Så länge ingen har berättat för kolfibern att det sitter skivbromsar på cykeln så är den nöjd
Haha! Ok =)
Men nu har jag kollat närmare på cykeln, och den uutrustning den har när den levereras skiljer sig en hel del från den utsutsning jag skuille välja på en touring-cykel.
Ffa utväxlingen 52/11 med 35mm däck ger en hastighet >60km/h med 'normal' snabbtrampar kadens och lägsta utväxlingen (30/28) ger en lägsta hasighet på >11km/h
Räcker det för dig? För mig skulle det inte fungera bra, men det är jag det.
Kontrollera själv, mha tex:
http://sheldonbrown.com/gears/
Jag kan med säkerhet säga att jag inte kommer upp i hastigheter >60km/h såvida det inte sitter en motor på cykeln eller det är kraftig nedförsbacke. Men det är bra om den är snabb och lätttrampad då jag
främst kommer använda cykeln till jobbpendling och kortare fritidsutflykter.
Men sen vill jag ju kunna montera på lowriders på den och ta en tur på Norska vestlandet. Vill helt enkelt hitta en cykel som fungerar till "allt". Sen kanske den inte är "bäst på allt", men iallafall "bra på allt".
Just nu har jag kört slut på min snart 10 år gamla Trek 7100 FX (borta från Treks egen sida, men jag hittade en här:
http://www.taiwan-guide.org/david/bike/equipment.html). Den har fungerat till alla ändamål även om den kanske inte varit superduperfenomenaltoptimal på något.
Det jag gillat med den är att den har 48/38/28 fram och 7-steg på 14-34 bak, vilket gett väldigt lätta växlar och gjort att jag kunnat klättra uppför ganska branta Norska backar (ja, Svenska också för den delen) utan allt för mycket stånk och stön.
Har svårt att föreställa mig exakt vilken skillnad det är mellan 48/14 (som jag har nu) och 52/11, men om något så skall det väl göra mig lite snabbare på jobbpendlingen...? Och till cykelsemestern fokuserar jag mer på att uppleva naturen än att ta mig från A till B, så där är hastighet inte ett krav. Då vill jag hellre ha de lätta växlarna, men det är ju samma här, jag vet inte riktigt hur stor skillnad det är på 30/28 vs 28/34 som jag har nu (antar att detta känns
betydligt bättre i de backar med mest lutning, t.ex gamla vägen till bergen där jag stötte på en serpentinväg med 20% lutning...)
Det jag har gillat med Trek'en är:
* Mycket låg utväxling med de lättaste växlarna
* Dubbelbottnade fälgar och punkteringsskyddade däck (har aldrig punkterat.. snart 10 år nu..)
Det jag vill förbättra jmf med min gamla Trek till detta cykelinköp är att jag vill ha
* Skivbromsar
* Rakare ram
* Bättre växelkomponenter
HåkanC, av ren nyfikenhet eftersom du verkar kunna dina grejer, vad hade du valt?