Prusiksnöre och fiskarknop VS färdigsydd slinga

Har nu beslutat att byta ut alla mina korta expresser mot längre slingor. Bekymret blir ju att en färdigsydd slinga på 60cm kostar ca 120kr vilket gör att 10st quickdraws blir en ganska dyr affär. Är det någon som har erfarenhet av om man kan substituera detta mot repsnöre t ex ett prusiksnöre på 6mm eller kanske ändå tunnare. Förr fans ju sådana snören i näst intill alla hexor, de knöts med dubbel fiskarknut och de har ju säkerligen fått ta många fall.

Tacksam för svar.
 
Har nu beslutat att byta ut alla mina korta expresser mot längre slingor. Bekymret blir ju att en färdigsydd slinga på 60cm kostar ca 120kr vilket gör att 10st quickdraws blir en ganska dyr affär. Är det någon som har erfarenhet av om man kan substituera detta mot repsnöre t ex ett prusiksnöre på 6mm eller kanske ändå tunnare. Förr fans ju sådana snören i näst intill alla hexor, de knöts med dubbel fiskarknut och de har ju säkerligen fått ta många fall.

Tacksam för svar.

Har väl kanske inte ett riktigt svar på frågan utan mest några synpunkter. Låter dyrt med 120 kr för 60-slingor. Du kan få dem för runt halva priset på North Star Trading och Addnature. Jag kör i stort sett bara med 60-slingor till karbinparen. Ska du ha repsnören som är närmar sej samma styrka som slingorna så måste du upp till minst 9 mm (och då blir det lite klumpigt), alt. använda Dyneema/Spectra (och då blir det inte så mycket billigare än färdigsydda slingor).
 
Köp sydda slingor, gärna Dyneema. Om det känns dyrt, byt bara hälften. Det är ju rätt vanligt att placeringarn sitter lite olika längs en led och att inte alla kräver långa slingor.
 
Jag skulle valt slingor i dyneema. Hos Addnature kostar 60cm (10mm bred) slinga från Wild Country 69kr och vid beställning över 500kr så är det fraktfritt, alltså om du beställer åtta eller fler.
Hos LGJ Klätter och Högfjäll är de billgare, samma kostar 65kr, men där blir det fraktfritt först över 1000kr vilket gör att det inte lönar sig.
Hos Northstar finns det från Rock Empire 60cm för 54kr men de är 13mm breda vad jag förstår, alltså inte lika smidigt. 45kr i frakt vid förskottsbetalning (under 4500kr).

Jag hade handlat från Addnature i ditt fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mippe fiskarknop-repsnöre? Klättring allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.