Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15

Jag tycker du fått fina svar här.
Du kan hjälpa oss lite här, har du tänkt gå från stuga till stuga eller tälta?
Det är väldigt lite man MÅSTE ha med sig men ska ni inte tälta BÖR ni ha med en vindsäck eller liknande för nödsituationer.
Förhoppningsvis och troligtvis behöver ni inte använda den, men behöver ni använda den och den inte finns med är det illa.

Har själv över 25 års erfarenhet med fjällvandringar stort sett varje år, och har hittills fått stanna EN gång sommartid för att slå upp tältet oplanerat.
Då var det extrem dimma, ca 3-5 meter sikt innan jag förlorade min vandringspartner ur sikte.
Vi fick tälta och spela Yatzy ett par timmar innan det lättade så att det var försvarligt att gå vidare. Detta var dock oledat i Sarek, på välanvänd led hade vi nog kunnat gå vidare. :)

Första förbands-kit är också en sådant säkerhetsgrund som absolut BÖR vara med, men förhoppningsvis inte behövs. Detta gäller också reparationskit.

Nödskydd, första förband och rep-kit samt regnkläder är de enda sakerna i packningen jag hoppas jag drar med mig i onödan på vandring. :)


Hej!

Vi hade tänkt att tälta och jag är påväg att köpa detta tält - http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent-1size-green.php?group=prod_prod_grp-s1/371

Vad tycker ni om tältet? Verkar det bra och tillräckligt eller måste jag köpa en bättre och lättare?
Jag räknat med första hjälpen och småsaker som tältlampa och sådant väldigt noga!

Dock har en jag annan fråga, Har ni några favorit platser som man måste se?

/Kahin
 
Hej!

Vi hade tänkt att tälta och jag är påväg att köpa detta tält - http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent-1size-green.php?group=prod_prod_grp-s1/371

Vad tycker ni om tältet? Verkar det bra och tillräckligt eller måste jag köpa en bättre och lättare?
Jag räknat med första hjälpen och småsaker som tältlampa och sådant väldigt noga!

Dock har en jag annan fråga, Har ni några favorit platser som man måste se?

/Kahin

Urberg är Outnorth's eget märke, varför erfarenheten av det tältet är mer begränsad. Skall ni bara vandra Kungsleden Abisko-Nikkaloukta är ni ju inte direkt ensamma, och om något går fel finns det övernattningsstugor på regelbundet avstånd hela vägen. Ett tälttips på ett mer beprövat tält i överkomlig prisklass är Bergans Compact light serie (OBS! Välj Compact light före vanliga Compact då det första är både rymligare, lättare och tillverkat i bättre material):
http://www.skistart.com/swe/aret-runt/talt/bergans-compact-light-2mannatalt.html
http://www.skistart.com/swe/aret-runt/talt/bergans-compact-light-3mannatalt.html

Lämna tältlampan hemma på turen då det är ljust dygnet runt den tiden på året norr om polcirkeln.;)
 
Hej!

Vi hade tänkt att tälta och jag är påväg att köpa detta tält - http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent-1size-green.php?group=prod_prod_grp-s1/371

Vad tycker ni om tältet? Verkar det bra och tillräckligt eller måste jag köpa en bättre och lättare?
Jag räknat med första hjälpen och småsaker som tältlampa och sådant väldigt noga!

Dock har en jag annan fråga, Har ni några favorit platser som man måste se?

/Kahin

Har bara läst om detta tältet, det negativa jag hört om det är att det kommit in lite vattendroppar genom sömmar och dragkedja vid regn och blåst, så det kan vara värt att lägga ut några extra kronor på en tub med sömtätning och undvika att lägga fuktkänsliga saker nära dragkedjan på absiden.
Tydligen är tältet förvånansvärt vindstabilt.

Har personligen inte erfarenhet av tältet är bäst att påpeka igen, men jag har god erfarenhet av att ta för svaga/billiga/lätta tält (enligt många) i fjällen, man bör bara vara lite uppmärksam på hur vinden blåser och välja lite skyddade lägerplatser så ska man klara både sig själv och tältet helskinnat genom stormar.

2,28 kilo är en ok vikt för tält till 2 pers och väldigt bra för priset.
Det finns helt klart bättre och/eller lättare tält, men till syvende och sist är det väl budgeten som avgör om du vill satsa på det.
Jag är säker på att ni klarar er med det tältet, även om det säkert kommer höjas röster här om att det går inte alls. :)

Lite svagheter i utrustningen går ofta kompensera med lite extra ansträngning bakom pannbenet, i detta fallet, tänk efter var ni sätter upp tältet så att det inte står mitt i den värsta vinden.

Tältboende medför att man behöver också goda liggunderlag och sovsäckar, vilka båda bör klara runt nollan i temperatur, lite högre krav på utrustning till matlagning, men också större frihet och flexibilitet. Välj lättaste möjliga alternativ som uppfyller minimikrav på komfort och som ligger innanför budget. Var också lite uppmärksam på volymen utrustningen, så den får plats i ryggsäcken.

Lycka till med fortsatta planeringen.
 
Senast ändrad:
Urberg är Outnorth's eget märke, varför erfarenheten av det tältet är mer begränsad. Skall ni bara vandra Kungsleden Abisko-Nikkaloukta är ni ju inte direkt ensamma, och om något går fel finns det övernattningsstugor på regelbundet avstånd hela vägen. Ett tälttips på ett mer beprövat tält i överkomlig prisklass är Bergans Compact light serie (OBS! Välj Compact light före vanliga Compact då det första är både rymligare, lättare och tillverkat i bättre material):
http://www.skistart.com/swe/aret-runt/talt/bergans-compact-light-2mannatalt.html
http://www.skistart.com/swe/aret-runt/talt/bergans-compact-light-3mannatalt.html

Lämna tältlampan hemma på turen då det är ljust dygnet runt den tiden på året norr om polcirkeln.;)

Hej

Jag har kollat runt väldigt mycket och har nu bestämt mig för att köpa Bergans Compact light 2mannatält som du rekommenderade vilket jag är väldigt tacksam för!

/Kahin
 
Har bara läst om detta tältet, det negativa jag hört om det är att det kommit in lite vattendroppar genom sömmar och dragkedja vid regn och blåst, så det kan vara värt att lägga ut några extra kronor på en tub med sömtätning och undvika att lägga fuktkänsliga saker nära dragkedjan på absiden.
Tydligen är tältet förvånansvärt vindstabilt.

Har personligen inte erfarenhet av tältet är bäst att påpeka igen, men jag har god erfarenhet av att ta för svaga/billiga/lätta tält (enligt många) i fjällen, man bör bara vara lite uppmärksam på hur vinden blåser och välja lite skyddade lägerplatser så ska man klara både sig själv och tältet helskinnat genom stormar.

2,28 kilo är en ok vikt för tält till 2 pers och väldigt bra för priset.
Det finns helt klart bättre och/eller lättare tält, men till syvende och sist är det väl budgeten som avgör om du vill satsa på det.
Jag är säker på att ni klarar er med det tältet, även om det säkert kommer höjas röster här om att det går inte alls. :)

Lite svagheter i utrustningen går ofta kompensera med lite extra ansträngning bakom pannbenet, i detta fallet, tänk efter var ni sätter upp tältet så att det inte står mitt i den värsta vinden.

Tältboende medför att man behöver också goda liggunderlag och sovsäckar, vilka båda bör klara runt nollan i temperatur, lite högre krav på utrustning till matlagning, men också större frihet och flexibilitet. Välj lättaste möjliga alternativ som uppfyller minimikrav på komfort och som ligger innanför budget. Var också lite uppmärksam på volymen utrustningen, så den får plats i ryggsäcken.

Lycka till med fortsatta planeringen.


Tack för ditt fina inlägg! Jag har hittat ett tält jag kommer köpa http://www.skistart.com/swe/aret-ru...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt den verkar vara lite bättre än den jag hade tänkt att köpa innan! Dock har jag fortfarande svårt att hitta en bra sovsäck. Min budget för en sovsäck ligger runt 1200-1500 max! Har du några bra tips på vilket jag kan köpa ?

/Kahin
 
Hej

Jag har kollat runt väldigt mycket och har nu bestämt mig för att köpa Bergans Compact light 2mannatält som du rekommenderade vilket jag är väldigt tacksam för!

/Kahin

Hej, skoj att ni ska testa på fjällen, bara ni inte får för mycket regn så kommer ni inte ångra er. :) Spontant så skulle jag rekommendera ett 3-manna om man är 2. Alltid trevligt med lite extra utrymme (2 pers i ett 2-manna är oftast aningens trångt). Och den större absiden är väldigt trevlig, så slipper man stapla allt på hög. Men jag bär gärna på lite extra vikt om man får bo lite bättre. Visserligen lite dyrare också. God tur.
 
Tack för ditt fina inlägg! Jag har hittat ett tält jag kommer köpa http://www.skistart.com/swe/aret-ru...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt den verkar vara lite bättre än den jag hade tänkt att köpa innan! Dock har jag fortfarande svårt att hitta en bra sovsäck. Min budget för en sovsäck ligger runt 1200-1500 max! Har du några bra tips på vilket jag kan köpa ?

/Kahin

Du blir säkert nöjd med det tältet.
Sovsäck finns till exempel http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/sovsackar-host/haglofs-zensor-2s
eventuellt zensor 3s som finns på samma hemsida till samma pris.
Det beror lite på om du är varm eller kall när du sover.

Detta är bara efter ett snabbt googlesök, använd gärna sökfunktionen här på Utsidan med sökord som billig syntetsovsäck eller lätt syntetsovsäck så hittar du många trådar med samma frågeställning. Det finns gott om trådar på Utrusning/bo och sova som handlar om sovsäckar.

Räkna med att till det priset bör du tänka dig syntetisk sovsäck med vikt runt eller just under 1,5 kg, temperatur bor ligga på komfort runt eller strax under noll grader. Letar du runt ordentligt och hittar ett bra erbjudande kan du nog finna något ända ner mot 1,2 kg med lite tur.

Till det priset är de flesta säckar av en rimlig kvalitet.
Vill du ha lättare säck får du gå upp i pris, vill du ha riktigt lätt säck får du se på dun, men då blir kostnaden för en säck med någorlunda kvalitetsdun runt dubbla priset och uppåt. Dun är också betydligt dåligare på att isolera om det blir fuktigt.
 
Tack för ditt fina inlägg! Jag har hittat ett tält jag kommer köpa http://www.skistart.com/swe/aret-ru...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt den verkar vara lite bättre än den jag hade tänkt att köpa innan! Dock har jag fortfarande svårt att hitta en bra sovsäck. Min budget för en sovsäck ligger runt 1200-1500 max! Har du några bra tips på vilket jag kan köpa ?

/Kahin

Vandrar du under högsommarperioden i Lapplandsfjällen som jag brukar räkna som sista veckan av Juli till mitten av Augusti så kan du nog klara dig med en sovsäck med komforttemp (betecknas enligt EN 13537 normen som TComfort för en kvinna och TLimit för en man) några grader under nollan. De senaste två åren har varit ovanligt varma den perioden, men det hindrar inte att vädret även kan erbjuda kyla. Jag har själv upplevt dygnslångt snöväder på 800 möh nivån i Padjelanta i slutet av Juli. Väljer du en fiberfylld sovsäck välj gärna en säck som är testad ytterligare några grader kallare, då konstfiberfyllningen snabbare förlorar loft (bärighet) jämfört med en välskött dunsäck.
Vill du tänja på gränserna för din vandring i fjällen och inkluderar perioden Juli-September behöver du en 3-säsongssäck med komforttemp under -5C, gärna ner mot -10C.

När du väljer sovsäck fundera även på hur du sover och hur frusen du är. Vill du (liksom jag) kunna röra dig inuti sovsäcken och sova på sidan bör du välja en sovsäck som ger dig viss rörelsefrihet. Många av de allra lättaste säckarna är ganska klastrofobiskt skurna för att spara vikt vilket lämpar sig bäst för ryggsovare. De flesta tillverkare anger omkrets axlar, höft och ligglängd på sina sovsäckar. Be någon att ta dina mått och lägg på ca 10cm för rimlig rörelseförmåga när du tittar på sovsäck, och har du möjlighet provligg innan köp.
Räkna även att en sovsäck (speciellt en dyrare dunsovsäck) är en investering för 20-30 år om den sköts korrekt, varför det kan vara bra att beakta att många personers mått i åldern 40+ inte alltid är samma som i 20-års åldern;)
Då du har tid på dig till sommaren så undvik att stressa med inköpet utan bevaka annonser och rea. Jag vet att ex Naturkompaniet brukar ha rea i Februari där det tidigre år funnits en del bra sovsäcksfynd (hittade ex en Marmot Sawtooth long för 1500kr till min son, dessutom den äldre modellen med gåsdun istället för ankdun:))

Ett ytterligare alternativ är att titta på begagnat marknaden, och kan notera att det finns både en lämplig sovsäck (om du är max 185cm lång) och ett Bergans Compact light 2 tält till salu här på Utsidan just nu (jag känner inte säljarna):
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=63493
 
Du blir säkert nöjd med det tältet.
Sovsäck finns till exempel http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/sovsackar-host/haglofs-zensor-2s
eventuellt zensor 3s som finns på samma hemsida till samma pris.
Det beror lite på om du är varm eller kall när du sover.

Detta är bara efter ett snabbt googlesök, använd gärna sökfunktionen här på Utsidan med sökord som billig syntetsovsäck eller lätt syntetsovsäck så hittar du många trådar med samma frågeställning. Det finns gott om trådar på Utrusning/bo och sova som handlar om sovsäckar.

Räkna med att till det priset bör du tänka dig syntetisk sovsäck med vikt runt eller just under 1,5 kg, temperatur bor ligga på komfort runt eller strax under noll grader. Letar du runt ordentligt och hittar ett bra erbjudande kan du nog finna något ända ner mot 1,2 kg med lite tur.

Till det priset är de flesta säckar av en rimlig kvalitet.
Vill du ha lättare säck får du gå upp i pris, vill du ha riktigt lätt säck får du se på dun, men då blir kostnaden för en säck med någorlunda kvalitetsdun runt dubbla priset och uppåt. Dun är också betydligt dåligare på att isolera om det blir fuktigt.

Hej

Tack så mycket! Jag ska kolla in sidan lite noggrannare och försöka hitta en bra sovsäck till rimligt pris. Jag tror att det kommer räcka med en syntetisk sovsäck för denna resa.

/Kahin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
ErikBergm Fjällvandring Abisko-keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 16
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.