Hej, jag söker också en barnryggsäck för min 8:a åring. fanns det mer information på den hamsidan du refererade till och vilken är det (kan du lägga in länken?)?
Min son vill upp i fjällen och vandra och jag är lite orolig för hur mycket vikt en 8:a åring bör bära längre sträckor, och vilken säck är bäst för en 8:a åring, bör de ha ram för att stabilisera bättre?
Så kort var hittade du testen av barnryggsäckar och vad testades?
En tumregel för vuxna brukar vara att man MAX skall bära 1/3 till 1/4 av kroppsvikten. Tyvärr verkar vissa personer uppfatta detta som ett riktvärde, något man BÖR bära. Men låt säga att din 8-åring väger 30 kg, så bör det barnet max bära 10 kg.
Enligt min mening är detta både alldeles för mycket och onödigt mycket. Jag utvecklar resonemanget kring barn och bärvikter mer i min bok. Men jag tycker absolut inte att det behövs en ram för att stabilsera vikten, vare sig för barn eller för vuxna, så länge man bär mindre än 15 kg eller så.
Istället bör man se till att ryggsäcken har ordentliga kompressionsremmar som gör att man kan trycka ihop det som finns i säcken så att själva ryggsäcksinnehållet ger en stabiliserande effekt. Detta gäller framförallt om man har ett avbärarbälte som överför vikt från ryggsäcken till höfterna. Vilket inte är lätt att hitta på barnsäckar. De midjremmar som finns på dessa verkar inte vara avsedda att överföra vikt.
Om man går på en övernattningstur tycker jag att en grundprincip är att barnet skall bära sin egen personliga utrustning. Väljer man lätta prylar så kan detta se ut så här (för typ en 8-åring, begreppet "barn" är ju väldigt brett vad gäller längd och vikt):
Sovsäck 800 gram
Liggunderlag cellplast 150 gram
Regnställ 500 gram
Kåsa 40 gram
Matskål 20 gram
Sked 10 gram
Fleectröja/värmeplagg 300 gram
Mössa/vantar 100 gram
Ryggsäck 500 gram
]Summa 2,5 kg
Större barn kan sedan bära lite mer av det gemensamma, som mat, kokgrejor osv.
Men jag tycker alltså att man (gäller även vuxna) skall akta sig som pesten för att ryggsäcken skall bli en stor del av hela vikten. Se även här för tips om att spara vikt enligt 3-för-3-principen:
http://www.fjaderlatt.se/2007/04/3-fr-3-radikal-viktminskning.html
Jörgen