fiskarknop-repsnöre?

Ska binda mina första prusikslingor,undrar om jag ska knyta med dubbel lr trippelfiskarknop.repsnöret är ett standard repsnöre på 6 mm.
 
mippe; sa:
Ska binda mina första prusikslingor,undrar om jag ska knyta med dubbel lr trippelfiskarknop.repsnöret är ett standard repsnöre på 6 mm.

Dubbel fiskarknop lär ska räcka... Kom ihåg att lämna ca. 10 * (snörets tjocklek) = 6cm lös ända.
 
mippe; sa:
Ska binda mina första prusikslingor,undrar om jag ska knyta med dubbel lr trippelfiskarknop.repsnöret är ett standard repsnöre på 6 mm.

Hur slår man en "dubbel" fiskarknop?
Med dubbel överhandsknop, eller med två efterföljande enkla överhandsknopar?

Ett alternativ är att slå fiskarknopen med "åttor".

/Ulf
 
Dubbel räcker!

Muddie; sa:
Dubbel fiskarknop lär ska räcka... Kom ihåg att lämna ca. 10 * (snörets tjocklek) = 6cm lös ända.

Eller kanske snarare lös ände! (språkpolisen slår till igen)

Så över till det viktiga. På vanliga repsnören av polyamid (nylon) räcker det med dubbel fiskarknop, det blir onödigt stort och klumpigt med trippel. Om man använder kevlar eller dyneema, som har lägre friktion, bör man använda trippel. Fast de senare ska inte användas till prusiksnören pga. den låga friktionen (och låga smältpunkten).

// Fredrik
 
.. fast egentligen är det väl inte så många som ofta använder den egentliga 'Prusik-knuten', åtminsone inte jag. Fast prusik-slingor använder jag däremot! =)

/Per
 
Så här:

Så här knyter du dubbel fiskarknop:
http://www.geocities.com/Yosemite/Trails/8700/double.gif

Ska du knyta spectra- eller dyneema-snöre så ska du använda trippel fiskarknop. Då gör du precis som för dubbel men lindar ett varv till. De snörena är glattare än repsnören och glider lättare upp.

Per:
Jag använder prusikknutar lite titt som tätt till olika saker men använder inte prusiksnörena egentligen till något annat. Kan du inte ge exempel på vad du använder dem till, det kanske kan finnas ett par bra tips du kan dela med dig av.
 
Re: Så här:

Vad Per kanske menar är att han inte använder just den klassiska Franska prusiken. Det finns ju andra klämmknutar som är både bättre och enklare att lägga. Om inte så är jag också intresserad av alternativa användningsområden.
 
Nytt från UIAGM?

Enligt UIAGM guiden Bruno är fiskarknopen farlig. Det har visat sig att den glider vid hård belastning. Detta kom fram vid tester som gjordes för 3 år sedan. Bruno rekomenderade oss därför att använda vattenknut istället (dvs samma knut som till bandslingor). Någon annan som hört något om detta? Om det är så, varför har det inte stått i Bergssport?

P.S. För att göra fransk prusik med ett 6mm snöre krävs ca 130cm längd.
 
Onödig specialutrustning

rockåtta; sa:
Jag använder prusikknutar lite titt som tätt till olika saker men använder inte prusiksnörena egentligen till något annat.

Finns det nån tllämpning där ett prussiksnöre är betydligt bättre än en vanlig sydd slinga?
En 60cm nylonslinga funkar alldeles utmärkt i alla lägen som jag har haft behov av en prussik/kläm/friktions-knut. Fördelen med en sydd bandslinga är ju att den kan användas till en massa annat så man slipper 'specialutrustingen' prussiksnöret som endast används till en sak.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.