Mat till barn ute, idéer sökes!

Hej!
Försöker äta ute (vid skridskosjön, i skogen, på lekplatsen...) så ofta det går med mina barn, snart 4 resp snart 6 år gamla. Lite petiga med maten. Ibland tar vi med friluftsköket, oftast blir det brasa och då tar vi med stekpanna och ev kastrull. Oftast har vi dålig framförhållning och det blir lite si och så med variationen. Är det någon som skulle vilja dela med sig av tips och idéer som inspiration? Vad äter/åt ni ute med era barn? Alla bidrag uppskattas. Kanske kan vi samla en idébank här!

MVH
/Mikael
 
Plättar som steks i gjutjärnspanna över eld eller våfflor i våffeljärn över elden.
Smeten tar du enkelt med dig i en PET-flaska.

Annan enkel mat är egen pytt i panna som du serverar med rödbetor (min dotter älskar rödbetor)

Skickat från mobilen
 
Vad gillar barnen för mat hemma? Mycket av den maten går att göra något liknande av ute.

Enkla men goda saker är pinnbröd, grillad korv med bröd lägger man till räksallad så blir det direkt lyxigare. Att göra plättar eller våfflor var det redan inne på tidigare, går ni på loppis kolla då efter järn som man kan ha till våfflor (eller rån) över öppen eld.

Att ha någon soppa man kan värma över eld är inte heller fel, testa ärtsoppa man köper på "korv" krydda med färsk timjan och mejram. Jag gillar att ha rå lök i soppan när jag värmer den, tvivlar dock på att barn gillar det, men testa er fram!
 
Kul! Jag har försökt få till en ute-lunch med barnen nästan varje helg nu senaste tiden när vårsolen börjar titta fram.

Jag har förstås grillat korv. Inget unikt tips kanske men något som revolutionerat vår korvgrillningsupplevelse är ett halster eller vad det heter. Dvs en gallerklämma där man kan langa in typ 8 korvar på ett bräde. Inga barn som gör för kort grillpinne, bränner sig, tappar korven i elden, glöden hinner svalna, varför fick brorsan sin korv före mig etc.
Samma redskap har vi använt för att grilla hamburgare.

Stekpanna har vi använt för:
-Renskav (fryst paket) + grädde
-Blodpudding (det var min 3årings idé och funkade fint)


Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Makaroner och köttfärssås brukar slinka ner i magen på de mest kräsna småtroll. Makaronerna är redan färdigkokta och ihopblandade med köttfärssåsen så går det snabbt att värma.

Smaklig måltid!
 
I denna tråd finns en hel del tips på uppskattade efterrätter :).

Allt som kan bakas i glöden i folieknyten brukade också vara populärt bland mina barn - från chokladfyllda bananer till couscousfyllda tomater (blanda det urgröpta kärnhuset/saften från tomaterna, färdigköpt riven mozzarella samt peppar, mynta och/eller basilika i couscousfyllningen), köttfärsfyllda paprikahalvor, till frysta laxfileer med en massa purjolökshack och naturligtvis bakad potatis.

Det allra enklaste är ju att ta med en påse färska tortellini, ravioli e.d. med något säkert kort till faforitfyllning, och äta det hela med lite lätt-creme fraiche (med eller utan itryckt vitlöksklyfta och salt), alternativt lite färdig pesto, om dina barn gillar smaken.
 
Senast ändrad:
Det viktigaste är ju som vanligt att barnen själva får vara med och på något sätt tillreda maten, då går det mesta ned.

Jag har sett barn med förtjusning äta salt sill som stekts på eld inlindade i fuktigt papper!
 
Hajkbomb! :)

(Om någon inte har varit scout så är det korv, lök och potatis som skärs i bitar och läggs i folie som läggs i glöden.)
Fast det tar ju litet tid.
 
Dubbelvikta tortillabröd/pitabröd fyllda med ost och vadmanvill. Grilla över öppen eld eller i stekpanna. Smarrigt, enkelt.
 
Plättar som steks i gjutjärnspanna över eld eller våfflor i våffeljärn över elden.
Smeten tar du enkelt med dig i en PET-flaska.

Annan enkel mat är egen pytt i panna som du serverar med rödbetor (min dotter älskar rödbetor)

Skickat från mobilen

Blanda broccoli och morötter så blir det variation mot de som serveras hemma vid spisen.
 
Bra tråd ! Jag läser och tar till mig av andra tips.

I vanliga fall är jag rätt tveksam till att servera pulvermos och andra halvfabrikat, men ibland tar jag med det när jag är ute med barnen.
Pulvermos, köttbullar, lingonsylt och färdig gräddsås på tetra brukar funka bra.
Vill man lyxa till det med efterrätt kan man ta med mjölk och chokladpuddingpulver som rörs ihop och stelnar medan man äter köttbullarna. Gäller bara att det inte är alltför varmt ute.
Lycka till !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
Ringnes Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 46
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8
TB Fjällbyxa till barn (140 cl)? Barn och friluftsliv 11
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.