Fjällvandring... behöver tips...

Hade tänkt ta en helgtur i september i Njupeskär och se vattenfallet där.
Vill ha lite tips på vad jag bör tänka på vad gäller främst mat och vatten.

Hur hittar man vatten i fjällen???
Det sunda förnuftet säger ju att man inte gärna kan bära med sig en 20 litersdunk...
Och vi kommer knappast att befinna oss på några svindlande höjder, så någon snö finn inte att smälta. Så var hittar man vatten???

Nästa fråga är mat...
Vad skall man ha med sig. Såg en bra tråd om vad man kna torka för mat. Verkar vara det som gäller... Hur lång tid tar det att torka mat? typ grönsaker...
Hur torkar man det?
Hur lagar man det sen? Kokar man bara upp det?

Som ni märker är jag ingen van friluftsmänniska. Men har planer på att bli...
Så snälla hjälp mig...
 
Rinnande vatten i form av bäckar å källor, + sjöar hittar du nästan överallt, d är bara å dricka. Å fyll på med en litersflaska eller 2 när du hittat vatten som verkar drickbart å du inte får magkramp av.. I värsta fall vänta på regn , gnag på en björk eller gräv i backen å sug på stenar.. :)

Angående mat så tycker jag sån pasta som man kokar upp i enbart vatten är helt toppen. Kostar typ en 10kr å finns iallafall på ica.
 
Du kan ju allltid fylla 20-litersdunkarna i vattenfallet;-)

Hade svårt att avgöra om du skämtade eller inte, men bestämde mig för det sist nämnda.

Vatten är ytterst sällan ett problem i fjällen. Jockar (bäckar) och sjöar har som regel utmärkt vatten. Rinnande vatten är fräschast, men fjällsjöarna har också bra vatten. Uppepå Fulufjället är väl ett av få fjällområden där det kan vara långt till vatten, beroende på vilken sträckning man går. Men befinner du dig i närheten av fallet så har du vatten. Skaffa fjällkartan över området och kolla in lägerplats där det finns vatten. Kan räkna med att det är bra vatten.

För en första helgtur verkar det vara ett överambitiöst projekt att dra igång egentorkad mat. En helg är så kort tid att färsk mat håller sig. Inte väger det mycket för en helg heller. Annars finns havregryn, skummjölkspulver, salt, socker, kaffe, bröd och pålägg. Pasta som tortellini med kött/ost, färdiga pastarätter nästan bara att värma, såser, fabrikstorkad mat som Real (bra) och Wildlife (duger), rökt korv typ ungersk salami etc etc. Finns många trådar om friluftsmat om du kollar.

Raskesven
 
Hej, vatten kring Njupeskär blir inga problem (Fulufjället torde vara världens blötaste fjäll) Drick direkt ur fallet så att säga, eller enklare: ur alla de bäckar och sjöar som förser fallet med vatten. Finns obegränsat, och gott är det också (ta med en kåsa vetja)! Själv brukar jag klara mej med en eller två 50 cl PET-flaskor att smutta ur mellan vattenhålen så att säga. PET-flaskor är lätta och bra att förvara vatten i vid matlagning och att ha i tältet osv.

Vad gäller mat så är mitt tips frystorkat. Jag pysslade med torkning förut men ids inte längre. Om du ändå vill torka själv så finns det böcker som tar upp detta, och så kan du söka i forumen här på Utsidan

Good luck!

/Björn
 
Man ska helst dricka "rörligt" vatten, inte dricka från småpölar där det kan finnas mygglarver och annat gegg. Kan även ligga döda renar och skräpa i något vattendrag, undvik dricka där.

Torka egen mat är kul, men det blir lite mer pyssel med att tillaga. Håller med tidigare om att du kan gärna göra det lätt för dig och köpa färdig mat att ta med; pulversoppor, frystorkat, varma koppen, torkat kött, diverse pastarätter finns att bara tillsätta vatten.

Till frukost kan man han knäckemackor med bregott eller mjukost, the/kaffe/varma koppen soppa. Kanske du vill ha gröt.
Salami håller ganska länge i rumstemperatur, blanda ner strimlad vitlök- eller pepparsalami i pulvermos och gärna en klick extrasaltat bregott. Bra middag, snabbt och hyfsat gott. Varma koppens jordgubbssoppa till efterrätt.

Bra att ta med är också lite snabb energi att få i sig om det börjar kännas tungt, själv gillar jag Snickers.

/Ulf
 
Dricksvatten finns överallt i fjällen, titta på kartan efter rinnande vatten. Tälta i närheten av rinnande vatten så har du både tillgång till fräscht dricksvatten samt ett naturligt brusande som gör att du sover bättre! Slå däremot inte upp tältet i en svacka där det ofta är surare, leta efter en liten höjd eller liknande.

Angående mat så brukar jag använda snabbmakaroner, potatismos, havregrynsgröt, diverse pastasåser (som blandas med vatten), pannkaksmix (som blandas med vatten), nudlar. Kolla i din matvarubutik vad som finns att tillgå. Tänk på att du ska kunna använda vatten som spädning eller att koka maten i samt att det inte tar för lång tid att koka. Soppor är också bra att ha med t.ex blåbärssoppa, nyponsoppa, grönsakssoppa. Buljongtärningar är bra att ha med, kokas i vatten, passar perfekt att dricka om man är lite frusen. Hårdbröd t.ex sportbröd väger lite men är gott. Smör behövs inte under förutsättning att du inte ska steka något men det är väl inte troligt. Använd i så fall flytande margarin (brukar jag ha med mig på fisketurer). Kaviar, mjukost till mackorna.

Det blev lite rörigt men några idéer kanske du fick.
 
Hej alla.

Tack för alla tips.
Ni verkar vara rörande överens om att vatten är det minsta problemet. Det som jag är rädd för är det största. Men ni har lyckats mildra min oro. Så någon 20 liters dunk kommer jag inte att släpa med mig... (för dig som undrade så var det ett skämt :) )

Vad gäller maten verkar det också finnas en smastämmighet kring att det är överamitiöst att torka mat själv för så kort tid och istället fokusera på att planera lägerplatser m.m.
Att det finns billig pasta man kan köpa på ica m.m.

Så den biten känns under kontroll. Då är nästa fråga. Delar av Fulufjället verkar vara nationalpark, om jag inte fattat helt fel, får man tälta var som helst då? Eller är det några särskilda regler...
Vill ju inte råka ut fäör nån arg skogsvaktare eller annat (av osökt anledning gör sig filmen "den sista färden" sig påmind...)

Fler frågor kommer säkert... men börjar med dessa...
 
Varje nationalpark har olika föreskrifter. I Fulufjällets nationalpark får man inte tälta i den så kallade "anläggningszonen", dvs runt och öster om Njupeskär, mellan Njupeskär och Klordalen, och i den remsa av nationalparken som sträcker sig ut mot Fulan. Överallt annars är tillåtet.
 
Varför inget smör? Det är ju både gott och fett (energirikt). Har alltid haft med mig smör (och ost till mackorna) på mina fjällvandringar. Köper man riktigt smör och inte margarin (typ bregott, lätta) håller det sig utmärkt. Är det väldigt soligt och varmt får man se till att packa in det lite i ryggsäcken och i värsta fall lägga det i en tät påse och sedan stoppa det i kallt vatten över natten (har jag dock aldrig behövt).
Att torka själv är roligt och gott men som sagt inte nödvändigt.
Hoppas du får en bra första vandring.
 
Jag brukar inte ta med mig smör pga kladdet samt att jag inte tycker att det är nödvändigt, det blir nog mycket att bära på ändå. Men alla får ju göra sitt val angående packning när man går på tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.