Blir lite förvånad över dina, hannulan's, kommentarer då de flesta kommentarerna om Nishiki's SLD Pro är ganska positiva. Har ju provcyklat den själv och tycker den känns ok. Men växlarna känns som tidigare sagt inte riktigt bra, lite för dåliga komponenter.
Försöker rangordna mina prioriteringar, men har lite svårt för det så jag skriver lite förklarande om det istället:
* Fart:
Inte avgörande, men cykeln får inte vara tungtrampad. Stora "ballongdäck" går bort. Visst ger det bättre komfort, men jag har cyklat tidigare med smalare däck och har man dämpning i sadelstolpen och gelestoppad sadel (och cykelbyxor såklart) så klarar man utan vidare ett par timmar i sträck på sadeln.
* Underhållsminimering:
Viktigt. Cykeln måste hålla, så punkteringsskyddade däck, starka fälgar och utanpåliggande växlar är att föredra.
* Lastförmåga:
Inte oviktigt, jag kommer behöva både pakethållare bak som kan hålla 2 väskor + tält samt lowriders fram med kläder. Jag har kanske max 15-20kg packning så det behöver inte vara extrem hållfasthet som jag ser det. Kolfiberram/gaffel är kanske inte smart, men alu funkar ju bra (eller vad tycker ni?).
Vinterförhållanden försöker jag hålla mig undan.
Mina behov är:
För jobbpendligen:
* En lätttrampad cykel som är behaglig att jobbpendla 2 mil om dagen med (1 mil till jobbet).
* Gärna navdynamo så man slipper batteripillet (går att få på Niskihin)
För cykelsemestern:
* Lätta växlar så cykelsemestern i Norge inte blir en plåga i backarna.
* Tillräckligt stor ram för att få plats med packväskor bak utan att man sparkar i dem.
* Bra bromsar
täcker in en del av mina behov.
Vad är viktigast för dig. Fart, underhållsminimering, lastförmåga, rullmotstånd? Cyklar du under vinterförhållanden?
Thure
Försöker rangordna mina prioriteringar, men har lite svårt för det så jag skriver lite förklarande om det istället:
* Fart:
Inte avgörande, men cykeln får inte vara tungtrampad. Stora "ballongdäck" går bort. Visst ger det bättre komfort, men jag har cyklat tidigare med smalare däck och har man dämpning i sadelstolpen och gelestoppad sadel (och cykelbyxor såklart) så klarar man utan vidare ett par timmar i sträck på sadeln.
* Underhållsminimering:
Viktigt. Cykeln måste hålla, så punkteringsskyddade däck, starka fälgar och utanpåliggande växlar är att föredra.
* Lastförmåga:
Inte oviktigt, jag kommer behöva både pakethållare bak som kan hålla 2 väskor + tält samt lowriders fram med kläder. Jag har kanske max 15-20kg packning så det behöver inte vara extrem hållfasthet som jag ser det. Kolfiberram/gaffel är kanske inte smart, men alu funkar ju bra (eller vad tycker ni?).
Vinterförhållanden försöker jag hålla mig undan.
Mina behov är:
För jobbpendligen:
* En lätttrampad cykel som är behaglig att jobbpendla 2 mil om dagen med (1 mil till jobbet).
* Gärna navdynamo så man slipper batteripillet (går att få på Niskihin)
För cykelsemestern:
* Lätta växlar så cykelsemestern i Norge inte blir en plåga i backarna.
* Tillräckligt stor ram för att få plats med packväskor bak utan att man sparkar i dem.
* Bra bromsar