Fjällvandring i sommar för ovana icke-intresserade! keb?

Beroende på var ni bor är också Jämtlandsfjällen ett bra alternativ.

Inte lika dramatiskt som runt Kebnekaise men också mer lättillgängligt och mycket kortare resa (om ni bor i södra halvan av landet vill säga). Mer folk är det också, vilket inte behöver vara fel, det är oftast trevligt att prata med andra om sina upplevelser och funderingar.

I Storulvån kan man bo, hyra utrustning, gå dagsturer. Sen kan man gå till Blåhammaren och få en brakmiddag, till Sylarna och beundra massivet, till Helgas och göra topptur och känna på glaciären, osv.
 
Härlig diskussion med bra tips!!

Själv har jag ägnat en hel del tid till att sälja in Fjällräven Classic (FC) som går i augusti till min smått halvskeptiska kille. Efter mycket om och men har jag dock äntligen lyckats. Övertalning som att diska ett år har inte behövts för vi har diskmaskin....*he he*
Fast själva grejen är att jag själv aldrig har vandrat så vi är nya på det här båda två.

Att vi tar sikte på FC är att man bara kan "flyta med" i arrangemanget med checkpoints lite här och var med funktionärer ifall man skulle behöva hjälp med, ja gud vet vad... Har hört att man kan få pannkakor och en massa gott utmed leden och det ska bli hur kul som helst att testa våra svenska fjäll... =)
 
Flera av förslagen du fått är bra, brukar ofta föreslå Padjelantaleden.

Om du vill ha ett till alternativ så:
Kvikkjokk - Saltoluokta, med en extra dag i Aktse och toptur till Skierfe.
I Saltoluokta får man en bra avslutning med god mat och bastu. Boka boende i förväg.

Just att få ett bra avslut (som belöning) känns bra för novisen.

/Ulf

Jag skulle inte välja denna tur för en förstagångsvandrare som dessutom kan vara kinkig... Kvikkjokk- Aktse är nog den värsta etapp jag gått när det gäller mygg, speciellt i juli.

Vi gick där förra sommaren i juli och jag kommer nog inte att göra den etappen igen, i alla fall inte i juli.... dessutom är det ganska kuperad terräng.
Min sambo var helt slut när vi kom till Aktse, eftersom det inte blev mycket vila pg a att det inte gick att stanna för alla mygg. Detta var en av orsakerna till att vi fick planera om vår rutt.

Jag röstar på Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Genvägen över Singi-Keb-Nikka, tog med sambons lillebror på hans premiärtur på den rutten.

Thomas
 

avslutad210712

Gäst
Jag skulle inte välja denna tur för en förstagångsvandrare som dessutom kan vara kinkig... Kvikkjokk- Aktse är nog den värsta etapp jag gått när det gäller mygg, speciellt i juli.

Vi gick där förra sommaren i juli och jag kommer nog inte att göra den etappen igen, i alla fall inte i juli.... dessutom är det ganska kuperad terräng.
Min sambo var helt slut när vi kom till Aktse, eftersom det inte blev mycket vila pg a att det inte gick att stanna för alla mygg. Detta var en av orsakerna till att vi fick planera om vår rutt.

Jag röstar på Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Genvägen över Singi-Keb-Nikka, tog med sambons lillebror på hans premiärtur på den rutten.

Thomas

Alla jag pratade med i fjol i samband med min Padjelantasväng (även de som hade varit i Sarek) var överens om att början/mitten av juli i fjol var extrem när det gällde mygg så det kanske är bättre ett annat år.
 
Alla jag pratade med i fjol i samband med min Padjelantasväng (även de som hade varit i Sarek) var överens om att början/mitten av juli i fjol var extrem när det gällde mygg så det kanske är bättre ett annat år.

Det låter ju skönt... för vi ska ju tillbaka i år igen... dock har vi valt bort just sträckan Kvikkjokk-Pårtestugan... utan håller höjd ovanför istället :)... och viker av ner mot Rittak...

/Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
Sjacobsson Vandringsällskap på fjällvandring i sommar? Fjällvandring 16
JennieM Vindbyxor fjällvandring sommar, för kyligt? Fjällvandring 11
Angy Någon som vill fjällvandring i sommar? Fjällvandring 5
Crille76 Fjällvandring i sommar! Fjällvandring 1
Lowet Fjällvandring för nybörjare. Sommar 09. Tips?! Fjällvandring 13
EB3333 Fjällvandring i sommar? Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.