Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil.

Ska åka med min 11 åriga son till Lofoten . Vad är det smidigaste sättet och gärna det billigaste sättet att ta sig dit utan bil. Vill gå lite dags turer där och ev hyra en bil för att se sig om .

Behöver lite tips på dagsturer, bra fiske, och boende / tältplatser.


Vilken tid är bäst att åka dit?
 
Det blir nog en dyr historia. Tex flyg till Kiruna och sen hyrbil 1 vecka el 2... Norge är dessutom svindyrt. Ta en billig flygresa till något fint ställe nere i europa istället. :)
 
Nattåg från Stockholm till Narvik. Buss ut på öarna västerut. På sommaren går det ev båt direkt till Svolvaer. Alternativt åk tåg genom Norge. Då är nog buss Göteborg - Oslo en smart början. Går tåg till Fauske om jag minns rätt. Färjelinjen Bodö - Röst Vaeröy Å är mkt fin. Fågelbergen i Röst är värda ett besök. Bästa tiden för det är kring midsommar. Fisket efter torsk och sej är fint överallt.

Båt kanske ingår om ni hyr en rorbu på Lofoten.

Norge är hyfsat dyrt men skillnaden bör ha minskat med aktuell växelkurs. Norges vyer är världsklass.

Thure
 
Senast ändrad:
Lofoten är fantastiskt och går inte att jämföra med "något fint ställe nere i Europa". Norska kronan är numera i paritet med den svenska så även om Norge fortfarande är dyrare än Sverige så är det inte längre lika dyrt. Och med vår dåliga krona så är det dyrt överallt utomlands numera.

Smidigaste sättet att ta sig från Göteborg till Narvik är med tåg (även om flyg ev är billigare). Därifrån tror jag att du kan ta båt till t ex Svolvaer. Vill du sedan transportera dig på Lofoten är ju hyrbil det smidigaste men det går säkert bussar också.
 
Och tänk på att Lofoten är helt igenkorkat av tusentals gigantiska husbilar från tyskland / holland hela sommaren.... Bäst att besöka lite offseason, utanför europeiska semestrar.
 
Nattåg från Stockholm till Narvik. Buss ut på öarna västerut. På sommaren går det ev båt direkt till Svolvaer. Alternativt åk tåg genom Norge. Då är nog buss Göteborg - Oslo en smart början. Går tåg till Fauske om jag minns rätt. Färjelinjen Bodö - Röst Vaeröy Å är mkt fin. Fågelbergen i Röst är värda ett besök. Bästa tiden för det är kring midsommar. Fisket efter torsk och sej är fint överallt.

Båt kanske ingår om ni hyr en rorbu på Lofoten.

Norge är hyfsat dyrt men skillnaden bör ha minskat med aktuell växelkurs. Norges vyer är världsklass.

Thure
Tack ! Ja , det är fantastiskt . Varit där för längesedan. Men nu vill jag visa min son det också om ekonomin tillåter .😀
 
För mig var billigaste alternativet dit buss till Oslo, nattåg till Trondheim, tågbyte till Bodø, och båten över till Svolvær. Väldigt fina vyer på sträckan mellan Trondheim och Bodø! Hem var det billigare med buss till Narvik och tåg via Stockholm.
 
Lofoten är fantastiskt och går inte att jämföra med "något fint ställe nere i Europa". Norska kronan är numera i paritet med den svenska så även om Norge fortfarande är dyrare än Sverige så är det inte längre lika dyrt. Och med vår dåliga krona så är det dyrt överallt utomlands numera.

Smidigaste sättet att ta sig från Göteborg till Narvik är med tåg (även om flyg ev är billigare). Därifrån tror jag att du kan ta båt till t ex Svolvaer. Vill du sedan transportera dig på Lofoten är ju hyrbil det smidigaste men det går säkert bussar också.
Tack 😀
För mig var billigaste alternativet dit buss till Oslo, nattåg till Trondheim, tågbyte till Bodø, och båten över till Svolvær. Väldigt fina vyer på sträckan mellan Trondheim och Bodø! Hem var det billigare med buss till Narvik och tåg via Stockholm.
Tack !
Måste man boka bussen mellan Narvik och Solvaer eller är det bara att hoppa på. Går de lite i anslutning till natt tåget ?

Är tågstationen och buss stationen nära varandra i Narvik ?

Vet du hur man hittar busstabellen för den bussen ?

😅😀😀
 
Tack 😀

Tack !
Måste man boka bussen mellan Narvik och Solvaer eller är det bara att hoppa på. Går de lite i anslutning till natt tåget ?

Är tågstationen och buss stationen nära varandra i Narvik ?

Vet du hur man hittar busstabellen för den bussen ?

😅😀😀
Det är bara att hoppa på, går från Å i Lofoten till Narvik, här kan du söka på resor: https://www.reisnordland.no/reiseplanlegger

Busstationen och tågstationen ligger nära varandra i Narvik.
 
Lofoten är väldigt fint men kan vara värt att tänka på att det verkar vara väldigt mycket folk i Lofoten numera och att man kan finna liknande natur längs stora delar av Norges kust från kanske Bergen och norrut.
 
Lofoten är väldigt fint men kan vara värt att tänka på att det verkar vara väldigt mycket folk i Lofoten numera och att man kan finna liknande natur längs stora delar av Norges kust från kanske Bergen och norrut.
Ja , hela Norge är ju super fint ,jag har förstått att det är mer folk i Lofoten nu . Men vi får ta det . 😀. .
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.