Flytväst med bogserlina+cowtail

Hej,

kommer att införskaffa en ny flytväst framöver och letar efter en modell med både bogserlina och cowtail "inbyggda", alternativt som tillbehör för fast montering. Jag har idag en lös bogserlina som jag fäster runt midjan och cow-tail saknar jag helt.

Finns det någon på forumet som kan tipsa mig om en modell som de är nöjda med ? Provade sök-motorn men fick inga rediga tips. I första hand söker jag efter en befintlig modell och i andra hand tips om andra modeller som funkar att "bygga om".

Mvh Stefan H.
 
Hmm, jag har aldrig sett en sadan vast men det later intressant

Hur fungerar quick release systemet for bogserlinan pa en sadan vast?

Blir inte ocksa fastpunkten nagot hog pa kroppen och darmed en viss risk for ryggradsskador om du bogserar i vagor?
 
Hur fungerar quick release systemet for bogserlinan pa en sadan vast?

Blir inte ocksa fastpunkten nagot hog pa kroppen och darmed en viss risk for ryggradsskador om du bogserar i vagor?

Jag är medarbetare i företaget som importerar Kokatat. Jag använder också sedan flera år en sådan väst, även till bogsering ibland. Till och med bogserat vattenfylld roddbåt med tre alkoholfyllda gubbar i...

Quick Releasen fungerar precis som på ett löst bälte. Jag har själv dock aldrig använt den "skarpt"

Fästpunkten blir onekligen högre än idealiskt för ryggen, men det är en kompromiss mellan denna aspekt och andra. Den höga fästpunkten medför t.ex. att det är lättare att bogsera för den som har grejor stuvade på akterdäck, roderförsedd kajak osv. Min erfarenhet är att flexibiliteten i min ryckdämpare (en vanlig standard cow-tail) räcker för att skydda kroppen. Och då är jag inget muskelberg, utan en högst ordinär person i fysiskt avseende.

Förutom Kokatat så tror jag nog du finner att de flesta tillverkare av kajakvästar har versioner med integrerat bälte med Quick Release och D-ring för att fästa ryckdämpare.

hälsningar
Jens
 
Titta gärna på flytvästen Kanuk 402. Det finns en suddig bild på Kanuks hemsida.

Jag har använt den några säsonger och den har fungerat fint för mig. Det är bara att komma ned till Kanothuset på söndag k l 10 om du vill prova den.

Hälsningar
Peter
 
Billigast: http://www.wandern-klettern-kanu.de/shop/katalog.asp/shop/Kanu/kat/Schwimmwesten Astral är västarnas väst.

Störst i Sverige? http://www.kajaktiv.se/

Mycket bra service: http://www.rockwater.se/ Nookie Rivermonster kanske är vad du behöver?

Halller med, jag kor med en Astral med Cowtail for forspaddling - mycket bra!

Jag ar fortfarande lite fundersam pa att anvanda en forsvast for bogsering av en havskajak - om det ar sjo kan man sabba ryggen rigtigt illa...aven med en shock-cord som dampare!
 
Jag har idag en lös bogserlina som jag fäster runt midjan och cow-tail saknar jag helt.
Jag gillar att ha lös bogserlina (med cowtailI). Den låga fästpunkten har vissa nackdelar (som Jens nämner) - men också vissa fördelar. En annan fördel med lös och därmed låg bogserlina är att man kan byta lätt. Om jag är trött på att bogsera efter en tid så kan min kompis ta över. Detta är mer realtistiskt då man flyttar folk som blivit sjuka, överansträngda etc. Vid snabba akuta insatser är ju bogserlinebyte aldrig aktuellt. Jag har varit med om båda scenariorna och behåller tvekslöst min "lösa".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leja70 Flytväst för kort överkropp Paddling allmänt 10
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
Teknikern Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 77
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.