Fjälläget just nu?

Halloj!

Undrar om någon har koll på fjälläget just nu? Hur ser det ut i de norra delarna? Ligger snön kvar eller har det hunnit börja smälta bort?

Följt väderleken för Jokkmokk under en period och sett att de haft ganska ordentlig värme under en period. Vore toppen om någon kan beskriva status.

Allt gott!
 
Halloj!

Undrar om någon har koll på fjälläget just nu? Hur ser det ut i de norra delarna? Ligger snön kvar eller har det hunnit börja smälta bort?

Följt väderleken för Jokkmokk under en period och sett att de haft ganska ordentlig värme under en period. Vore toppen om någon kan beskriva status.
Det skiljer ju mycket, framför allt beroende på höjd över havet. Men det går att se snödjup ganska detaljerat här:

 
Halloj!

Undrar om någon har koll på fjälläget just nu? Hur ser det ut i de norra delarna? Ligger snön kvar eller har det hunnit börja smälta bort?

Följt väderleken för Jokkmokk under en period och sett att de haft ganska ordentlig värme under en period. Vore toppen om någon kan beskriva status.

Allt gott!
Kanske någon hjälp av webkameror .

 
Den här tiden är det väldigt stora lokala skillnader också. När jag bodde i Jokkmokk så brukade jag kunna göra de första turerna vid närmsta fjället Jarre i början av juni men då ligger oftast kvar en hel del snö när man kommer upp en bit. I de mer höglänta delarna av fjällvärlden så är början av juni i princip alltid för tidigt om man vill vandra. Men mer låglänta delar som Pärlälven, Ultevis, Muddus brukar man kunna färdas i tidigare om man är beredd på att det kommer ligga kvar snö här och där och vara blött. Men jag tycker generellt att man bör vänta för att få en bättre fjällupplevelse. Det är också en känslig tid för rennäringen så man bör vara lite mer aktsam av den anledningen också.
 
Vi fick ju en väldigt aktuellt rapport från Kungsleden häromdagen. ;)
 
Förutom snödjupkartor och webkameror så kan man få ett ganska bra grepp på läget genom att kolla när fjällstugorna o -stationerna öppnar/stänger för vinter- resp. sommarsäsong. Jag för min del värderar de tiderna, byggda på år av erfarenhet, ganska så högt.
 
En del helikopterföretag brukar ha instagramkonton där man kan se dagsaktuella bilder från olika områden i fjällen.
När vi i Luleå drar på oss badbyxor och dricker cava kan man fortfarande åka skidor på sina ställen i fjällen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.