Förslag på bot mot oredan i sveriges leder.

Ursäkta KG, väl mycket av ett påhopp från min sida. Jag tror jag förstår hur du menar också. Om man bygger en sida för varje led, och sedan handknackar in informationen man samlat om den så är det inte ett avancerat arbete, bara ett horribelt trist sådant. Jag, och jag tror det flesta andra som säger emot dig här, ser framför sig att man samlar informationen i en databas, och sedan skapar en site som automatiskt befolkar en sida om den led du vill veta något om.
Databasbygget torde bli ungefär lika horribelt här (om nu inte de som sitter på infon redan har den hyfsat strukturerad, men därom hyser jag tvivel), men detta skulle ge lite mer frihet i hemsidesbygget, och framförallt möjligheter att göra en lite smartare site.
 
Det störst problemet med Sveriges vandringsleder är inte bara brist på info utan att så många av dem är förfallna och det tycks råda oklarhet om vem som har ansvaret. Vidare att många av dem är dragna genom skogar som sen lederna skapats blivit risiga "föryngringsytor".

Jag tror vi saknar den vandringskultur i Sverige som gör Ut.no möjlig i Norge
Ofta förundras jag av att vandring tycks vara en så marginell företeelse i Sverige bortanför de turistiska dagstursstråken
 
En DB är inte färdig i och med version 1.1, underhåll, utvidgningar och inte minst uppdateringar behövs, intet är gratis. Men kan du finna en realistisk finansiering på ett nationellt Ledregister med detaljer så är jag den förste att gratulera dig.
Hur många TB och mandagar behövs?

go tur
 
Senast ändrad:
För att göra det någorlunda görbart så är det nog enklast att använda en befintlig tjänst som redan är öppen för alla att bidra till (läs wikipedia för kartor).

Så som: openstreetmap Där finns många leder redan inritade och även vindskydd etc finns med.

Nu är den tyvärr inte så anpassad för terräng bla saknas höjdlinjer, utan är mer en stadskarta. Dock finns http://toposm.com/ men då bara för USA. Som sagt är det redan en någorlunda öppen plattform och sannolikt mycket enklare än att starta något nytt.

/G
 
För att göra det någorlunda görbart så är det nog enklast att använda en befintlig tjänst som redan är öppen för alla att bidra till (läs wikipedia för kartor).

Så som: openstreetmap Där finns många leder redan inritade och även vindskydd etc finns med.

Nu är den tyvärr inte så anpassad för terräng bla saknas höjdlinjer, utan är mer en stadskarta. Dock finns http://toposm.com/ men då bara för USA. Som sagt är det redan en någorlunda öppen plattform och sannolikt mycket enklare än att starta något nytt.

/G
Laddar man ner Openstreetmap från frikart.no så får man med höjdkurvor
 
Förstår att du vill ha en superavancerad sida typ med livebilder över alla leder. Även detta är mycket enkelt att ordna. Sådana "under" är idag en barnlek.
Vad gäller uppdatering av information så vidhåller jag att det är vi (friluftsfolk) som gör det bäst. Finns fungerande system för detta redan, som jag sagt.


// Kurt - aldrig varit i mjukvarubranchen men driver 3 olika forum 7 olika hemsidor samt administrerar ett par andra sidor som hobby.

Livebilder har jag inte efterfrågat men då saker brunnit eller blåst ner så ska inte fördröjning av uppdatering vara onödigt lång.
Skulle du vilja länka till de forum och hemsidor du driver/drivit sedan unga år?

/Patrik,
 
Livebilder har jag inte efterfrågat men då saker brunnit eller blåst ner så ska inte fördröjning av uppdatering vara onödigt lång.

/Patrik,



som jag redan hänvisat dig till ett gäng leders hemsida med exakt sådant system där du direkt rapporterar in tex uppbrunna vindskydd och det hamnar på sidan under rätt sträcka. Rapportera in felen istället för gnälla över dom här så kan andra vandrare se dom plus att ansvariga åtgäradar det. så gnäll inte utan gör något åt det du är arg på istället... mer verkstad mindre snack.
 

clindh

Forumvärd
Som några redan noterat så är detta inte ett tekniskt problem, utan administrativt - hur får man in alla leder, hur underhålls det (lätt i början - men om 5, 10 år osv?)

Vi har ett databassystem på Utsidan för intressanta platser, där finns en del vandringsleder inlagda - dock kan man inte se sträckningen. Det skulle kombineras med färdspår (inritade) så har man ett embryo
http://www.utsidan.se/poi/list.htm?type=56

En sådan här databas bör dock bara vara index, som sedan leder vidare till olika informationssidor - kommunala, privata odyl för att få detaljinformationen, den blir så lätt inaktuell om man har ambitionen att ha allt på ett ställe tror jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Galnakocken Förslag på vandrinsled Vandringsleder 1
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
gustavåberg Förslag på vandring Kebnekaise - Abisko? Vandringsleder 5
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
vandraren 47 Förslag att göra liknande Keb classic på sommaren Vandringsleder 0
magus Förslag på tur, Stora Sjöfallet/Padjelanta? Vandringsleder 13
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Mummis Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.