jag förstått rätt om
1) situationen är att 'repinstruktionen' var menad åt säkringsmannen som säkrar en ledklättrare?
2) Och att ledaren himskans gärna vill att säkringmannen endast har 'fast' grepp om repet utan att glida någon hand?
 
Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag tyckte iaf det verkade väldigt konstigt, när man firar låter man ju handen glida, och det är ju väldigt tidsödande att försöka mata ut rep med henns teknik.
Det här är inte helt utan grund. Jag åkte av precis i ett sådant ögonblick och fick mig en flygtur på ca 10 meter innan säkraren fick stopp på mig bara någon meter över backen. Visst fick han lite brända händer, men han fick stopp på mig. Detta var en van säkrare som tagit många av mina fall tidigare... Det ska tilläggas att detta var en för mig lätt led där jag inga förväntades åka av och säkraren hade kanske inte mig under uppsikt när han matade ut repet, och just då kom min fulla tyngd efter ett fall.

Nu kräver inte jag att man ska hålla fast hand när man säkrar mig, men uppsikt vill jag ha. Innan ni ropar att det är självklart med uppsikt så är det bara att kika på vilken populär gym eller sportklippa som helst. Ingen står med konstant uppsikt, inte ens i alla tillfällen repet matas ut. Och jag kan intyga att faller man med full kraft just när repet matas ut så finns det en viss risk. Det är kanske något ni kan testa (med backup rep/säkare så klart). Se om ni kan få stopp på någon som kommer flygande... Det blir svårt att testa dock, risken är att ni kommer att instinktivt gripa tag om repet när ser att klättraren faller...

Tekniken hon hänvisar till är inte alls bökig. Den kräver bara lite uppsikt så att man kan planera slackmatningen. Står man o pillar sig i naveln och matar bara ut när det rycks lite i repet så funkar det inte, men om man faktist tittar på vad säkraren gör så är det inga konstigheter alls. Inomhus är det ännu lättare, man vet precis vilken intervall det är mellan bultarna. Det kändes lite skumt i början men är lätt att vänja sig vid. Men visst, jag säkrar inte altid så ute, jag glider ofta med handen, men jag har konstant uppsikt i och med att jag har skaffat säkringsglasögon med prismor vilket min nacke är oerhört tacksam för. På långturer där jag inte har uppsikt försöker jag köra hand över hand så ofta det går, men visst kommer det snabba klipp och då glider jag med handen, men försöker vara så snabb som möjligt.

I dagens "Ta hem, jag känner att jag kanske kommer att få pump om jag fortsätter" klättervärld så är det kanske väldigt liten risk att det händer då väldigt få tycks falla oannonserat... Hur stora är oddsen att någon skulle råka falla oannonserat just i det ögonblicket säkraren matar ut rep och inte har klättraren under uppsikt? De oddsen lyckades jag prickade in i alla fall, omöjligt är det inte...
 
Nu har jag varken rött kort eller tagit någon ledkurs ute.
Men här kommer lite tankar jag har... =)

1) Är väll ändå de där oddsen vi ska försöka göra bättre. Även om att man inte är osäkrad( är kanske fel ord men hoppas ni förstår vad jag menar) så länge när man tar hem/slackar rep så är det ändå så att där är en risk att man faller just då

2) Är väll inget fel i att annonsera till säkraren att man tänker släppa osv. Men det invaggar en i falsk trygghet tror jag. framförallt inomhus där jag håller mig änsålänge. Den säkerheten att klättraren alltid säger ifrån är bra ända tills ett grepp vrider sig eller man på annat sätt faller och det kommer som en chock...

Kommunikation är bra.... men är ingen orsak till att inte ha uppsikt eller vara vaksam


I dagens "Ta hem, jag känner att jag kanske kommer att få pump om jag fortsätter" klättervärld så är det kanske väldigt liten risk att det händer då väldigt få tycks falla oannonserat... Hur stora är oddsen att någon skulle råka falla oannonserat just i det ögonblicket säkraren matar ut rep och inte har klättraren under uppsikt? De oddsen lyckades jag prickade in i alla fall, omöjligt är det inte...
 
Från att jag sagt säkring klar, tills klättraren sagt Lägg av känner jag mig bunden i avtal att inte "släppa repet" eller göra något som minskar min förmåga att säkra klättraren. Det är inte en bedömningsfråga från min sida om huruvida det behövs mer eller mindre vid olika tillfällen.

Men när det gäller de två sätten att ge ut rep så tycker jag inte att den tighta glidning det handlar om vid utmatning av rep att det minskar min förmåga att bromsa. Däremot är det mycket viktigt att inte bara kunna bromsa hela tiden, utan att även att hela tiden ha ett optimalt (dvs minimalt för det mesta) slack i samband med moves och vid klipp. Ibland är detta lite mindre viktigt, men ofta och framförallt i början av en led, så är det viktigt med minimalt med slack för att klättraren inte ska kratra vid fall. Detta i kombination med att man också måste kunna ge ut slack snabbt talar för den metod som man är snabbast med.
 
@Martin Berg. Jag har ej läst genom tråden, så med risk för upprepning...

Båda metoderna har för och nackdelar. Båda metoderna "godkända". Säkra på det sätt du känner dig trygg med, är du trygg med båda metoderna så tillmötesgår du din replagskamrats önskningar.

Calle Martins, inomhusinstruktör och klippklätterinstruktör.
 
Orkade bara läsa ett tiotal inlägg.
Kom det någon diskussion som ansluter till denna tråd längre ned?

(Incidenten i början av länken avsåg ju annars en olycka då säkraren inte höll handen på repet, alls.)
 
Orkade bara läsa ett tiotal inlägg.
Kom det någon diskussion som ansluter till denna tråd längre ned?

(Incidenten i början av länken avsåg ju annars en olycka då säkraren inte höll handen på repet, alls.)

För mig handlade det egentligen om att det som anses som säkert i tyskland ändå kan leda till olycka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karelin Fruktat ont i händerna.... Klättring allmänt 8
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
johnliungman Idiotparkering vid Hallinden Klättring allmänt 29
Ensåncesar Tälta två dagar vid klippan i Stockholm- VAR? Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.