Flytväst för kort överkropp

Skulle behöva tips på en bra flytväst, har kort överkropp och är storbystad, 165 lång och väger 90 kg. Tycker de flesta flytvästar jag provat sitter illa och när jag sen sitter i kajaken så blir det ett stort hålrum mellan axlarna och själva flytvästen då jag har kort överkropp.
Så har ni tips så skulle jag bli väldigt glad.
 
Du skriver inte vilka modeller du provade, inte heller vilken prisklass.
Mer eller mindre alla renommerade tillverkare av kajak flytvästar har dam modeller i sitt utbud. T.ex. Kokatat, Palm, Astral, Stohlquist.
Googla "PFD women", så kommer det upp en massa flytvästar för kvinnor.
 
Problemet med flytvästar som glider upp är vanligt med flera olika kroppsformer. Glider den upp redan innan man är i vattnet blir det mycket värre i vattnet och den kommer inte att fungera som den ska. (Det är en av flera anledningar till att man bör prova västen i vatten och simma så långt som man räknar med att behöva göra i verkligheten om man tänker satsa på att simma till land.)

Jag har inget bra förslag på väst åt dig, men skriver några saker att tänka på:

Om man har midja kan västen överföra lyftkraften där om den har ett bälte som sitter i den höjden. För dig handlar det kanske om att hitta en väst med bälte tillräckligt långt ner för att hamna precis i midjehöjd.

Vidare vill du nog inte ha en väst som trycker för mycket mot brösten. För att uppfylla det önskemålet kan du kika på västar vars flytkropp framtill är mycket lätt att böja vilket inte gäller alla västar. Andra möjligheter är västar där flytkropparna framtill är delade i en övre och undre del så att helheten kan forma sig efter exempelvis stora bröst. Eller möjligtvis en väst där bältet sitter under flytelementen, men känner inte till något bra sådant alternativ för det här fallet.

Jag tycker inte det är viktigt att använda en speciell kajakväst vilket gör att utbudet ökar och priset kan minska rejält. Se bara till att den inte ”tar i” någonstans vid paddeltag, är bekväm och funkar med ev kapell.

Har man ingen midja eller inte vill ha ett åtdraget bälte där kan man välja en modell med grenband.

En billig och smidig väst är kanotvästen ”Baltic Canoe”. Har du riktigt stora bröst misstänker jag dock att midjebältet hamnar för högt, så prova den före eventuellt köp. Denna väst är märkt med kroppsvikt 40-130 kg, bröstvidd 67-150 cm, och lyftkraft 65 Newton (vilket motsvarar 6,5 kg). Den sitter på plats med ett midjebälte och ett grenband så att den inte kan glida upp för mycket i vattnet. Den har inget tyg på sidorna och täcker därmed ovanligt lite av kroppen för den som vill ha en luftig väst för varma dagar.
 
Ett halvbekvämt sätt att hålla flytväst på plats i höjdled är grenrem men ska du verkligen dra ner och hålla västen på plats blir det obekämt att sitta ner dvs paddlingen blir lidnande. Drar du åt remmen stående och sedan sätter dig tar det emot på oskönt sätt, oavsett kille eller tjej..
Men det är som du redan noterat viktigt att flytvästen inte flyter upp mot ansikten i vattnet, då hjäler den sämre, du får svårt att simma eller ta dig tillbaka i kajaken och i värsta fall kan den ge dig ett riktigt dåligt flytläge för ansikten eller "poppa" av.
Inga tips på modeller men prova dig fram, kanske inte alla handlare vill låte dig prova i vatten, men kan du bara lämna tillbaka den torr, ren och med lapparna kvar så kanske du kan smygbada i någon ren sjö/bassäng med västen.

/Patrik
 
Tango och läsare angående västar med grenband: Dessa ska inte dras åt så att det är obekvämt. Det är särskilt viktigt för pojkar och män. Därför rekommenderas ofta en glipa på några cm mellan grenband och kropp. Tjejer gör som de vill. Jag brukar rekommendera grabbar att ta västens lyftkraft med midjebältet.

Om västen glider upp i vattnet kan man dra ner den. Och justera band och bälte för bästa passform.
 
Hur kombinerar ni grenband och spraydeck? Att ha kapellet över flytvästen är väl inte helt optimalt.
Och att rekommendera en one-size-fits-all flytväst som Baltic Canoe för en kort person är väl inte heller ett bra tips. Har aldrig sett att den flytvästen sitter bra på någon. Men vad ska man förvänta sig av en billigflytväst som säljs till och med på Bauhaus ;-).
 
Hur kombinerar ni grenband och spraydeck? Att ha kapellet över flytvästen är väl inte helt optimalt.
Och att rekommendera en one-size-fits-all flytväst som Baltic Canoe för en kort person är väl inte heller ett bra tips. Har aldrig sett att den flytvästen sitter bra på någon. Men vad ska man förvänta sig av en billigflytväst som säljs till och med på Bauhaus ;-).

Du har rätt i att flytvästen måste vara under kajak--kapellet om du har grenband. Om man inte rollar eller paddlar i mycket översköljande vågor så tycker jag det funkar helt ok med kapellet utanpå flytvästen, även om det inte blir lika tätt som under. Vid paddling i lugnare vatten och med kölen neråt så är det ju mest vatten som hamnar ovanpå kapellet framför sig och har man bara bra spänn där så blir jag inte nämnvärt blöt innanför/under.

/Patrik
 
DDeninger: Man behöver inte betala dyrt för att få en bra flytväst. Bland vissa varugrupper kan det vara värt att betala, men här tycker jag sambandet mellan pris och prestanda är lågt. Jag skulle inte råda gemene man att leta bland de dyra märkesvästarna för kajak.

Västen jag nämnde (Baltic Canoe) har en minimalistisk design som ger väldigt stor rörelsefrihet. Grenbandet är ett minus om man tänker paddla i översköljande vågor. Att frågeställaren är för kort för den här västen tror jag inte, tvärtom riskerar stora bröst göra västen för kort för att få bältet i midjehöjd.
 
@Inlandsvägen Kan du inte berätta lite om dina paddlingspreferenser. Du kläcker ur dig kommentarer som jag med all god vilja inte förstår.
Jag känner rätt många kajakpaddlare här på västkusten, och de flesta jag känner har bra märkesflytvästar.
Och att det finns ingen samband mellan pris och prestanda när det gäller flytvästar är ren nonsens i mina ögon. Man måste jo inte köra med en dyr Kokatat väst, men om du lägger lite mer pengar än en byggmarknadsväst och dessutom ser till att den finns i vettiga storlekar istället för one-size-fits-most så kommer man rätt långt.
Och en väst som i är rätt storlek och sitter bra behöver ingen grenband. Grenband kompenserar för dålig passform av one-size-fits-all västar eller för västar som skall sitta lös och bekväm i segel/motorbåtar. I kajak ska du ha en väst som sitter tajt och följer kroppens rörelse. Och det gör din Baltic väst absolut inte.
 
Har testat Baltics västar, och alla sitter helt värdelöst. Jag rekommenderar ingen att köpa deras. Visst, du flyter säkert som en kork, men du kan inte paddla vettigt med dem. De funkar bättre som flottör. Bättre satsa på tillverkare som fokuserar på kajakpaddling. Baltic vet jag inte vad de har för inriktning -sommarstugepaddling?
 
DDeninger: Du frågar om mina paddlingspreferenser och svaret blir samma som tidigare när det gäller flytvästar: Att det inte spelar någon roll så länge den är bekväm och inte tar i kroppen vid paddelrörelser. För mig spelar det ingen roll om det är en väst som marknadsförs som en speciell kajakväst eller inte. Är det kallt och blött kan jag välja att paddla med en seglarväst som har skum även i sidorna. Jag klarar mig med relativt enkel utrustning, är inte så beroende av den för att fungera bra. Du får karaktärisera dig själv, det vore ofint av mig att göra på ett forum.

Ditt avvisande av produkter pga prisnivå (i detta fall en svensk produkt på mellanprisnivå) delar jag inte och skulle inte rekommendera någon att göra.

Västen ”Baltic Canoe” har jag inte föreslagit som någon ideal lösning till frågeställaren om du läser mitt inlägg. Idealet vore en väst som mjukt formar sig efter brösten och har ett bälte precis i midjan, om midja finns, viket jag skulle gissa. Den som har ett konkret förslag får gärna skriva.

Problemet med västar som glider upp i vattnet är större än vad folk tror. Bl.a. därför rekommenderar jag provbad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Utprovning av flytväst för kajakpaddling Paddling allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
L.A. Flytväst med stor ficka Paddling allmänt 1
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Trikåmannen Illaluktande flytväst Paddling allmänt 14
Veon Fästa kniv i flytväst Paddling allmänt 17
manlan Flytväst m. bogsersystem Paddling allmänt 3
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Kapellet innanför eller utanför flytväst? Paddling allmänt 2
Teknikern Flytväst eller inte flytväst,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 77
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
Niftigolebb Bra flytväst som andas Paddling allmänt 4
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
torger nära-land-flytväst Paddling allmänt 9
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
Vandrare Flytväst för barn 5-10 kg? Paddling allmänt 4
MartinR CE-godkänd flytväst för forspaddling Paddling allmänt 8
Josie Flytväst/dammodell? Paddling allmänt 3
bieurn "Kloss"-flytväst? Paddling allmänt 6
pellegill Vad har du för flytväst? Paddling allmänt 4
wilhelm-tell Flytväst: Stohlquist Wedge Paddling allmänt 0
bieurn >>SIVEN: "flytväst att trivas i" ? Paddling allmänt 8
Marzocchi Flytväst Paddling allmänt 7
bluewing Tips om flytväst önskas! Paddling allmänt 1
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Banankontakt Flytväst/kapellrelation Paddling allmänt 2
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
Strmbrg Moddad flytväst! Paddling allmänt 0
laggar Flytväst Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
JohannesM Kort eller långärmad? Paddling allmänt 17
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
PetStr52 Paddling Ålands östra skärgård - kort resebeskrivning Paddling allmänt 0
EricL Klädsel överkropp vid rollträning sommartid? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.