Fjällräven & kvalitet

har en fjällräven sovsäck, shiluett m5 som jag bara fryser i hela tiden + att dragsnodden till huvan lossnade, men den fick jag reparerad
 
Enligt konsumentköplagen går reklamationsrätten ut efter tre år. Reklamationsrätten gäller fel i varan (tex. för dåliga sömmar). Under de första sex månaderna är det säljarens skyldighet att bevisa att felet inte fanns från början. Efter sex månader är det löparens sak att bevisa att felet fanns från början. Så det gäller att vara snabb om det ske under det första halvåret. Reklamationen ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts, två månader räknas som skälig tid.

Jag tror att dåliga sömmar är ett klart tillverkningsfel, om man ser till hur varan förväntas användas. Men det kommer att undferlätta om de vissar sig inom sex månader efter att man köpt varan.

Mer läsning: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

Angående Fjällräven så jag haft mina funderingar kring vem som de numera prioriterar. Om man kikar på en normal högstadieklass så kan man se åtskilliga plagg med en räv på. Detta beror nu inte på att intresset för friluftslivet ökat dramatiskt utan att Fjällräven blivit ett "märkesplagg" bland modemedveten ungdom. Den fundering som då dykt upp i mitt huvud är - vilken kundgrupp är störst (= viktigast)? Tonåringar som på sin höjd går ut tio minuter med hunden och vill ha ett snyggt plagg och som kommer att köpa nytt om max två år. Eller gamla gubbar (Jag!) som ska gå omkring i dagar i skogen och inte vill köpa en nytt för än om 10-12 år? Jag börjar frukta att jag inte tillhör den största kundgruppen. Alltså kommer förmodligen Fjällräven att fokusera på den andra kundgruppen. Samma utveckling har jag sett hos Helly Hansen de har enligt mig gått från arbetskläder till fritidskläder till modekläder och den sistnämnda kategorin är jag tyvärr ointresserad av.

Fråga är således, kan det vara så att Fjällrävens (och liknade företag) produkter har blivit sämre de senaste tio åren p.g.a. den ökade modeplaggs inriktningen? Hur det än är så är jag ointresserad av att betala för mervärdet av märket utan vill bara betala för kvalitén på varan så det blir nog inte så mycket Fjällräven, eller HH för den delen, numera.

Tack och lov finns ju ITAB me sina varor och än så länge har jag undgått att se T&P på modemedveten ungdom så det fär väl räknas som gubbarnas sista utpost. :)
 
Har ett par FR-byxor, kommer ej ihåg modellnamnet, i G-1000. Har spruckit i två omgångar (olika sömmar) i grenen. Efter lagning inga problem. Har använt dem mycket, men knappast med värst hårda tag. Man blir ju lite fundersam över kvaliteten, minst sagt. Man kan ju hoppas på bättring.

MVH
/Mikael
 
Hmm

Jag har faktiskt aldrig haft större problem med FR. Visst har vissa småsaker gått sönder efter användning men sådant kan man ju aldrig komma ifrån; jag menar dem kan ju inte garantera att allt ska hålla helt perfekt efter slitage och användning. Har dock en väska som ett spänne gick sönder på ganksa snabbt.
 
Sanning med modifikation

"Enligt konsumentköplagen går reklamationsrätten ut efter tre år. Reklamationsrätten gäller fel i varan (tex. för dåliga sömmar). Under de första sex månaderna är det säljarens skyldighet att bevisa att felet inte fanns från början. Efter sex månader är det löparens sak att bevisa att felet fanns från början. Så det gäller att vara snabb om det ske under det första halvåret. Reklamationen ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts, två månader räknas som skälig tid. "



Som du säger så accepterar tillverkaren oftast om det varit något fel på produkten vid köpet. Men vad gäller mina Arc´teryxjackor så har de varit felfria vid inköp. Det har funkat ändå. Som sagt så är det oklart vad delamineringen beror på. Men reklamerat jackan fick jag utan problem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
nilsj Fjällräven Utrustning allmänt 5
andjo514 Fjällräven vs Arcteryx dunjacka? Utrustning allmänt 11
Mats Mejdevi Fjällräven gyrosystem Utrustning allmänt 5
MWox Fjällräven Gyro Utrustning allmänt 5
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
Mansson Fjällräven Friluft 35 Utrustning allmänt 19
lukber Fjällräven popout III Utrustning allmänt 0
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
marcuså Travel Silk Sheet fjällräven Utrustning allmänt 4
erikhaglund Fjällräven C2C Utrustning allmänt 1
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
mtallberg Regnkläder från Fjällräven? Utrustning allmänt 2
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
Fjällräven köper Tierra??? Utrustning allmänt 2
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
Dabo Dagsryggsäck av vettig kvalitet Utrustning allmänt 7
moa_k40 billig vandringstav i stark kvalitet? Utrustning allmänt 9
Ombörjare Säger märket något om kvalitet? Utrustning allmänt 38
Prankster Kvalitet Engelsons? Utrustning allmänt 16
MBac Friluftsartiklars kvalitet Utrustning allmänt 75
vox2000 Klättermusens kvalitet? Utrustning allmänt 2
brigas köpa kvalitet! Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.