Rappellera med 7mm repsnöre?

Någon som har erfarenhet av att rappellera med 7 mm repsnöre (lagt dubbelt)? Skall man i så fall använda åttan eller funkar det med vanliga bromsar typ ATC? Jag har gått kurser och rappellerat med grövre rep men ibland tänker jag att det skulle vara fint att ha ett riktigt lätt rep om man vill fira sig nerför någon brant när man är ute på flerdagsvandring. Funderar på att använda Beals repsnöre i 7 eller 8 mm. Någon som vet om detta snöre är för glatt (blankt) så att friktionen blir för dålig? Alla synpunkter på firning med tunna (lätta) rep mottages tacksamt. Observera att mina funderingar gäller användning av snöret lagt dubbelt, så att man kan dra ner det efteråt.

/Gustav
 
Prova i mindre brant terräng. Många isklättrare har tvillingrep på 2x8 mm men läs på repbromsen vilka diametrar den klarar av att fira med. .
 
Ställer mig tvivlande...

Klart att det går... med rätt bromskonfiguration, men det känns inte som en speciellt bra idé.

7mm är tunt. Det håller så länge det är helt, men kan nötas av fortare än kvickt mot en klippkant.
Ärligt talat: var tänker du dig råka ut för en brant som det lönar sig att släpa med sig ett rep (plus broms, karbin och sele) fira nedför? Det räcker ju inte med att du har ett rep med dig, det måste ju finnas något att fästa repet i också.

Om du planerar en sträcka där det absolut måste firas, så ta med dig ordentlig utrustning istället. (inklusive material för riktiga firningsankare)
Om du inte planerar att behöva fira någonstans, så lämna alla sådana prylar hemma och gå runt eventuella branter istället.
 
Om vi bortser från Dülfersitsen, så går det väl att fira m h a rep, en 120-slinga och en HMS-karbin, utan att ha tagit så farliga risker. (Förvisso förordar jag alltid prussiksnöre men...)

Träd är ju också utmärkta ankare - om de nu råkar stå där de ska.
 
Jag brukar köra med 120slinga, 5mm dynema repsnöre och HMS-karbin. Säkra vid läskigare vad och ha som backup om firning skulle vara önskvärt, bra med nån karbin och kil också i sådana fall. Har inte behövt använda repet till firning än, fast jag har prövat och det funkar bra. Går rätt bra att säkra sig själv över vad om man har tillräckligt långt snöre också. Finns ju ofta nån stor sten att lägga runt, fast kan ju bli lite slitage.

Det här kanske inte är något som ska rekommenderas, man måste ju förstås vara försiktig med så klen utrustning.
 
Om vi bortser från Dülfersitsen, så går det väl att fira m h a rep, en 120-slinga och en HMS-karbin, utan att ha tagit så farliga risker. (Förvisso förordar jag alltid prussiksnöre men...)

Träd är ju också utmärkta ankare - om de nu råkar stå där de ska.

Det är ju just det där med "står där de ska"

Och visst, en improvisersad "sele" av 120-slinga plus en hms (eller kanske ännu hellre med så tunt rep, några varv runt karbinryggen) fungerar. MEN om jag kände att jag kunde hantera en improviserad firning så skulle jag inte fråga om råd på internet.

Med detta sagt: prova! Men prova i en sluttning innan du testar i ett stup. Och prova frihängande på låg höjd innan du ens funderar på att göra samma trick i skarpt läge.
 
Så här års är det ju inte fel om man har nåt inomhus t ex en trappa till övervåningen, som gör att man kan hänga nåt och "fira" eller hänga i sin bromsanordning. Funkar det då med ett repsnöre man redan har, 5-6 mm, kan man ju köpa ett lagom långt 7-8 mm. Men självklart är det ett tvivelaktigt råd; det är inte ett sånt rep man egentligen ska fira på, och självklart ska man ha sele, broms och backup.
Men sen kan det ju finnas omständigheter som gör att man nöjer sig med annat. "Allt" funkar, så länge man vet vad man håller på med. Att göra inortodoxa saker för att andra sagt att det går, på ett forum, är inte en jättebra idé. Utöver att vi alla kan vara illvilliga psykopater, så kan ju missförstånd lätt uppstå.
 
Hej. Det finns ju tvillingrep på 8 mm som folk firar på så att fråga om man kan fira på 7 mm också är väl inte en så himla konstig fråga? Visst kan man ju gå runt branter men det är roligare att fira llite då o då :)
Jag vet ju att en del klättrare firar på ett vanligt rep + ett 7 mm. Därför tänker jag att det kanske funkar med två 7 mm. Jag förstår att tunnare rep ökar riskerna men jag undrar fortfarande om någon vet lite mer om det, kanske prövat själv eller känner någon eller så? Det var ju ett bra förslag att pröva inomhus. Min fundering gäller främst om jag skall köpa en åtta, har aldrig använt den men vet att man kan vända den och använda det lilla hålet för ökad friktion. Den vanliga ATC bromsen funkar väl inte på så tunna rep?

Mvh Gustav
 
En generell kommentar

är att firning är en av de saker man kan göra i bergen som innebär störst risk för fatala olyckor.

Att ankaret är "bombsäkert" borde ha större betydelse än diametern på repet men ett vanligt klätterrep torde var mindre benäget att krångla t ex sno sig gnagas av mot en vass kant etc.

Att bedöma risknivån är inte lätt. Även mycket erfarna alpinister dör i firningsolyckor.

Om man bara betraktar brotthållfastheten hos Dyneema så räcker 3 mm långt men men ...

Dyneema lär användas i andra firningskoncept än alpinism. Kanske värt att kika lite på?

Thure
 
Verkar inte riktigt få dom svar jag söker, det bästa är väl att jag går ner till klättergymmet och prövar lite själv..

MVH Gustav
 
Verkar inte riktigt få dom svar jag söker, det bästa är väl att jag går ner till klättergymmet och prövar lite själv..

MVH Gustav

Jopp, om du verkligen vill använda "improviserad" firning så är det definitivt bättre att testa själv (under säkra omständigheter) än att fråga på forumet. En faktor är ju att ingen vill vara den som sa "klart det går" om du skulle råka illa ut...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.